Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Basics of genetics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Basics of genetics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The student should have basic knowledge in the field of cell biology and biochemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Preparing the student to understand basic genetic terminology and basic mechanisms related to gene flow |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | To acquaint the student with the terminology used in genetics, presentation of the laboratory and the equipment and software available in it | 2 |
T-L-2 | Rules for collection, specification, transport and maintenance of biological material for laboratory analyzes | 2 |
T-L-3 | Fish section and collection of biological material for laboratory analyzes | 2 |
T-L-4 | Methods for isolation and purification of DNA and RNA | 4 |
T-L-5 | Polymerase chain reaction as a technique for amplifying a specific DNA sequence in vitro | 4 |
T-L-6 | Digestion with restriction enzymes | 4 |
T-L-7 | Electrophoresis | 4 |
T-L-8 | Sequencing | 2 |
T-L-9 | Analyses of the obtained results | 2 |
T-L-10 | Laboratory techniques in practice | 2 |
T-L-11 | Scientific text analysis using genetic terminology | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Familiarizing students with the terminology used in genetics; revision of the material from Biology taught in secondary school | 2 |
T-W-2 | Basic information about the structure and form of DNA and RNA, the construction of nitrogenous bases, nucleic acids as carriers of genetic information, historical outline | 4 |
T-W-3 | Basics of classical, population and molecular genetics | 4 |
T-W-4 | Genetic code and translation, ribosome structure | 2 |
T-W-5 | Replication, transcription of nucleic acids | 2 |
T-W-6 | Nuclear and mitochondrial DNA, gene expression, genome structure | 2 |
T-W-7 | Chromosomes as gene carriers, their functions, structure, division | 4 |
T-W-8 | Chromosome, numerical and structural aberrations | 2 |
T-W-9 | Gene mutations and environmental factors with mutagenic effect | 2 |
T-W-10 | Hereditary and non-hereditary variability | 2 |
T-W-11 | Basic principles of genetics in practice, analytical techniques in gene research, detection of diseases, evidence based on DNA, genetic fingerprint | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes | 30 |
A-L-2 | Preparation for the exam | 35 |
A-L-3 | Consultation with a lecturer | 25 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 30 |
A-W-2 | Preparation for the exam | 40 |
A-W-3 | Consultations with the lecturer | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture, multimedia presentation, film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Open test at the end of the semester |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C08_W01 The student understands the basic genetic concepts and mechanisms. Can describe and give examples of the use of basic genetic techniques. | AQF_1A_W02, AQF_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C08_U01 The student is able to choose the right genetic method to carry out scientific research. | AQF_1A_U05, AQF_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C08_K01 The student is aware of his knowledge and skills. Can use his qualifications in practice. | AQF_1A_K01, AQF_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-11, T-L-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C08_W01 The student understands the basic genetic concepts and mechanisms. Can describe and give examples of the use of basic genetic techniques. | 2,0 | |
3,0 | The student has basic knowledge of genetic techniques. He is able to define populations and knows the basic genetic mechanisms. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C08_U01 The student is able to choose the right genetic method to carry out scientific research. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to choose and apply appropriate genetic methods to carry out research work | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C08_K01 The student is aware of his knowledge and skills. Can use his qualifications in practice. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to choose and apply appropriate methods for the implementation of scientific research. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tumpenny P., Ellard S. E., Elements of medical genetics, Student Consult., 15th Edition, 2011
- Buckingham L., MOLECULAR DIAGNOSTICS. FUNDAMENTALS, METHODS AND CLINICAL APPLICATIONS., 2011