Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Fish conservation in Poland and in the world:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fish conservation in Poland and in the world | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basics of zoology and hydrobiology |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To familiarize students with problems of threatened aquatic species, especially with fish |
C-2 | To present law rules and international conventions concerned the aquatic environment protection and conservation |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Presentation of fish species protected in Poland - taxonomical status, habitat, threats. Status in the IUCN and Polish Red Book. Regional Inspectorate of Fisheries in Szczecin - tasks and activity in field. | 8 |
T-L-2 | Cartilaginous fish species in the world - threats a forms of conservation. | 6 |
T-L-3 | Practical work in the FishBase and NOBANIS data base | 6 |
T-L-4 | The most important anadromous fish species - threats and active conservation; restitution programs realized in Poland and in Europe | 6 |
T-L-5 | The most endangered fish species in Baltic Sea - Gadus morhua; multi-species management plans and forms of conservation | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Legal tools concerned the fish species protection and conservation in Poland. Conservation status of fish species in Poland, validated through IUCN procedures. Presentation of legal length, close and open seasons of protected fish species in freshwaters, estuaries and in the Baltic Sea. | 16 |
T-W-2 | Ecological nets of protected water basins in Poland - Nature 2000. The importance of Polish Angling Association in protection and education about fish in Polish waters. Fish restitution programs and projects. | 6 |
T-W-3 | The international covenvations on conservation of fish and other aquatic animals in Poland and in the world. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Preparation for classes | 30 |
A-L-2 | Literature study | 30 |
A-L-3 | Consultation with the lecturer | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Classes attendance | 30 |
A-W-2 | Literature study | 30 |
A-W-3 | Consultations with the tutor | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Practical work with data bases |
M-3 | Multimedial presentation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Partial test |
S-2 | Ocena formująca: Final test |
S-3 | Ocena formująca: Passing wirtten test |
S-4 | Ocena formująca: test oral exam presentation |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C10b_W01 Student knows the principal law regulations and protected fish species in Poland | AQF_1A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C10b_U01 Student can recognize and describe the protected fish species in Poland | AQF_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C10b_K01 Student is able to indicate fish species that need protection, as well as threats and legal regulations | AQF_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C10b_W01 Student knows the principal law regulations and protected fish species in Poland | 2,0 | |
3,0 | Student knows the most important principal law regulations and at least 50% of protected fish species in Poland | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C10b_U01 Student can recognize and describe the protected fish species in Poland | 2,0 | |
3,0 | Student can recognize and describe at least 50% of the protected fish species in Poland | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C10b_K01 Student is able to indicate fish species that need protection, as well as threats and legal regulations | 2,0 | |
3,0 | Student is able to indicate at least 50% of fish species that need protection, as well as threats and legal regulations | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- https://www.iucnredlist.org/, The IUCN Red List of Threatened Species, 2021
- Nelson J.S., Fishes of the World, Wiley and Sons, Toronto, New York, San Francisco, 2016, 5th Edition
- Kottelat M., J. Freyhof, Handbook of European freshwater fishes, Kottelat and Co., Switzerland, 2006