Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Ekstremofile w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekstremofile w żywności | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii żywności Podstawy mikrobiologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja i identyfikacja halofili | 2 |
T-L-2 | Izolacja i identyfikacjia psychrofili | 3 |
T-L-3 | Izolacja i identyfikacja termofili | 2 |
T-L-4 | Podsumowanie wyników izolacji ekstremofili z róznych materiałów | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekstremofile podział, własności, występowanie | 2 |
T-W-2 | Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności | 2 |
T-W-3 | Psychrofile w żywności | 3 |
T-W-4 | Halofile w żywności | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygorowanie prezentacji | 5 |
A-L-3 | studiowanie pismiennictwa | 16 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tiz_W01 Student wie jak scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności | TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tiz_U01 Potrafi stosować nabytą wiedze dotyczącą ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tiz_K01 Student posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tiz_W01 Student wie jak scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tiz_U01 Potrafi stosować nabytą wiedze dotyczącą ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci | 2,0 | student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii |
3,0 | studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych | |
3,5 | student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych | |
4,0 | stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności | |
4,5 | sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych | |
5,0 | ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-4tiz_K01 Student posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zmysłowska I, Drobnoustroje w biotechnologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińska Mazurskiego, Olsztyn, 2011
Literatura dodatkowa
- Czasopismo - kwartalnik, Postepy mikrobiologii, PTM - Polskie towarzystwo Mikrobiologów, Warszawa