Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Surowce rzeźne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Surowce rzeźne | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu surowce rzeźne powinien znać podstwy biologii, chemii i biochemii |
W-2 | Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie |
C-3 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych | 4 |
T-L-3 | Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras | 3 |
T-L-4 | Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych | 1 |
T-L-5 | Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-7 | Struktura tkanki mięśniowej | 2 |
T-L-8 | Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych | 2 |
T-L-9 | Podsumowanie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych. Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych. Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz | 9 |
T-W-3 | Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych | 1 |
T-W-4 | Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej | 2 |
T-W-5 | skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis | 2 |
T-W-6 | Odchylenia jakościowe i wady mięsa | 2 |
T-W-7 | Podsumowanie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Studiowanie literaturuy | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 10 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 6 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami |
M-3 | Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
S-4 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowym. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | TZZ_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
TZZ_1A_D1tiz_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące anatomii i histologii różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa | TZZ_1A_W14 | — | — | C-3, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_U01 Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U23 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
TZZ_1A_D1tiz_U02 Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U23, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowym. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowym. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D1tiz_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące anatomii i histologii różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące anatomii i histologii różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_U01 Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykonać czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D1tiz_U02 Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykonać czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1tiz_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
- praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Rzeźnik polski
- Medycyna Weterynaryjna
- Meat Science