Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Geografia wykorzystania światowych zasobów rybackich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia wykorzystania światowych zasobów rybackich | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu Ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowych wiadomości na temat wykorzystania światowych zasobów rybackich. |
C-2 | Przedstawienie syntezy informacji pochodzących z wielu różnych źródeł oraz zainteresowanie studentów prezentowanymi zagadnieniami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane zagadnienia z fizjologii i anatomii ryb | 3 |
T-L-2 | Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb morskich | 5 |
T-L-3 | Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków ryb słodkowodnych | 3 |
T-L-4 | Przegląd i charakterystyka najważniejszych gatunków mięczaków i skorupiaków | 3 |
T-L-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ryby i organizmy nierybne („owoce morza”) w żywieniu człowieka. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie organizmów wodnych w gospodarce światowej. | 2 |
T-W-3 | Prawidłowości geograficzne w przestrzennym rozmieszczeniu zasobów, wzajemne zależności pomiędzy zasobami a środowiskiem geograficznym (ogólne prawidłowości). | 2 |
T-W-4 | Zmiany struktury zasobów pod wpływem procesów naturalnych i w wyniku antropopresji. | 1 |
T-W-5 | Przegląd i charakterystyka najważniejszych pod względem użytkowym (gospodarczym) gatunków ryb morskich, słodkowodnych oraz mięczaków i skorupiaków. | 7 |
T-W-6 | Struktura światowych połowów i ich wykorzystanie, najważniejsze kraje rybackie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 8 |
A-L-3 | Praca własna z piśmiennictwem | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 7 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 8 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium z ćwiczeń i wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-4tzpw_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu geograficzne rozmieszczenie miejsc wykorzystywania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków. | TZZ_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-4tzpw_U01 Student zna i potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Potrafi wykorzystywać określone portale do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-4tzpw_K01 Student ma świadomość zdobytej wiedzy. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-4tzpw_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu geograficzne rozmieszczenie miejsc wykorzystywania najważniejszych gospodarczo gatunków ryb, skorupiaków i mięczaków. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-4tzpw_U01 Student zna i potrafi rozpoznać wybrane gatunki ryb, skorupiaków i mięczaków oraz prawidłowo nazwać je po polsku oraz po łacinie. Potrafi wykorzystywać określone portale do wyszukiwania informacji i poszerzania wiedzy na temat prawidłowego nazewnicwta, biologii oraz rozmieszczenia geograficznego wybranych organizmów wodnych. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-4tzpw_K01 Student ma świadomość zdobytej wiedzy. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium zaliczeniowym | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium zaliczeniowym |
Literatura podstawowa
- Bürgin R., Hofman H., Lillelund K., Mosimann A., Terefal F., Teubner Ch., Türkay M., Owoce morza i ryby, Muza S. A., Warszawa, 2000
- Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
- FAO, Review of the state of world marine fishery resources. FAO Fisheries Technical Paper, FAO, Rome
Literatura dodatkowa
- www.fishbase.org
- Fisheries Research, ISSN: 0165-7836