Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Kuchnie świata - kultura żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kuchnie świata - kultura żywienia | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie. | 1 |
T-L-2 | Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
T-L-3 | Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
T-L-4 | Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
T-L-5 | Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
T-L-6 | Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
T-L-7 | Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
T-L-8 | Kuchnia Anglii i Irlandii - sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata. | 2 |
T-W-2 | Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia. | 2 |
T-W-3 | Miejsca i obyczaje związane z żywieniem. | 2 |
T-W-4 | Historia produktów żywnościowych. | 2 |
T-W-5 | Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe. | 1 |
T-W-6 | Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej. | 1 |
T-W-7 | Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej. | 1 |
T-W-8 | Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych. | 1 |
T-W-9 | Hiszpania – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej. | 1 |
T-W-10 | Kuchnia Anglii i Irlandii - kultura żywienia i specyfika kuchni narowodowej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 6 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 13 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata. |
M-5 | Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-5zcid_W01 Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym | TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-5zcid_U01 Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. | TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-5zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-5zcid_W01 Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-5zcid_U01 Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-5zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
- Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
- Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
- Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy, Wyd. Kulinaria Konemann, 2004
Literatura dodatkowa
- Sreedhar Reddy, M. Anitha, Culture and its Influence on Nutrition and Oral Health, Biomedical & Pharmacology Journal, Vol. 8(Spl. Edn.), 613-620, 2015, https://biomedpharmajournal.org/vol8octoberspledition/culture-and-its-influence-on-nutrition-and-oral-health/
- czasopismo, Turystyka kulturowa, http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk
- czasopismo, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 9. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-597449fc-3ad9-4129-b593-b70757483183