Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Reometria żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reometria żywności | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego |
W-2 | Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych |
W-3 | Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych |
C-4 | Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary lepkosci cieczy newtonowskich | 2 |
T-L-2 | Podstawowe zasady pomiarów własciwosci reologicznych płynów nienewtonowskich | 2 |
T-L-3 | Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów newtonowskich metoda współosiowych cylindrów | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda stozek-płytka | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie krzywej płyniecia i parametrów reologicznych płynów nienewtonowskich metoda płytka-płytka | 1 |
T-L-7 | Wyznaczanie granicy płyniecia płynu plastyczno-lepkiego | 2 |
T-L-8 | Dynamiczna metoda pomiary własciwosci reologicznych artykułów zywnosciowych metoda sinusoidalnie zmiennych odkształcen jednoosiowych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy reometrii | 2 |
T-W-2 | Modele teoretyczne | 2 |
T-W-3 | Symulacje zachować reologicznych cieczy | 2 |
T-W-4 | Metody analityczne rozwiązywania zagadnień reologicznych | 2 |
T-W-5 | Metody instrumentalne w reometrii żywności | 2 |
T-W-6 | Reometry rotacyjne, kapilarne, wiskozymetry | 1 |
T-W-7 | Analiza Profilu Tekstury | 2 |
T-W-8 | Techniki i metody sporządzania kompleksowej charakterystyki reologicznej artykułów żywnosciowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W17 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U21 | — | — | C-2, C-1 | T-L-8, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U21 | — | — | C-3, C-1 | T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
3,0 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
TZZ_1A_PO4-3tzpw_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-3tzpw_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Literatura podstawowa
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
- Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
- Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
- Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983