Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Żywienie w sporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie w sporcie
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, ekologia i ochrona środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).2
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych.6
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych.2
T-L-4Opracowanie jadłospisów z uwzględnieniem domowych napojów izotonicznych.2
T-L-5Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego2
T-W-2Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?2
T-W-3Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.2
T-W-4Nawodnienie2
T-W-5Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.2
T-W-6Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.2
T-W-7Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.2
T-W-8zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01
Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców.
TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U14C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01
Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Frączek B., Krzywański J., Krysztofiak H., Dietetyka sportowa, Wyd. PZWL, W-wa, 2019
  2. Zydek G., Michalczyk M., Zając A., Nowe Trendy W Żywieniu I Suplementacji Osób Aktywnych Fizycznie, Wyd. AWF, Katowice, 2017
  3. Bean A., Żywienie w sporcie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2012, ISBN: 978-83-7785-311-5
  4. Celejowa I., Żywienie w sporcie, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Journal of the International Society of Sports Nutrition, https://jissn.biomedcentral.com/
  2. czasopismo, Body Challenge, https://www.body-challenge.pl/
  3. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie., Nowiny Lekarskie, 2011, 80, 3, 199–204

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).2
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych.6
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych.2
T-L-4Opracowanie jadłospisów z uwzględnieniem domowych napojów izotonicznych.2
T-L-5Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego2
T-W-2Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?2
T-W-3Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.2
T-W-4Nawodnienie2
T-W-5Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.2
T-W-6Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.2
T-W-7Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.2
T-W-8zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-6zcid_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z potrzebami żywieniowymi człowieka, składem produktów żywnościowych, fizjologią sportu i substratów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna w zaawansowanym stopniu suplementy diety i preparaty dietetyczne.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.
Treści programoweT-W-2Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?
T-W-4Nawodnienie
T-W-5Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego
T-W-3Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.
T-W-6Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.
T-W-7Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.
T-W-8zaliczenie
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych.
T-L-4Opracowanie jadłospisów z uwzględnieniem domowych napojów izotonicznych.
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych.
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-L-5Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-6zcid_U01Potrafi ocenić wartość odżywczą produktów oraz ułożyć dietę z uwzglednieniem suplementacji u sportowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.
Treści programoweT-W-2Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?
T-W-4Nawodnienie
T-W-5Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego
T-W-3Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.
T-W-6Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.
T-W-7Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.
T-W-8zaliczenie
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych.
T-L-4Opracowanie jadłospisów z uwzględnieniem domowych napojów izotonicznych.
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych.
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-L-5Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-6zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób uprawiających różne rodzaje sportu, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia sportowców i osób aktywnych fizycznie.
Treści programoweT-W-2Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. Węglowodany- kiedy, ile i jakie?
T-W-4Nawodnienie
T-W-5Witaminy i składniki mineralne w kontekście aktywności fizycznej.
T-W-1Fizjologia wysiłku fizycznego
T-W-3Znaczenie białka i tłuszczów w wysiłku fizycznym.
T-W-6Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.
T-W-7Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.
T-W-8zaliczenie
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin siłowych.
T-L-4Opracowanie jadłospisów z uwzględnieniem domowych napojów izotonicznych.
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin wytrzymałościowych.
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
T-L-5Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.
T-L-1Opracowanie planu żywieniowego dla osoby aktywnej fizycznie (sport amatorski).
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia osób aktywnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.