Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika budowli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | fizyka, matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabycie niezbędnej wiedzy do rozumienia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich; momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności. Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności. |
C-4 | Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich. | 2 |
T-P-2 | Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i momentów bezwładności dla figur płaskich. | 3 |
T-P-3 | Zginanie proste. | 4 |
T-P-4 | Kolokwium nr 1. | 2 |
T-P-5 | Ściskanie i rozciąganie prętów. | 2 |
T-P-6 | Kolokwium nr 2. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił. | 2 |
T-P-2 | Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych. | 2 |
T-P-3 | Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych. | 2 |
T-P-4 | Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych. | 2 |
T-P-5 | Kolokwium ze statyki. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych. | 2 |
T-P-6 | Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych. | 2 |
T-P-7 | Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach. | 1 |
T-P-8 | Kolokwium ze statyki. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji. | 1 |
T-W-2 | Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony. | 4 |
T-W-3 | Schematy układów prętowych, węzły, podpory. | 3 |
T-W-4 | Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił. | 3 |
T-W-5 | Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów. | 2 |
T-W-6 | Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa). | 4 |
T-W-7 | Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe). | 4 |
T-W-8 | Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych. | 3 |
T-W-9 | Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych. | 3 |
T-W-10 | Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony. | 2 |
T-W-11 | Przeprowadzenie testu. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów. | 4 |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka obciążeń. Klasyfikacja obciążeń działających na konstrukcje. | 2 |
T-W-3 | Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a. | 3 |
T-W-4 | Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN). | 4 |
T-W-5 | Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji. | 4 |
T-W-6 | Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych. | 6 |
T-W-7 | Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju. | 4 |
T-W-8 | Wyboczenie prętów osiowo ściskanych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-P-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-P-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 6 |
A-P-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 4 |
A-P-5 | Uczestnictwo w kolokwium | 4 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-P-2 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 7 |
A-P-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-P-4 | przygotowanie do kolokwiów | 6 |
A-P-5 | udział w kolokwium | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach - sem. 1 | 14 |
A-W-2 | Studia literaturowe, bieżace utrwalanie wiedzy | 45 |
A-W-3 | udział w teście | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach - sem. 2 | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literaturowe i bieżące utrwalanie wiedzy | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test (wykłady) - sem. 1 |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 1 |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwiów - semestr 2 |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/07_W01 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych - sem. 1 | PAWiO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/07_W02 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych, momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymalościowych - sem. 2 | PAWiO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-5 | M-2, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/07_U01 umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych - sem. 1 | PAWiO_1A_U05 | — | — | C-2 | T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/07_U02 umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla złożonych przekrojów oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi, umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych -sem. 2 | PAWiO_1A_U06, PAWiO_1A_U05 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-5 | M-2, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/07_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-P-6, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/07_W01 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych - sem. 1 | 2,0 | |
3,0 | zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/07_W02 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych, momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymalościowych - sem. 2 | 2,0 | |
3,0 | zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/07_U01 umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych - sem. 1 | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/07_U02 umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla złożonych przekrojów oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi, umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych -sem. 2 | 2,0 | |
3,0 | umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/07_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
- Gawkowska L., Wytrzymałoęć materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Kolendowicz T., Mechanika budowli dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
- Przewłócki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowl, Arkady, Warszawa, 2008
- Pyrak S., Szulborski K., Mechanika konstrukcji dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
- Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Bogucki W., Zyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006