Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie architektury wnętrz 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie architektury wnętrz 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość norm ergonomicznych, zasad pomiarów antropometrycznych oraz metod optymalizacji przestrzeni pracy, w tym stanowisk komputerowych. |
W-2 | Wiedza o uwarunkowaniach sprawności ludzkiego organizmu, znajomość podstawowych kategorii niepełnosprawności ruchowej i sensorycznej człowieka oraz metod przystosowania obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni do potrzeb użytkowników. |
W-3 | Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii. Obsługa podstawowych programów komputerowych do projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość pojęć ergonomicznych, technologicznych i kulturowych dotyczących projektowania wnętrz biurowych oraz metody optymalizacji przestrzeni pracy w tym stanowiska komputerowego. |
C-2 | Pogłębiona wiedza na temat funkcjonalnych, ergonomicznych, technologicznych i kulturowych uwarunkowań kształtowania wnętrz sanitarnych i kuchennych. |
C-3 | Umiejętność korzystania z literatury tematycznej, atlasów antropometrycznych i norm ergonometrycznych oraz wykonywania analiz ergonomicznych przestrzeni sanitarnych, stanowisk pracy w tym ciągów kuchennych. |
C-4 | Nabycie umiejętności przystosowania przestrzeni projektowanej dla wszystkich kategorii użytkowników zgodnie z zasadami design for all. |
C-5 | Umiejętność przygotowania projektu wnętrz wg założeń ideowych i zadań programowych oraz formułowania czytelnego przekazu architektonicznego za pomocą rysunku technicznego i prezentacji multimedialnej. |
C-6 | Zdolność do samodzielnego integrowania zdobytej wiedzy i podejmowania kompleksowych działań. |
C-7 | Zdolność działania na rzecz podnoszania jakości środowiska życia człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. | 3 |
T-P-2 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych. Omówienie norm ergonomicznych i materiałów wyjściowych do projektu kuchni. Korekta grupowa. | 3 |
T-P-3 | Przykładowe aranżacje wnętrz kuchennych, meble, wyposażenie. Analizy ergonomiczne oraz szkice koncepcyjne projektu kuchni w skali 1:20. Korekta grupowa. | 3 |
T-P-4 | Wstępny projekt mebli kuchennych z uwzględnieniem zagadnień technicznych (wymogi instalacji technicznych, wybór urządzeń) – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-5 | Projekt mebli kuchennych – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20, wstępne wizualizacje. Rozwiązania materiałowe i kolorystyczne. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-6 | Ostateczny projekt techniczny kuchni - rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20, wizualizacje. Korekta grupowa (oddanie projektu technicznego kuchni w teczce A4). | 3 |
T-P-7 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych. Omówienie norm ergonomicznych i materiałów wyjściowych do projektu łazienki. | 3 |
T-P-8 | Przykładowe aranżacje wnętrz łazienek, meble, wyposażenie. Analizy ergonomiczne oraz szkice koncepcyjne projektu łazienki w skali 1:20. Korekta grupowa. | 3 |
T-P-9 | Wstępny projekt łazienki z uwzględnieniem zagadnień technicznych (wymogi instalacji technicznych, wybór urządzeń) – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-10 | Projekt łazienki – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20, wstępne wizualizacje. Rozwiązania materiałowe i kolorystyczne. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-11 | Ostateczny projekt łazienki - rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20, wizualizacje. Korekta grupowa(oddanie projektu technicznego kuchni w teczce A4). | 3 |
T-P-12 | Omówienia projektów technicznych łazienki. Wstępny projekt planszy podsumowującej semestralne zadania projektowe. Korekty grupowe i indywidualne. | 3 |
T-P-13 | Końcowe korekty/zmiany w projektach kuchni i łazienek. Projekt planszy podsumowującej semestralne zadania projektowe. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-14 | Prezentacje końcowe projektów semestralnych. Oddanie opracowań. | 3 |
T-P-15 | Omówienie i ocena opracowań. | 3 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. | 1 |
T-P-2 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych. Omówienie norm ergonomicznych i materiałów wyjściowych do projektu biura. Korekta grupowa. | 1 |
T-P-3 | Ćwiczenie klauzurowe. Analiza ergonomiczna dosięgalności i swobody ruchu na stanowisku pracy dla wybranego fantomu. Skala 1:10. | 1 |
T-P-4 | Omówienie klauzury. Omówienie zasad pomiarów antropometrycznych. Szkice architektoniczne aranżacji stanowiska pracy. Korekta grupowa. | 1 |
T-P-5 | Przykładowe aranżacje wnętrz i stanowisk pracy, meble, wyposażenie. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska pracy w skali 1:10. Określenie wielkości pola pracy na stanowisku komputerowym dla wybranych fantomów. Korekta grupowa. | 1 |
T-P-6 | Analiza pracy siedzącej i stojącej przy komputerze. Urządzenia i sprzęt komputerowy. Meble i sprzęt do siedzenia. Fantomy i analizy ergonomiczne dosięgalności przestrzeni. Szkice koncepcyjne stanowiska pracy w skali 1:10. Korekty indywidualne. | 1 |
T-P-7 | Analiza wysokości i profilu płaszczyzny pracy przy komputerze dla wybranych fantomów. Analiza pola i kątów widzenia. Przekroje i rzuty stanowiska pracy, skala 1:10. Korekty indywidualne. | 1 |
T-P-8 | Rozwinięcia, przekroje, widoki stanowiska pracy. Rozwiązania materiałowe, konstrukcyjne i kolorystyczne, detale. Skala 1:10. Korekta grupowa | 1 |
T-P-9 | Wstępne szkice architektoniczne aranżacji przestrzeni biurowej. Korekta grupowa | 1 |
T-P-10 | Rzuty i przekroje projektu wnętrza biurowego w skali 1:20. Rozwiązanie problemu dostępności obiektu. Korekty indywidualne. | 1 |
T-P-11 | Rozwinięcia, przekroje, widoki projektu wnętrz biura. Skala 1:20. Korekty indywidualne. | 1 |
T-P-12 | Rozwinięcia, przekroje, widoki projektu wnętrz biura. Rozwiązania materiałowe i kolorystyczne, detale. Skala 1:20. Korekta grupowa. | 1 |
T-P-13 | Końcowa indywidualna korekta zadania semestralnego. | 1 |
T-P-14 | Prezentacje końcowe projektów semestralnych. Oddanie opracowań. | 1 |
T-P-15 | Omówienie i ocena opracowań. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ergonomia mebli biurowych, przykłady rozwiązań stanowisk pracy. Historia projektowania mebli biurowych. | 2 |
T-W-2 | Przestrzeń biurowa w świetle przepisów: przepisy BHP, Kodeks pracy, rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej itp. Gęstość zaludnienia powierzchni biurowej rozpatrywana w trzech poziomach: budynku biurowego, biura i pomieszczenia biurowego. | 1 |
T-W-3 | Kształtowanie pokoi biurowych z uwzględnieniem powierzchni specjalnych: kabiny (strefy ograniczeń hałasu), dla menadżerów, do rozmów telefonicznych, narad i spotkań z klientem, miejsca pracy twórczej. | 2 |
T-W-4 | Rozwiązania systemowe w kształtowaniu przestrzeni biurowych – Open space, Call center, Hot desking. | 3 |
T-W-5 | Projektowanie pomieszczeń wspólnych: komunikacja wewnętrzna w budynku biurowym, szatnia, recepcja, hol operacyjny dla klientów. Projektowanie wnętrz biurowych z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. | 2 |
T-W-6 | Projektowanie pomieszczeń wspólnych: pomieszczenia gastronomiczne i miejsca wypoczynku dla pracowników. | 1 |
T-W-7 | Warunki środowiskowe miejsca pracy: hałas, temperatura i jakość powietrza. | 1 |
T-W-8 | Warunki środowiskowe miejsca pracy: tendencje w oświetleniu i stosowaniu barw w pomieszczeniach biurowych. | 2 |
T-W-9 | Podsumwanie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | ERGONOMIA W KUCHNI - strefy pracy w kuchni; układy przestrzenne zabudowy meblowej w kuchni i jadalni; przykłady rozwiązań. | 1 |
T-W-2 | ERGONOMIA W KUCHNI - optymalizacja przestrzeni pracy osoby sprawnej i niepełnosprawnej w kuchni; eliminacja uciążliwych czynności; kuchnia dla osoby niewidzącej; przykłady rozwiązań. | 2 |
T-W-3 | MEBLE KUCHENNE – budowa mebla i detalu w kuchni ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań technicznych i materiałowych; meble systemowe; przykłady projektów technicznych. | 1 |
T-W-4 | ZAGADNIENIA TECHNICZNE W PROJEKTOWANIU WNĘTRZ KUCHENNYCH - wentylacja, instalacje elektryczne i hydrauliczne, warunki oświetleniowe i rodzaje światła w kuchni. | 1 |
T-W-5 | URZĄDZENIA KUCHENNE – warunki techniczne montażu urządzeń; różnorodność form i przykłady niekonwencjonalnych rozwiązań. | 1 |
T-W-6 | HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ – historia wnętrz kuchennych, przykłady kreatywnego wykorzystanie tradycji we współczesnych rozwiązaniach oraz nowe kierunki kształtowania przestrzeni kuchennych. | 1 |
T-W-7 | ERGONOMIA POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH - kryteria wygodnej i bezpiecznej łazienki dla osoby sprawnej i niepełnosprawnej; sposoby przystosowania urządzeń. | 1 |
T-W-8 | RODZAJE POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH – standardy łazienek; pokój kąpielowy; sauna; domowe SPA; basen w domu. | 1 |
T-W-9 | ZAGADNIENIA TECHNICZNE W PROJEKTOWANIU ŁAZIENEK - wentylacja, instalacje elektryczne i hydrauliczne, przykłady projektów wykonawczych łazienek. | 1 |
T-W-10 | URZĄDZENIA DO POMIESZCZEŃ HIGIENICZNO-SANITARNYCH – warunki techniczne montażu urządzeń; indywidualny projekt urządzenia sanitarnego, różnorodność form i przykłady niekonwencjonalnych rozwiązań. | 2 |
T-W-11 | MATERIAŁY WYKOŃCZENIOWE – właściwości i wymogi materiałów do pomieszczeń „mokrych”, rodzaje i nowości materiałowe. | 1 |
T-W-12 | HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ – historyczny rozwój kształtowania pomieszczeń higieniczno - sanitarnych, nowe kierunki projektowania łazienek. | 1 |
T-W-13 | PODSUMOWANIE ZAJĘĆ. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca projektowa. | 45 |
A-P-2 | Przygotowanie materiałów wejściowych do projektu. | 10 |
A-P-3 | Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej. | 10 |
A-P-4 | Opracowanie graficzne projektów. | 10 |
A-P-5 | Udział w zajęciach | 45 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie materiałów wyjściowych do projektu. | 3 |
A-P-3 | Przyswojenie podstawowych norm ergonomicznych, zrozumienie metod analizy ergonomicznej. | 2 |
A-P-4 | Opracowanie graficzne projektów. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych. |
M-3 | Ćwiczenie klauzurowe polegające na prezentacji samodzielnych rozwiązań problemów ergonomicznych i projektowych oraz omówieniu ich wyników. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i egzaminu testowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń (projekt biura i stanowiska pracy) składa się z oceny ćwiczenia klauzulowego, prezentacji zaawansowania zadania projektowego i oceny końcowej zadania projektowego przedstawionego na planszy. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń projektowych składa się z ocen z projektu technicznego kuchni i łazienki oddanych w teczkach A4, prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/05_W01 posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO_1A_W24 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-1, M-3 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/05_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | PAWiO_1A_W26 | — | — | C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/05_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO_1A_U10 | — | — | C-4, C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/05_U02 posiada umiejętność określania programu użytkowego wnętrz oraz stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów | PAWiO_1A_U11 | — | — | C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/05_U03 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | PAWiO_1A_U13 | — | — | C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-3 |
PAWiO_1A_S1/C/05_U04 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO_1A_U26 | — | — | C-4, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/05_K01 wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny | PAWiO_1A_K03 | — | — | C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-15, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-11, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-15, T-P-12, T-P-13, T-P-14, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/05_W01 posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/05_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/05_U01 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym stosować zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/05_U02 posiada umiejętność określania programu użytkowego wnętrz oraz stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność określania programu użytkowego wnętrz oraz stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/05_U03 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/05_U04 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/05_K01 wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją w myśleniu i działaniu, jest otwarty i komunikatywny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Złowodzki M., Technologiczne i środowiskowe projektowanie architektury biur, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997
- Czyński M., Ergonomia, Skrypt wykładów, Szczecin, 2009, www.maczynski.ps.pl
- Dane ergonomiczne do projektowania stanowisk pracy. Sfery pracy kończyn górnych. Wymiary., PKN, 1991, PN-91/N-08018
- Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia. Pakiet edukacyjny dla szkół wyższych., CIOP.PIB, 2006, www: nauka.gov.pl
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Warszawa, 2000
- Grandjean, E., Ergonomia mieszkania, Arkady, Warszawa, 1978
- Gibbs J., Projektowanie wnętrz., PWN, Warszawa, 2008
- Smardzewski J., Projektowanie mebli., PWN, Warszawa, 2000
- Dane ergonomiczne do projektowania. Granice zasięgu rąk, wymiary., PKN, 1980, PN-80/N-08001
- Gediczka, A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
Literatura dodatkowa
- Złowodzki M., O ergonomii i architekturze, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008
- Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, PWN, Warszawa-Poznań, 2001
- Pile J., Historia wnętrz., Arkady, Warszawa, 2004
- Parissien S., Historia wnętrz, dom od roku 1700, Arkady, Warszawa, 2010
- Sparke P., Desigm - historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012
- Ashenburg K., Historia brudu, Bellona, Warszawa, 2009
- Papanek V., Dizajn dla realnego świata, Recto verso, Łódź, 2012