Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie mebla:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie mebla | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone, przewidziane planem studiów jako wcześniejsze, zajęcia z przedmiotów zawierających zbieżne treści kształcenia z zakresu ergonomii i metodyki projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla. |
C-2 | W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania. |
C-3 | Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową. |
C-4 | Celem kursu jest wytworzenie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Pierwszy projekt semestralny (7-tyg.): realizacja zadania uwarunkowanego przez czynniki antropometryczne, fizjologiczne i psychologiczne, czyli projekt mebla, którego forma jest determinowana przez ww. czynniki. | 14 |
T-P-2 | Drugi projekt semestralny (7-tyg.): realizacja zadania uwarunkowanego przez zachowania dnia codziennego, czynniki kulturowe, jak również uwarunkowania transkulturowe, czyli projekt mebla, którego forma jest determinowana przez ww. czynniki. | 14 |
T-P-3 | Przegląd wykonanych w semestrze prac: przedstawienie projektu - efektu końcowego, zaprezentowanie procesu projektowego, wskazanie źródeł użytych informacji, prezentacja autoewaluacji zaproponowanego rozwiązania. | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt semestralny (14-tyg.): realizacja zadania uwarunkowanego czynnikami technicznymi, takimi jak przyjęty materiał, konstrukcja, metodyi obróbki, zakładaną wielkością produkcji, wersyjnością itp., czyli projekt mebla, którego forma jest determinowana przez ww. czynniki | 28 |
T-P-2 | Przegląd wykonanej w semestrze pracy: przedstawienie projektu - efektu końcowego, zaprezentowanie procesu projektowego, wskazanie źródeł użytych informacji, prezentacja autoewaluacji zaproponowanego rozwiązania. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Projektowanie mebla - metodyka: porównanie wybranych podejść do procesu rozwoju nowego produktu. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje działalności gospodarczej w branży meblarskiej: who is who na rynku polskim i europejskim. | 1 |
T-W-3 | Przegląd technik wytwarzania stosowanych w branży meblarskiej: od warsztatu tradycyjnego do technik eksperymentalnych. | 2 |
T-W-4 | Podstawy konstrukcji mebli: podstawowe elementy konstrukcji meblarskich oraz sposoby ich łączenia | 1 |
T-W-5 | Podstawy konstrukcji mebli: meble skrzyniowe | 1 |
T-W-6 | Podstawy konstrukcji mebli: meble szkieletowe | 1 |
T-W-7 | Podstawy konstrukcji mebli: meble gięte | 1 |
T-W-8 | Podstawy konstrukcji mebli: metale i tworzywa sztuczne | 1 |
T-W-9 | Podstawy konstrukcji mebli: meble wyplatane | 1 |
T-W-10 | Podstawy konstrukcji mebli: meble tapicerowane | 1 |
T-W-11 | Podstawy konstrukcji mebli: techniki wykończeniowe i zdobnicze | 1 |
T-W-12 | Dokumentacja techniczna w projektowaniu mebli | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do ergonomii projektowej: przedmiot, cele, metody. | 1 |
T-W-2 | Dane ergonomiczne: ich rodzaj, pochodzenie, sposoby pozyskiwania, zasady stosowania, możliwości przetwarzania. | 1 |
T-W-3 | Zasady korzystania z atlasów antropometrycznych: odszukiwanie danych i prowadzenie obliczeń. | 1 |
T-W-4 | Ergonomiczne kształtowanie przestrzeni: analiza uwarunkowań, korzystanie z wytycznych; projektowanie korekcyjne a koncepcyjne. | 1 |
T-W-5 | Siedzisko: wytyczne do projektowania i zasady ich ich użycia. | 1 |
T-W-6 | Zasady tworzenia komunikatów wizualnych w prezentacji wyników projektowych analiz ergonomicznych. | 1 |
T-W-7 | Meblarstwo od starożytności do początku XIX w. - rys historii rozwoju. | 1 |
T-W-8 | Meblarstwo od początku XIX w. do współczesności - rys historii rozwoju. | 1 |
T-W-9 | Poza higieniczną funkcją ergonomii: model Noriaki Kano, projektowanie emocji wg Hartmuta Esslingera. | 1 |
T-W-10 | Antropologia w projektowaniu: projektowanie humanocentryczne (User-centred Design a Participatory Design), projektowanie zorientowane na kontekst kulturowy. | 1 |
T-W-11 | Metody wglądu w pole problemowe: badanie pola problemowego, tworzenie reprezentacji przestrzeni problemowej, definowanie i redefiniowanie problemu projektowego. | 1 |
T-W-12 | Poznawanie zachowań użytkowników: obserwacje, wywiady i ankiety, eksperymenty itp. Odszukiwanie i poznawanie kulturowego kontekstu zachowań użytkowników. | 2 |
T-W-13 | Interpretacja zachowań użytkowników w kontekście uwarunkowań kulturowych. | 1 |
T-W-14 | Narzędzia ewaluacji koncepcji projektowych tworzonych w oparciu o metody projektowania humanocentrycznego oraz zorientowania na kontekst kulturowy. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w korektach projektu semestralnego. | 3 |
A-P-2 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbieżności tematu lub metody projektowej). | 27 |
A-P-3 | Analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu. | 10 |
A-P-4 | Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego. | 20 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w korektach projektu semestralnego | 3 |
A-P-2 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbieżności tematu lub metody projektowej) | 27 |
A-P-3 | Analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu | 10 |
A-P-4 | Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przyswojenie i powtórzenie materiału prezentowanego i omawianego w trakcie wykładu poprzez przygotowanie syntetycznych posterów lub lapidarnych prezentacji, jak również krótkich wypowiedzi ustnych na wskazany temat | 15 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do wykładów | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przyswojenie i powtórzenie materiału prezentowanego i omawianego w trakcie wykładu poprzez przygotowanie syntetycznych posterów lub lapidarnych prezentacji, jak również krótkich wypowiedzi ustnych na wskazany temat. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego |
M-2 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-3 | Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu semestralnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat |
S-3 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_W01 ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny | PAWiO_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-12, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
PAWiO_1A_S1/C/07_W02 posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_U01 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO_1A_U26 | — | — | C-2, C-4 | T-P-1, T-P-3 | M-3 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/07_U02 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO_1A_U10 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-4 |
PAWiO_1A_S1/C/07_U03 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | PAWiO_1A_U13 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-12, T-P-3, T-P-2 | M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_K01 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO_1A_K12 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_W01 ma podstawową wiedzę w obszarze relacji człowiek-obiekt techniczny | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/07_W02 posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopni podstawowym objaśnić źródła i zastosowanie danych antropometrycznych, potrafi pobieżnie opisać wybrane zagadnienie z zakresu bądź anatomii, bądź biomechanik,bądź psychofizjologii; zna podstawowe zagadnienia BHP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_U01 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student umie w stopniu podstawowym wskazać problem projektowy, w minimalnym stopniu potrafi zebrać i przetworzyć dane (np. graficznie zastosować dane antopometryczne); projekt studenta wymaga dużych korekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/07_U02 praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | |
3,0 | Student umie z trudem zaproponować akceptowalną formę produktu przy użyciu podstawowych technik plastycznych; projekt studenta wymaga dużych korekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/C/07_U03 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | 2,0 | |
3,0 | Student z trudem planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego; w stopniu podstawowym posługuje się warsztatem projektowania graficznego; jego prezentacja odbiega znacznie od przyjętych standardów (i prac współkursantów). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/07_K01 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wychodzi poza schematy, z trudem uświadamia sobie istnienie wielorakich potrzeb społecznych; ma bradzo słabo rozwinięty nawyk stosowania zasady przekładalności perspektyw. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jabłoński J., Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
- Turkka Keinonen, Roope Takala (red.), Product Koncept Design, Springer, Berlin, Heidelberg, 2006, Egz. dostępny u prowadzącego
- Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperyment, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002, II, Egz. dostępny u prowadzącego
- Cagan J., Vogel C.M., Creating Breakthrough Products, Prentice-Hall, New Jersey, 2002, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, Egz. dostępny u prowadzącego
- Gerhard Heufler, Design Basics, Niggli, Sulgen, Zurich, 2004, III., Egz. dostępny u prowadzącego
- Adam Gedliczka, Atlas miar człowieka, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001, Egz. dostępny u prowadzącego
- Ewa Nowak, Atlas antropometryczny populacji polskiej - dane do projektowania, Instytu Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000, Egz. dostępny u prowadzącego
- Ernst Rettelbusch, Podręcznik stylów - Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji, Arkady, 2013, ISBN 978-83-213-4815-5
- Jerzy Smardzewski, PROJEKTOWANIE MEBLI, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2009, ISBN 978-83-09-01033-3
- Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5
- Irena Swaczyna, Mieczysław Swaczyna, Konstrukcje mebli, cz. 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993, ISBN 83-02-06749-0
Literatura dodatkowa
- Smardzewski J., Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
- Fulton Suri J., IDEO, Thoughtless Acts?, Chronicle Books, San Francisco, 2005, Egz. dostępny u prowadzącego
- Giełdowski L., Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5
- Morris R., Projektowanie produktu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Egz. dostępny u prowadzącego
- L. Bruce Archer, Systematyczna metoda projektowania przemysłowego, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 1987, Egz. dostępny u prowadzącego
- Tom Kelley, The Art of Innovation, Currency and Doubleday, Nowy Jork, 2001, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Jan Antoszkiewicz, Metody heurystyczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1982, Egz. dostępny u prowadzącego
- Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005
- Edward Nęcka i inni, Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005