Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Wieloaspektowe projektowanie scenografii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wieloaspektowe projektowanie scenografii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość dziedzin z zakresu sztuk plastycznych. |
W-2 | Podstawowe doświadczenia architektoniczno - projektowe. |
W-3 | Podstawowe elementy wiedzy o teatrze, roli światła w kształtowaniu obrazu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność opracowania projektów wystaw, eventów. |
C-2 | Opanowanie swobodnego operowania skalą w przetwarzaniu projektu. |
C-3 | Potrafi przełożyć język słowa na język obrazu. |
C-4 | Potrafi zrealizować pracę projektowo - artystyczną z uwzględnieniem elementów budujących przestrzeń i z uwzględnieniem nowych mediów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Forma przestrzenna - rekwizyt. Sytuacyjna kreacja autorska do wybranej sztuki/eventu. Szkice wstępne, rendery. Formowanie w wybranych materiałach. | 8 |
T-P-2 | Kostium. Tworzenie struktury przestrzennej z wybranych materiałow z uwzględnieniem formy do funkcji. | 10 |
T-P-3 | Scenografia iluzjonistyczna. Opracowanie przestrzennej interpretacji. Szkice, ujęcia perspektywiczne. Realizacja w wybranej technice. | 10 |
T-P-4 | Prezentacja i omówienie projektów. Ocena. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający w oparciu o pokaz multimedialny. Omówienie materiałów technologii i sposobów realizacji. Kryteria oceniania. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje scenografii - sceniczna i artystyczna. Analiza na wybranych przykładach. | 3 |
T-W-3 | Podłoże kulturalno - socjologiczne. Globalizacja. Wpływ powyższych czynników na formę i stylistykę oraz kontekst elementów scenografii. | 3 |
T-W-4 | Rekwizyt, kostium jako integralne elementy scenografii. | 2 |
T-W-5 | Scena jako tygiel łączący zjawiska nowych technologii. | 2 |
T-W-6 | Projektant - scenograf - twórca łączący różnorodne dziedziny sztuk plastycznych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 60 |
A-P-2 | Praca własna. | 60 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wprowadzający. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia - metoda projektów. |
M-4 | Pokaz połączony z przeżyciem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wynika z uczestnictwa na wykładach oraz korektach. Opanowanie warsztatu oraz wiedzy potrzebej do realizacji projektów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wynika z przedstawionych prac plastycznych zawierających w swej wypowiedzi świadome łączenie wiedzy z praktyką. Uwzględnia poziom kreacji oraz osobiste zaangażowanie i sposób końcowej prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/14_W01 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | PAWiO_1A_W10 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/14_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | PAWiO_1A_W26 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/14_U01 posiada umiejętność kształtowania przestrzeni scenograficznej | PAWiO_1A_U15 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
PAWiO_1A_S1/C/14_U02 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | PAWiO_1A_U13 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/14_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/14_W01 zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej sposobu realizacji własnych projektów. |
3,0 | W stopniu podstawowym opanował wiedzę dotyczącą realizacji prac projektowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Posiada i potrafi trafnie wykorzystać wiedzę zgodnie z zasadami realizacji własnej pracy projektowej. | |
4,5 | ||
5,0 | Posiada bogaty warsztat twórczy podbudowany rzetelną wiedzą z zakresu kompozycji i technologii. | |
PAWiO_1A_S1/C/14_W02 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimedialnych | 2,0 | Nie uczestniczy w zajęciach. Ma nikłą wiedzę w posługiwaniu się procesami multimedialnymi potrzebnymi do prezentacji własnych dokonań. |
3,0 | Zna w stopniu podstawowym procesy służące do prezentacji własnej pracy projektowej. Wiedza potrzebna do kreacji artystycznej na niskim poziomie. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopniu dobrym potrafi wykorzystać wiedzę i zrealizować ciekawą kreację artystyczną. Pracuje systematycznie i aktywnie uczestniczy w zajęciach. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną popartą solidną wiedzą z zakresu multimedialnych technologii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/14_U01 posiada umiejętność kształtowania przestrzeni scenograficznej | 2,0 | Nie uczestniczy w zajęciach. Przedstawione prace nie spełniają podstawowych pod względem warsztatowym i artystycznym. |
3,0 | W stopniu podstawowym posiada umiejętność kształtowania przestrzeni. Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań. | |
3,5 | ||
4,0 | Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną. Posiada dobry warsztat. | |
4,5 | ||
5,0 | W stopniu bardzo dobrym potrafi stworzyc ciekawą kreację artystyczną, która w sposób nieszablonowy kreuje przestrzeń scenograficzną. | |
PAWiO_1A_S1/C/14_U02 potrafi przedstawić projekt w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej | 2,0 | |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań. Mało systematyczna praca bez podbudowy merytorycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi stworzyć projekt w ciekawej formie artystycznej przy użyciu wybranych technik realizacyjnych. | |
4,5 | ||
5,0 | Potrafi stworzyć ciekawa kreację artystyczną wyróżniającą się użyciem nowych mediów. Nie unika podejmowania problemów artystycznej kreacji złożonej z różnych technologii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/14_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów zwiazanych z funkcjinowaniem praw autorskich. Jest obojętny na przejawy otaczającej go sztuki. |
3,0 | Wybiórczo zna zasady i podstawowe pojęcia z praw autorskich. Sporadycznie jest świadomym odbiorcą sztuki wpływajacej na jego kreację artystyczną. | |
3,5 | ||
4,0 | Dobrze zna zasady funkcjonowania prawa autorskiego. Świadomie korzysta z różnorodnych form sztuki. | |
4,5 | ||
5,0 | Bardzo dobrze zna i stosuje zasady funkcjonowania prawa autorskiego. W sposób trafny potrafi czerpać inspiracje z różnorodnych form otaczajacej sztuki. |
Literatura podstawowa
- Pavis P., Słownik terminów teatralnych, Ossolineum, 2002
- red. Tyszka J., Teatr w miejscach nieteatralnych, Fundacja Humaniona, 1998
- Wydawnictwo zbiorowe, Słownik wiedzy o teatrze, Park Edukacja, Bielsko -Biała, 2005
Literatura dodatkowa
- Didaskalia,Dialog, Scena - miesięczniki ogólnopolskie, 2015