Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Specjalistyczne projektowanie założeń zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalistyczne projektowanie założeń zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności dotyczące projektowania w przestrzeni otwartej, w tym różnych rodzajów założeń zielonych i otoczenia nabyte we wcześniejszych semestrach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z typologią i charakterystyką współczesnych założeń zielonych o specjalnym przeznaczeniu ich specyfiką i tendencjami w zakresie ich kształtowania oraz nabycie umiejętności projektowania wybranych typów założen zielonych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Współczesne założenia zielone specjalnego przeznaczenia - wprowadzenie. | 2 |
T-P-2 | Koncepcja zagospodarowania założenia zielonego o specjalnym przeznaczeniu. | 10 |
T-P-3 | Rozwiązania szczegółowe dla zagospodarowania założenia zielonego specjalnego przeznaczenia. Dobór elementów zagospodarowania. Dobór gatunkowy roślin. | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Typologia specjalistycznych założeń zielonych ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka poszczególnych rodzajów specjalistycznych założeń zielonych Omówienie przykładów i zasad projektowania założeń zielonych o charakterze modelowym: - ogrody regionalne (francuskie, angielskie, orientalne) - ogrody stylowe - założenia targowe i wystawienicze - ogrody dydaktyczne, palmiarnie - założenia boisk trawiastych - pola golfowe - założenia zielone z zastosowaniem płaszczyzn wodnych Zasady projektowania założeń urbanistycznych w przestrzeniach otwartych w ich relacji z architekturą i istniejącym zagospodarowaniem terenu | 13 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Poszukiwanie inspiracji i modelowych rozwiązań. | 60 |
A-P-2 | Praca własna - przygotowanie rysunków i plansz. | 60 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranych założeń zielonych i ogrodów. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Konfrontacje i dyskusje |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne i korekty indywidualne |
M-5 | Seminarium |
M-6 | Metoda przypadku |
M-7 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wynika z uczestnictwa w zajęciach. Systematyczność w korektach indywidualnych. Opanowanie warsztatu projektowego na poszczególnych etapach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wynika z przedstawionych prac projektowych zawierających umiejętność łaczenia teorii z praktyką. Uwzględnia poziom kreacji i zdolność wykorzystania symboliki i znaku. Stopień zaangażowania pracy i dyskusji w zespole. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej wynikająca z konwersacji ze studentami w trakcie i po wykładzie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z projektu. Aktywny udział w zajęciach. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna dotycząca zasad projektowania wybranej formy założeń zielonych. |
S-6 | Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny dotyczący stanu zaawansowania projektu oraz jakości przyjętych rozwiązań. |
S-7 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny projektu załozenia zielonego o wybranej funkcji specjalistycznej. W ocenie końcowej brana jest pod uwagę wartość merytoryczna projektu (zastosowanie wiedzy teoretycznej dotyczącej komponowania, programowania i urządzania terenu) oraz wartość estetyczna projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_W02 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-6 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_U02 potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego | PAWiO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-3, M-7 | S-2, S-3, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_K01 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | PAWiO_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-7, M-6 | S-2, S-3, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_W02 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i urządzania wybranych otoczenia specjalnego przeznaczenia oraz tendencje w ich kształtowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_U02 potrafi wyrażać idee projektowe przy wykorzystaniu technik modelowania wirtualnego i tradycyjnego | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi graficznie przekazać przyjęte rozwiązania projektowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/C/15_K01 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje w ograniczonym stopniu profesjonalizm w pracy i zaangażowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bernaciak A., Omiecka J., Smogorzewska W., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortpress Sp. z o.o., 2007, Cz. II
- Czałczyńska-Podolska M., Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2019
- Filipczak J. (red.), Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2006
- Latocha P., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortpress Sp. z o.o., 2006, Cz. III, IV
- Marcus C. C., Francis C., People places, John Wiley & Sons, New York, 1998
- Mitkowska A., Siewniak M., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998
- Siwiec A., Pokorski J., Kształtowanie terenów zieleni, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
- Vidiella S. A., Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Loft Publications, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska M, Wczoraj i dziś ogrodów dziecięcych: w poszukiwaniu alternatyw dla koncepcji post-and-platform i klasycznych ogrodów dziecięcych, Czasopismo Techniczne, 2011, nr 6-A(19), str. 263– 270
- Czałczyńska-Podolska M., Współczesne ogrody użytkowe w Stanach Zjednoczonych, Czasopismo Techniczne, 2012, nr 8-A(30)
- Czałczyńska-Podolska M., Od obiektu muzealnego do centrum życia społecznego – współczesna koncepcja ogrodu botanicznego, Czasopismo Techniczne, 2015, nr 5A(5), str. 79–91
- Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Ogród szpitalny jako miejsce terapii i rekonwalescencji, Czasopismo: Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 2016, nr 4, str. 609–619
- Ogrody, czasopismo
- Zieleń miejska, czasopismo, Abrys, Warszawa