Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sensoryczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej1
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.2
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych1
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających1
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.1
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
T-W-7Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury naukowej8
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia14
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe za realizację poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
TZZ_1A_W06C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_U01
Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości sensorycznej żywności i przeprowadzić analizę sensoryczną produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U03C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3S-2, S-3
TZZ_1A_PO1-1_U02
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w grupie przy realizacji zadania oraz sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
TZZ_1A_U02C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO1-1_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z zakresu analizy sensorycznej żywności.
TZZ_1A_K01C-1, C-2T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
2,0
3,0Znai rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych na poziomie dostatecznym. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_U01
Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości sensorycznej żywności i przeprowadzić analizę sensoryczną produktów żywnościowych.
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO1-1_U02
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w grupie przy realizacji zadania oraz sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
2,0
3,0Pracuje w grupie i z niewielką pomocą potrafi sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO1-1_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z zakresu analizy sensorycznej żywności.
2,0
3,0Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z zakresu analizy sensorycznej żywności w dostetecznym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności: podsawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
  2. Gawęcki J., Baryłko-Pikielna N., Zmysły a jakość żywności i żywienia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2015
  3. Gawęcka J., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
  4. Babicz-Zielińska, Ewa. Rybowska, Agnieszka. Obniska, Wiesława, Sensoryczna ocena jakości żywności, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Samotyja, Urszula. Autor Sielicka, Maria. Autor Klimczak, Inga, Badania sensoryczne w ocenie jakości produktów, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2020
  2. Food Quality and Preferences, Esevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń1
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej1
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.2
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych1
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających1
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.1
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
T-W-7Zaliczenie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury naukowej8
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia14
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
Treści programoweT-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znai rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych na poziomie dostatecznym. Z niewielką pomocą potrafi dobrać metodę do celu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_U01Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości sensorycznej żywności i przeprowadzić analizę sensoryczną produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_U02Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w grupie przy realizacji zadania oraz sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie i z niewielką pomocą potrafi sporządzić podstawową dokumentację z wykonanych czynnosci.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO1-1_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z zakresu analizy sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych.
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z zakresu analizy sensorycznej żywności w dostetecznym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0