Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu Statystyka w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Statystyka w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 28 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz zarządzania i ekonomii.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego do oceny zjawisk z zakresu zarządzania.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określanie zbiorowości statystycznej, jednostki statystycznej. Wskazywanie cech stałych i zmiennych. Określanie typu cech zmiennych. Określanie prawidłowosci statystycznych na przykładach z zarządzania.2
T-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.4
T-L-3Praca w zespole nad zaprojektowaniem badania statystycznego.2
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.4
T-L-5Kolokwium z analizy struktury.2
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.5
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.4
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.3
T-L-9Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki.2
28
wykłady
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).3
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.3
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).4
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.3
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).3
T-W-6Pisemne zaliczenie wykładów.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Wykonanie prac domowych5
A-L-5Przygotowanie do kolokwium5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B08/2.1_W01
Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
Z_1P_W02, Z_1P_W01C-1, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
Z_1P_B08/2.1_W02
Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania.
Z_1P_W02, Z_1P_W01C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B08/2.1_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U02C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
Z_1P_B08/2.1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania.
Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U02C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B08/2.1_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
Z_1P_K01, Z_1P_K02C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B08/2.1_W01
Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
2,0Student nie zna i nie rozumie przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
3,0Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania w (55%-70%>
3,5Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania w (70%-80%>
4,0Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (80%-90%>
4,5Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (90%-95%>
5,0Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (95%-100%>
Z_1P_B08/2.1_W02
Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania.
2,0Student nie zna i nie rozumie pakietów statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania.
3,0Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania. w (55%-70%>.
3,5Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (70%-80%>.
4,0Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (80%-90%>.
4,5Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (90%-95%>.
5,0Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (95%-100%>.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B08/2.1_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (55%-70%>.
3,5Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (70%-80%>.
4,0Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (80%-90%>.
4,5Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (90%-95%>.
5,0Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (95%-100%>.
Z_1P_B08/2.1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędziastatystycznych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań a także odnieść ich do praktyki z zakresu zarządzania.
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (55%-70%>.
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (70%-80%>.
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (80%-90%>.
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (90%-95%>.
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (95%-100%>.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B08/2.1_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
3,0Student jest gotów, z dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
3,5Student jest gotów, z pomoca nauczyciela,do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
4,0Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
4,5Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.

Literatura podstawowa

  1. Aczel D.A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010
  3. Jóżwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012
  4. Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Parlińska M., Parliński J., Analiza statystyczna danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
  6. Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa, 2021
  7. Bąk I., Markowicz I., Mosiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
  8. Jim Frost, Introduction to Statistics: An Intuitive Guide for Analyzing Data and Unlocking Discoveries, Statistics by Jim Publishing, USA, Pennsylvania, 2019
  9. Devore J.L., Berk K.N., Overview and Descriptive Statistics, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., C.H. Beck, Warszawa, 2008
  3. Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie zbiorowości statystycznej, jednostki statystycznej. Wskazywanie cech stałych i zmiennych. Określanie typu cech zmiennych. Określanie prawidłowosci statystycznych na przykładach z zarządzania.2
T-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.4
T-L-3Praca w zespole nad zaprojektowaniem badania statystycznego.2
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.4
T-L-5Kolokwium z analizy struktury.2
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.5
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.4
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.3
T-L-9Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki.2
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).3
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.3
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).4
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.3
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).3
T-W-6Pisemne zaliczenie wykładów.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4Wykonanie prac domowych5
A-L-5Przygotowanie do kolokwium5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B08/2.1_W01Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-L-1Określanie zbiorowości statystycznej, jednostki statystycznej. Wskazywanie cech stałych i zmiennych. Określanie typu cech zmiennych. Określanie prawidłowosci statystycznych na przykładach z zarządzania.
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
3,0Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania w (55%-70%>
3,5Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania w (70%-80%>
4,0Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (80%-90%>
4,5Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (90%-95%>
5,0Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B08/2.1_W02Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego do oceny zjawisk z zakresu zarządzania.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie pakietów statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania.
3,0Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania. w (55%-70%>.
3,5Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (70%-80%>.
4,0Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (80%-90%>.
4,5Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (90%-95%>.
5,0Student zna i rozumie pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce z zakresu zarządzania w (95%-100%>.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B08/2.1_U01Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego do oceny zjawisk z zakresu zarządzania.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (55%-70%>.
3,5Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (70%-80%>.
4,0Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (80%-90%>.
4,5Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (90%-95%>.
5,0Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny w (95%-100%>.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B08/2.1_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego do oceny zjawisk z zakresu zarządzania.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędziastatystycznych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań a także odnieść ich do praktyki z zakresu zarządzania.
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (55%-70%>.
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (70%-80%>.
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (80%-90%>.
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (90%-95%>.
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki z zakresu zarządzania w (95%-100%>.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B08/2.1_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk z zakresu zarządzania.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego do oceny zjawisk z zakresu zarządzania.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-L-2Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-6Wyznaczanie miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych oraz jakościowych. Wyznaczanie parametrów liniowej funkcji regresji, interpretacja współczynika regresji. Ocena dopasowania liniowej funkcji regresji do danych empirycznych.
T-L-7Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz wskaźników dynamiki.
T-L-8Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech z wykorzytaniem programu STATISTICA.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
3,0Student jest gotów, z dużą pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
3,5Student jest gotów, z pomoca nauczyciela,do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
4,0Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
4,5Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.
5,0Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi z zakresu zarządzania.