Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 28 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ideą przedsiębiorczości i jej znaczeniem w gospodarce
C-2Poprzez udział w projektowaniu nowego przedsięwzięcia student ma poznać i zrozumieć złożoności procesu tworzenia nowego biznesu
C-3Student ma rozwinąć umiejętności myślenia kreatywnego i generowania innowacyjnych pomysłów biznesowych
C-4Student ma rozwinąć umiejętności przedsiębiorcze, takie jak zdolność do podejmowania ryzyka, elastyczność, adaptacja do zmian, odporność na niepowodzenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Instytucjonalne wsparcie rozwoju przedsiębiorczości2
T-A-2Pomysł na biznes (definicja produktu / usługi i grup docelowych) -- realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)4
T-A-3Analiza makro- i mikrototoczenia - zagadnienia ogólne2
T-A-4Formułowanie strategii i modelu biznesowego2
T-A-5Analiza opłacalności ekonomicznej (projekcja kosztów, próg rentowności, założenia finansowe) - zagadnienia ogólne2
T-A-6Analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć - studium przypadku2
T-A-7Strategia finansowania (dostępne instrumenty finansowania start-up) - realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)2
T-A-8Opracowanie kompleksowej koncepcji nowej firmy - projekt zespołowy8
T-A-9Prezentacja projektu zepołowego koncepcji nowej firmy4
28
wykłady
T-W-1Znaczenie przedsiębiorczości w gospodarce2
T-W-2Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw2
T-W-3Outsourcing w działalności MSP (w tym oursourcing ksiegowy, kadrowy, IT)2
T-W-4Planowanie nowego przedsięwzięcia biznesowego4
T-W-5Wyzwania finansowania MSP2
T-W-6Bariery rozwoju przedsiębiorczości2
T-W-7Biznes plan dla małych firm2
T-W-8Kolokwium pisemne2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach28
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie projektu zespołowego8
A-A-4przygotowanie prezentacji projektu zespołowego2
A-A-5studiowanie literatury i innych źródeł informacji4
A-A-6Samodzielny kurs na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - ABC przedsiębiorczości - decyzje na starcie2
A-A-7Samodzielny kurs na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Jak zbudować model biznesowy firmy4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i innych źródeł informacji2
A-W-4Przygotowanie do kolokwium pisemnego3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń/zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zrealizowanie projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Przedstawienie certyfikatu potwierdzającego samodzielną realizację kursu na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - ABC przedsiębiorczości - decyzje na starcie
S-5Ocena podsumowująca: Przedstawienie certyfikatu potwierdzającego samodzielną realizację kursu na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Jak zbudować model biznesowy firmy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C05/2.5_W01
Zna i rozumie znaczenie przedsiębiorczości w gospadarce
Z_1P_W05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3
Z_1P_C05/2.5_W02
Zna i rozumie uwarunkowania tworzenia i rozwoju nowych przedsiębiorstw
Z_1P_W05C-1T-W-6, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C05/2.5_U01
Potrafi dokonać analizy potencjalnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości w wybranych obszarach
Z_1P_U01, Z_1P_U08C-3, C-2, C-4T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-7M-2, M-3S-1, S-2
Z_1P_C05/2.5_U02
Potrafi przygotować projekt przedsięwzięcia biznesowego
Z_1P_U01, Z_1P_U08C-3, C-4, C-2T-A-8, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-3M-2, M-3S-1, S-2
Z_1P_C05/2.5_U03
Potrafi zaprezentować przedsięwzięcie biznesowe w celu pozyskania źródła jego finansowania przez podmioty zewnętrzne
Z_1P_U05C-2, C-4, C-3T-A-9M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C05/2.5_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K04, Z_1P_K03C-3, C-4T-A-8, T-A-9M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C05/2.5_W01
Zna i rozumie znaczenie przedsiębiorczości w gospadarce
2,0
3,0Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania przedsiębiorczości; popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C05/2.5_W02
Zna i rozumie uwarunkowania tworzenia i rozwoju nowych przedsiębiorstw
2,0
3,0Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania tworzenia nowych przedsięwzięć biznesowychi; popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C05/2.5_U01
Potrafi dokonać analizy potencjalnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości w wybranych obszarach
2,0
3,0W stopniu zadawalającym potrafi dokonać analizy możliwości rozwoju przedsiębiorczości; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C05/2.5_U02
Potrafi przygotować projekt przedsięwzięcia biznesowego
2,0
3,0W stopniu zadawalającym umie uczestniczyć w pracach zespołu opracowującego projekt nowego przedsięwzięcia biznesowego; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C05/2.5_U03
Potrafi zaprezentować przedsięwzięcie biznesowe w celu pozyskania źródła jego finansowania przez podmioty zewnętrzne
2,0
3,0W stopniu zadawalającym umie uczestniczyć w prezentacji projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C05/2.5_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0W stopniu zadawalającym reprezentuje postawę przedsiębiorczą; popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janasz Krzysztof, Kaczmarska Bożena, Wasilczuk Julita E., PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I FINANSOWANIE INNOWACJI, PWE, Warszawa, 2020
  2. Mikołajczyk Kamila Nawojczyk Dariusz, Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes, Wydawnictwo Helion, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Tracy Brian, Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę, Onepress, 2021
  2. Colwell Ken, Starting a Business QuickStart Guide: The Simplified Beginner’s Guide to Launching a Successful Small Business, Turning Your Vision into Reality, and Achieving Your Entrepreneurial Dream, ClydeBank Media LLC, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Instytucjonalne wsparcie rozwoju przedsiębiorczości2
T-A-2Pomysł na biznes (definicja produktu / usługi i grup docelowych) -- realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)4
T-A-3Analiza makro- i mikrototoczenia - zagadnienia ogólne2
T-A-4Formułowanie strategii i modelu biznesowego2
T-A-5Analiza opłacalności ekonomicznej (projekcja kosztów, próg rentowności, założenia finansowe) - zagadnienia ogólne2
T-A-6Analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć - studium przypadku2
T-A-7Strategia finansowania (dostępne instrumenty finansowania start-up) - realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)2
T-A-8Opracowanie kompleksowej koncepcji nowej firmy - projekt zespołowy8
T-A-9Prezentacja projektu zepołowego koncepcji nowej firmy4
28

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie przedsiębiorczości w gospodarce2
T-W-2Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw2
T-W-3Outsourcing w działalności MSP (w tym oursourcing ksiegowy, kadrowy, IT)2
T-W-4Planowanie nowego przedsięwzięcia biznesowego4
T-W-5Wyzwania finansowania MSP2
T-W-6Bariery rozwoju przedsiębiorczości2
T-W-7Biznes plan dla małych firm2
T-W-8Kolokwium pisemne2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach28
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie projektu zespołowego8
A-A-4przygotowanie prezentacji projektu zespołowego2
A-A-5studiowanie literatury i innych źródeł informacji4
A-A-6Samodzielny kurs na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - ABC przedsiębiorczości - decyzje na starcie2
A-A-7Samodzielny kurs na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Jak zbudować model biznesowy firmy4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu i innych źródeł informacji2
A-W-4Przygotowanie do kolokwium pisemnego3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C05/2.5_W01Zna i rozumie znaczenie przedsiębiorczości w gospadarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W05Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady w zakresie tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą przedsiębiorczości i jej znaczeniem w gospodarce
Treści programoweT-W-1Znaczenie przedsiębiorczości w gospodarce
T-W-7Biznes plan dla małych firm
T-W-2Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
T-W-4Planowanie nowego przedsięwzięcia biznesowego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania przedsiębiorczości; popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C05/2.5_W02Zna i rozumie uwarunkowania tworzenia i rozwoju nowych przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W05Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady w zakresie tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą przedsiębiorczości i jej znaczeniem w gospodarce
Treści programoweT-W-6Bariery rozwoju przedsiębiorczości
T-W-5Wyzwania finansowania MSP
T-W-4Planowanie nowego przedsięwzięcia biznesowego
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania tworzenia nowych przedsięwzięć biznesowychi; popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C05/2.5_U01Potrafi dokonać analizy potencjalnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości w wybranych obszarach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U08Absolwent umie współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-3Student ma rozwinąć umiejętności myślenia kreatywnego i generowania innowacyjnych pomysłów biznesowych
C-2Poprzez udział w projektowaniu nowego przedsięwzięcia student ma poznać i zrozumieć złożoności procesu tworzenia nowego biznesu
C-4Student ma rozwinąć umiejętności przedsiębiorcze, takie jak zdolność do podejmowania ryzyka, elastyczność, adaptacja do zmian, odporność na niepowodzenia
Treści programoweT-A-4Formułowanie strategii i modelu biznesowego
T-A-3Analiza makro- i mikrototoczenia - zagadnienia ogólne
T-A-5Analiza opłacalności ekonomicznej (projekcja kosztów, próg rentowności, założenia finansowe) - zagadnienia ogólne
T-A-2Pomysł na biznes (definicja produktu / usługi i grup docelowych) -- realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)
T-A-7Strategia finansowania (dostępne instrumenty finansowania start-up) - realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń/zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zrealizowanie projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu zadawalającym potrafi dokonać analizy możliwości rozwoju przedsiębiorczości; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C05/2.5_U02Potrafi przygotować projekt przedsięwzięcia biznesowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U08Absolwent umie współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-3Student ma rozwinąć umiejętności myślenia kreatywnego i generowania innowacyjnych pomysłów biznesowych
C-4Student ma rozwinąć umiejętności przedsiębiorcze, takie jak zdolność do podejmowania ryzyka, elastyczność, adaptacja do zmian, odporność na niepowodzenia
C-2Poprzez udział w projektowaniu nowego przedsięwzięcia student ma poznać i zrozumieć złożoności procesu tworzenia nowego biznesu
Treści programoweT-A-8Opracowanie kompleksowej koncepcji nowej firmy - projekt zespołowy
T-A-5Analiza opłacalności ekonomicznej (projekcja kosztów, próg rentowności, założenia finansowe) - zagadnienia ogólne
T-A-2Pomysł na biznes (definicja produktu / usługi i grup docelowych) -- realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)
T-A-4Formułowanie strategii i modelu biznesowego
T-A-7Strategia finansowania (dostępne instrumenty finansowania start-up) - realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT)
T-A-3Analiza makro- i mikrototoczenia - zagadnienia ogólne
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń/zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zrealizowanie projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu zadawalającym umie uczestniczyć w pracach zespołu opracowującego projekt nowego przedsięwzięcia biznesowego; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C05/2.5_U03Potrafi zaprezentować przedsięwzięcie biznesowe w celu pozyskania źródła jego finansowania przez podmioty zewnętrzne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Cel przedmiotuC-2Poprzez udział w projektowaniu nowego przedsięwzięcia student ma poznać i zrozumieć złożoności procesu tworzenia nowego biznesu
C-4Student ma rozwinąć umiejętności przedsiębiorcze, takie jak zdolność do podejmowania ryzyka, elastyczność, adaptacja do zmian, odporność na niepowodzenia
C-3Student ma rozwinąć umiejętności myślenia kreatywnego i generowania innowacyjnych pomysłów biznesowych
Treści programoweT-A-9Prezentacja projektu zepołowego koncepcji nowej firmy
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zrealizowanie projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego
S-1Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń/zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu zadawalającym umie uczestniczyć w prezentacji projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C05/2.5_K01Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K03Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, a także do inicjowania oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-3Student ma rozwinąć umiejętności myślenia kreatywnego i generowania innowacyjnych pomysłów biznesowych
C-4Student ma rozwinąć umiejętności przedsiębiorcze, takie jak zdolność do podejmowania ryzyka, elastyczność, adaptacja do zmian, odporność na niepowodzenia
Treści programoweT-A-8Opracowanie kompleksowej koncepcji nowej firmy - projekt zespołowy
T-A-9Prezentacja projektu zepołowego koncepcji nowej firmy
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zrealizowanie projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego
S-1Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń/zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu zadawalającym reprezentuje postawę przedsiębiorczą; popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0