Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu Psychologia w sprzedaży i marketingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Psychologia w sprzedaży i marketingu
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 35 2,50,50zaliczenie
warsztatyWR3 20 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza na temat zachowań konsumentów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami sprzedaży i marketingu.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów.
C-3Ukształtowanie umiejętności analizowania reklam z uwzględnienim determinant ich skuteczności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zachowania konsumenckie – definicje i kluczowe teorie; reklama jako składnik działalności marketingowej; pojęcie marketing mix. Planowanie produktu, miejsca sprzedaży, ceny i reklamy.3
T-A-2Modele zachowań konsumenckich.2
T-A-3Procesy poznawcze a skuteczność oddziaływań marketingowych – uwaga, spostrzeganie, kategoryzacja.3
T-A-4Pamięć a zachowania konsumenckie. Poznawcze i praktyczne implikacje tworzenia fałszywej pamięci konsumentów.4
T-A-5Emocje w sprzedaży i marketingu. Wpływ grupy na proces podejmowania decyzji.5
T-A-6Uczenie się a zachowania konsumenckie. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych.4
T-A-7Racjonalność i impulsywność decyzji konsumenckich. Natura decyzji konsumenckich. Dysonans podecyzyjny.4
T-A-8Percepcja przekazów reklamowych i jej wpływ na zachowania konsumentów.4
T-A-9Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego.5
T-A-10Podsumowanie zajęć.1
35
warsztaty
T-WR-1Psychologia konstruowania reklam. Determinanty skuteczności reklamy - analiza reklam.3
T-WR-2Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego - ćwiczenie praktyczne.6
T-WR-3Marka i jej znaczenie dla zachowań konsumenckich - ćwiczenie praktyczne.5
T-WR-4Reklama w sieciach społecznościowych - analiza reklam, dyskusja.3
T-WR-5Reklama społeczna i marketing społecznie zaangażowany - analiza reklam.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć - czytanie literatury zadanej przez prowadzącego15
A-A-4przygotowanie prezentacji multimedialnej10
62
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do zajęć - czytanie literatury.10
A-WR-3przygotowanie zadania w ramach zaliczenia warsztatów8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji zaliczającej ćwiczenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/3.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów.
Z_1P_W01C-1T-A-2, T-A-1, T-A-10M-3, M-1, M-2S-1, S-2
Z_1P_M01/3.3_W02
Student zna i rozumie znaczenie aspektów psychologicznych w tworzenia reklam oraz skuteczności procesów podejmowania decyzji przez konsumentów.
Z_1P_W01C-1T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-3, T-A-10, T-A-4, T-A-7, T-A-9M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/3.3_U01
Student potrafi dokonać analizy reklam z uwzględnieniem determinant ich skuteczności.
Z_1P_U01, Z_1P_U07C-1T-WR-2, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-5M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/3.3_K01
Student jest gotów przyjąć nowe informacje o świecie społecznym, które mają związek z dziedziną marketingu i reklamy.
Z_1P_K02, Z_1P_K04C-1T-WR-2, T-WR-3, T-WR-1, T-WR-5M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/3.3_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze sprzedaży i marketingu. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/3.3_W02
Student zna i rozumie znaczenie aspektów psychologicznych w tworzenia reklam oraz skuteczności procesów podejmowania decyzji przez konsumentów.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze sprzedaży i marketingu. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/3.3_U01
Student potrafi dokonać analizy reklam z uwzględnieniem determinant ich skuteczności.
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych w obszarze sprzedaży i marketingu. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/3.3_K01
Student jest gotów przyjąć nowe informacje o świecie społecznym, które mają związek z dziedziną marketingu i reklamy.
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się niewielką kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008
  2. Maison D., Stasiuk K., Psychologia konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
  3. Tracy B., Psychologia sprzedaży, MT Biznes, Warszawa, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Orzechowski J., Wierzchoń M., Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką., Wydawnictwo ACADEMICA, Warszawa, 2010
  2. Massey, Graham R., and Philip L. Dawes, Personal characteristics, trust, conflict, and effectiveness in marketing/sales working relationships, 2011, European Journal of Marketing 41.9/10 (2007): 1117-1145

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zachowania konsumenckie – definicje i kluczowe teorie; reklama jako składnik działalności marketingowej; pojęcie marketing mix. Planowanie produktu, miejsca sprzedaży, ceny i reklamy.3
T-A-2Modele zachowań konsumenckich.2
T-A-3Procesy poznawcze a skuteczność oddziaływań marketingowych – uwaga, spostrzeganie, kategoryzacja.3
T-A-4Pamięć a zachowania konsumenckie. Poznawcze i praktyczne implikacje tworzenia fałszywej pamięci konsumentów.4
T-A-5Emocje w sprzedaży i marketingu. Wpływ grupy na proces podejmowania decyzji.5
T-A-6Uczenie się a zachowania konsumenckie. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych.4
T-A-7Racjonalność i impulsywność decyzji konsumenckich. Natura decyzji konsumenckich. Dysonans podecyzyjny.4
T-A-8Percepcja przekazów reklamowych i jej wpływ na zachowania konsumentów.4
T-A-9Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego.5
T-A-10Podsumowanie zajęć.1
35

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Psychologia konstruowania reklam. Determinanty skuteczności reklamy - analiza reklam.3
T-WR-2Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego - ćwiczenie praktyczne.6
T-WR-3Marka i jej znaczenie dla zachowań konsumenckich - ćwiczenie praktyczne.5
T-WR-4Reklama w sieciach społecznościowych - analiza reklam, dyskusja.3
T-WR-5Reklama społeczna i marketing społecznie zaangażowany - analiza reklam.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach35
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć - czytanie literatury zadanej przez prowadzącego15
A-A-4przygotowanie prezentacji multimedialnej10
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do zajęć - czytanie literatury.10
A-WR-3przygotowanie zadania w ramach zaliczenia warsztatów8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.3_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami sprzedaży i marketingu.
Treści programoweT-A-2Modele zachowań konsumenckich.
T-A-1Zachowania konsumenckie – definicje i kluczowe teorie; reklama jako składnik działalności marketingowej; pojęcie marketing mix. Planowanie produktu, miejsca sprzedaży, ceny i reklamy.
T-A-10Podsumowanie zajęć.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji zaliczającej ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze sprzedaży i marketingu. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.3_W02Student zna i rozumie znaczenie aspektów psychologicznych w tworzenia reklam oraz skuteczności procesów podejmowania decyzji przez konsumentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami sprzedaży i marketingu.
Treści programoweT-A-5Emocje w sprzedaży i marketingu. Wpływ grupy na proces podejmowania decyzji.
T-A-6Uczenie się a zachowania konsumenckie. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych.
T-A-8Percepcja przekazów reklamowych i jej wpływ na zachowania konsumentów.
T-A-3Procesy poznawcze a skuteczność oddziaływań marketingowych – uwaga, spostrzeganie, kategoryzacja.
T-A-10Podsumowanie zajęć.
T-A-4Pamięć a zachowania konsumenckie. Poznawcze i praktyczne implikacje tworzenia fałszywej pamięci konsumentów.
T-A-7Racjonalność i impulsywność decyzji konsumenckich. Natura decyzji konsumenckich. Dysonans podecyzyjny.
T-A-9Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody podające - pogadanka.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji zaliczającej ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze sprzedaży i marketingu. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.3_U01Student potrafi dokonać analizy reklam z uwzględnieniem determinant ich skuteczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami sprzedaży i marketingu.
Treści programoweT-WR-2Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego - ćwiczenie praktyczne.
T-WR-1Psychologia konstruowania reklam. Determinanty skuteczności reklamy - analiza reklam.
T-WR-3Marka i jej znaczenie dla zachowań konsumenckich - ćwiczenie praktyczne.
T-WR-4Reklama w sieciach społecznościowych - analiza reklam, dyskusja.
T-WR-5Reklama społeczna i marketing społecznie zaangażowany - analiza reklam.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody podające - pogadanka.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych w obszarze sprzedaży i marketingu. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/3.3_K01Student jest gotów przyjąć nowe informacje o świecie społecznym, które mają związek z dziedziną marketingu i reklamy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami sprzedaży i marketingu.
Treści programoweT-WR-2Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego - ćwiczenie praktyczne.
T-WR-3Marka i jej znaczenie dla zachowań konsumenckich - ćwiczenie praktyczne.
T-WR-1Psychologia konstruowania reklam. Determinanty skuteczności reklamy - analiza reklam.
T-WR-5Reklama społeczna i marketing społecznie zaangażowany - analiza reklam.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna.
M-1Metody podające - pogadanka.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się niewielką kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0