Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu Kultura organizacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kultura organizacyjna
Specjalność HR, kadry i płace
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Urszula Wróblewska <wekon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z koncepcją kultury organizacyjnej i jej znaczeniem dla organizacji
C-2Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej
C-3Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie
C-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej2
T-A-2Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy2
T-A-3Elementy kultury organizacyjnej2
T-A-4Profile i typowogia kultur organizacyjnych2
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-A-6Kreowanie wartości w misji i wizji firmy2
T-A-7Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji2
T-A-8Style kierowania a kultura organizacyjna2
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku2
T-A-10Metodyka badania kultury organizacyjnej2
T-A-11Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury.2
T-A-12Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach.2
T-A-13Kultury organizacji w wymiarze międzynarodowym (model Hofstede)2
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku2
T-A-15Kolokwium pisemne2
30
konwersatoria
T-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej2
T-K-2Zmiana kultury organizacyjnej - wyzwania praktyczne2
T-K-3Zarządzanie przez wartości w praktyce2
T-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-K-5Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości2
T-K-6Inkluzywna kultura organizacji - studium przypadku2
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zapoznanie sięi z literaturą przedmiotu i poszukiwanie innych źródeł informacji6
A-A-3samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń8
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego6
50
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3przygotowanie do dyskuji (w tym poszukiwanie informacji)8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.5_W01
Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy
Z_1P_W02C-3, C-1T-A-4, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-14, T-A-12M-3, M-4, M-2, M-1S-2, S-1
Z_1P_M02/3.5_W02
Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej
Z_1P_W02C-4, C-2T-A-11, T-A-10M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.5_U01
Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce
Z_1P_U01C-2T-K-4, T-A-9, T-A-14, T-A-5, T-K-7M-3, M-4, M-2S-2, S-1, S-3
Z_1P_M02/3.5_U02
Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw
Z_1P_U02C-4T-K-1M-3, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.5_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
Z_1P_K01C-4, C-3T-K-1, T-K-5, T-K-7, T-K-4, T-K-3M-3, M-2, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.5_W01
Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.5_W02
Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować metody badania kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.5_U01
Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce
2,0
3,0Zadawalające umiejętności przeprowadzenia badania kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.5_U02
Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw
2,0
3,0Zadawalające umiejętności zdiagnozowania iopracowania pojektu zmiany kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.5_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zbiegień-Maciąg Lidia, Kultura w organizacji Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Hofstede Geert, Gert Jan Hofstede, Michael Minkov, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa, 2011, III zmienione
  3. Mazur-Wierzbicka Ewa, Wieczorek-Szymańska Anna, Leoński Wojciech, Zarządzanie zasobami ludzkimi - wrażliwe na różnorodność, CeDeWu, 2023

Literatura dodatkowa

  1. Cameron KIm S., Quinn E.Robert, Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Wolters Kluwer, 2015
  2. Edmondson Amy C., Firma bez strachu. Jak zbudować kulturę organizacyjną, w której bezpiecznie jest wyrażać pomysły, zadawać pytania i przyznawać się do błędów, MT Biznes, 2021
  3. Schubert Violetta, Leadership and Organisational Culture in Development: Challenging Exceptionalism, Routledge, 2022, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej2
T-A-2Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy2
T-A-3Elementy kultury organizacyjnej2
T-A-4Profile i typowogia kultur organizacyjnych2
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-A-6Kreowanie wartości w misji i wizji firmy2
T-A-7Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji2
T-A-8Style kierowania a kultura organizacyjna2
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku2
T-A-10Metodyka badania kultury organizacyjnej2
T-A-11Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury.2
T-A-12Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach.2
T-A-13Kultury organizacji w wymiarze międzynarodowym (model Hofstede)2
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku2
T-A-15Kolokwium pisemne2
30

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej2
T-K-2Zmiana kultury organizacyjnej - wyzwania praktyczne2
T-K-3Zarządzanie przez wartości w praktyce2
T-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku2
T-K-5Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości2
T-K-6Inkluzywna kultura organizacji - studium przypadku2
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2zapoznanie sięi z literaturą przedmiotu i poszukiwanie innych źródeł informacji6
A-A-3samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń8
A-A-4przygotowanie do kolokwium pisemnego6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3przygotowanie do dyskuji (w tym poszukiwanie informacji)8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_W01Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-3Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie
C-1Zapoznanie z koncepcją kultury organizacyjnej i jej znaczeniem dla organizacji
Treści programoweT-A-4Profile i typowogia kultur organizacyjnych
T-A-6Kreowanie wartości w misji i wizji firmy
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku
T-A-2Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy
T-A-7Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji
T-A-3Elementy kultury organizacyjnej
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-A-8Style kierowania a kultura organizacyjna
T-A-1Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku
T-A-12Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_W02Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji
C-2Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej
Treści programoweT-A-11Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury.
T-A-10Metodyka badania kultury organizacyjnej
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować metody badania kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_U01Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej
Treści programoweT-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-A-9Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku
T-A-14Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku
T-A-5Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalające umiejętności przeprowadzenia badania kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_U02Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji
Treści programoweT-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalające umiejętności zdiagnozowania iopracowania pojektu zmiany kultury w organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.5_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-4Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji
C-3Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie
Treści programoweT-K-1Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej
T-K-5Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości
T-K-7Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej
T-K-4Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku
T-K-3Zarządzanie przez wartości w praktyce
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań
3,5
4,0
4,5
5,0