Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace
Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa dla menedżera:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość finansowa dla menedżera | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i zarządczego interpretowania informacji finansowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałach i zobowiązaniach przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i zarządczego interpretowania informacji finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedmiot rachunkowości | 2 |
T-A-2 | Specyfika aktywów trwałych, ich pomiar i ujęcie w księgach rachunkowych | 14 |
T-A-3 | Środki pieniężne i kredyty bankowe na potrzeby finansowania działalności. Specyfika, wycena i ujęcie | 4 |
T-A-4 | Rozrachunki i roszczenia w przedsiębiorstwie. Charakterystyka, wycena i ewidencja | 10 |
T-A-5 | Kolokwium 1 | 2 |
T-A-6 | Specyfika zapasów w przedsiębiorstwie. Wycena i ujęcie w księgach | 6 |
T-A-7 | Charakterystyka i ujęcie kapitałów w przedsiębiorstwie | 2 |
T-A-8 | Pomiar i ujęcie kategorii wynikowych w księgach rachunkowych | 9 |
T-A-9 | Organizacja procesu informacyjnego w rachunkowości oraz wykorzystanie informacji finansowych przez menedżerów | 4 |
T-A-10 | Kolokwium 2 | 2 |
55 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 55 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 22 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 21 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych, wyjaśnienie |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie rachunkowości finansowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania indywidualne/grupowe |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczeń w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.1_W01 Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych | Z_1P_W03, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-2 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.1_U01 Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe | Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04, Z_1P_U08 | — | C-2 | T-A-10, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-A-7 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/3.1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-10, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-A-1 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.1_W01 Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych |
3,0 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zasady ustalania wartości majątku i kapitałów, ewidencjonowania procesów związanych ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalania wyniku finansowego w różnym ujęciu, jak i interpretowania informacji finansowych w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.1_U01 Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe | 2,0 | Student nie potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe |
3,0 | Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe w co najmniej 55% | |
3,5 | Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe w co najmniej 65% | |
4,0 | Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe w co najmniej 75% | |
4,5 | Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe w co najmniej 85% | |
5,0 | Student potrafi ustalać wartości majątku i kapitałów, ewidencjonować procesy związane ze zmianami zachodzącymi w majątku, kapitałami i zobowiązaniami przedsiębiorstwa, ustalać wynik finansowy w różnym ujęciu, jak ii interpretować informacje finansowe w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/3.1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
5,0 | Student zawsze jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
Literatura podstawowa
- Pfaff J. (red), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, ibuk.pl
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Hass-Symotiuk M. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa: od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
- Paul D. Kimmel, Jerry J. Weygandt, Donald E. Kieso, Financial Accounting: Tools for Business Decision Making, Wiley, 2018
Literatura dodatkowa
- Sawicki K. (red.), Rachunkowość przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości znowelizowanej w 2015, Ekspert, Wrocław, 2016