Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace

Sylabus przedmiotu Zarządzanie kosztami w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zarządzanie kosztami w przedsiębiorstwie
Specjalność Controlling finansowy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL3 40 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych
C-2Zapoznanie studentów z tradycyjnym rachunkiem kosztów i możliwościami jego wykorzystania na potrzeby zarządzani kosztami
C-3Przygotowanie studentów do pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczania, ujęcia w ewidencji księgowej oraz sporządzania kalkulacji kosztów jednostkowych
C-4Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu oraz przygotowanie do sporządzania analizy i interpretacji uzyskanych wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie1
T-A-2Koszty w zarządzaniu przedsiębiorstwem2
T-A-3Znaczenie rachunku kosztów w zarządzaniu kosztami2
T-A-4Pomiar i wycena kosztów2
T-A-5Ujęcie kosztów w księgach rachunkowych2
T-A-6Kalkulacja kosztów i metody jej przeprowadzania2
T-A-7Znaczenie analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu kosztami2
T-A-8Zaliczenie przedmiotu2
15
laboratoria
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja3
T-L-2Metody pomiaru i wyceny kosztów5
T-L-3Ewidencja kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów10
T-L-4Rozliczanie kosztów działalności6
T-L-5Sporządzanie kalkulacji kosztów jednostkowych8
T-L-6Analiza struktury i dynamiki kosztów6
T-L-7Zaliczenie przedmiotu2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia w tym studiowanie literatury przedmiotu8
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2przygtotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przediotu i rozwiązywanie zadań empirycznych20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Laboratoria przedmiotowe
M-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie wykorzystania tradycyjnego rachunku kosztów na potrzeby zarządzania podmiotami gospodarczymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/3.2_W01
Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-4, C-2, C-1T-A-5, T-A-2, T-A-8, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-6M-4, M-2, M-1S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/3.2_U01
Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04C-3, C-4T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-4, M-2, M-3S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/3.2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05C-2, C-3, C-1, C-4T-L-6, T-A-4, T-L-4, T-A-1, T-A-8, T-L-7, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-L-2, T-L-1, T-A-5, T-L-3, T-L-5, T-A-2M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/3.2_W01
Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i znaczenia zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów
3,0Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/3.2_U01
Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów
2,0Student nie potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulacji kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów
3,0Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 55%
3,5Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 65%
4,0Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 75%
4,5Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 85%
5,0Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/3.2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
5,0Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu

Literatura podstawowa

  1. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Szczypa P (red.), Kalkulacja i rachunek kosztów, CeDeWu, Warszawa, 2021
  3. Nowak E., Analiza i kontrola kosztów przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, 2018, 9
  2. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie1
T-A-2Koszty w zarządzaniu przedsiębiorstwem2
T-A-3Znaczenie rachunku kosztów w zarządzaniu kosztami2
T-A-4Pomiar i wycena kosztów2
T-A-5Ujęcie kosztów w księgach rachunkowych2
T-A-6Kalkulacja kosztów i metody jej przeprowadzania2
T-A-7Znaczenie analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu kosztami2
T-A-8Zaliczenie przedmiotu2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja3
T-L-2Metody pomiaru i wyceny kosztów5
T-L-3Ewidencja kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów10
T-L-4Rozliczanie kosztów działalności6
T-L-5Sporządzanie kalkulacji kosztów jednostkowych8
T-L-6Analiza struktury i dynamiki kosztów6
T-L-7Zaliczenie przedmiotu2
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia w tym studiowanie literatury przedmiotu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2przygtotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przediotu i rozwiązywanie zadań empirycznych20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/3.2_W01Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu oraz przygotowanie do sporządzania analizy i interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studentów z tradycyjnym rachunkiem kosztów i możliwościami jego wykorzystania na potrzeby zarządzani kosztami
C-1Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych
Treści programoweT-A-5Ujęcie kosztów w księgach rachunkowych
T-A-2Koszty w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-A-3Znaczenie rachunku kosztów w zarządzaniu kosztami
T-A-7Znaczenie analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu kosztami
T-A-4Pomiar i wycena kosztów
T-A-1Istota i zakres zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie
T-A-6Kalkulacja kosztów i metody jej przeprowadzania
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie wykorzystania tradycyjnego rachunku kosztów na potrzeby zarządzania podmiotami gospodarczymi
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i znaczenia zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów
3,0Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie istotę i znaczenie zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych, w tym tradycyjnego rachunku kosztów oraz analizy i kontroli kosztów co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/3.2_U01Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczania, ujęcia w ewidencji księgowej oraz sporządzania kalkulacji kosztów jednostkowych
C-4Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu oraz przygotowanie do sporządzania analizy i interpretacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-L-7Zaliczenie przedmiotu
T-L-6Analiza struktury i dynamiki kosztów
T-L-5Sporządzanie kalkulacji kosztów jednostkowych
T-L-2Metody pomiaru i wyceny kosztów
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja
T-L-3Ewidencja kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-L-4Rozliczanie kosztów działalności
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie wykorzystania tradycyjnego rachunku kosztów na potrzeby zarządzania podmiotami gospodarczymi
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Laboratoria przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulacji kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów
3,0Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 55%
3,5Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 65%
4,0Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 75%
4,5Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 85%
5,0Student potrafi dokonać pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczenia wraz z ujęciem w ewidencji księgowej oraz sporządzić kalkulację kosztów i dokonać analizy oraz oceny ponoszonych przez jednostkę kosztów, co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/3.2_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z tradycyjnym rachunkiem kosztów i możliwościami jego wykorzystania na potrzeby zarządzani kosztami
C-3Przygotowanie studentów do pomiaru i wyceny kosztów, ich ewidencji i rozliczania, ujęcia w ewidencji księgowej oraz sporządzania kalkulacji kosztów jednostkowych
C-1Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem zarządzania kosztami w podmiotach gospodarczych
C-4Zapoznanie studentów z istotą i znaczeniem analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu oraz przygotowanie do sporządzania analizy i interpretacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-L-6Analiza struktury i dynamiki kosztów
T-A-4Pomiar i wycena kosztów
T-L-4Rozliczanie kosztów działalności
T-A-1Istota i zakres zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-L-7Zaliczenie przedmiotu
T-A-3Znaczenie rachunku kosztów w zarządzaniu kosztami
T-A-6Kalkulacja kosztów i metody jej przeprowadzania
T-A-7Znaczenie analizy i kontroli kosztów w zarządzaniu kosztami
T-L-2Metody pomiaru i wyceny kosztów
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja
T-A-5Ujęcie kosztów w księgach rachunkowych
T-L-3Ewidencja kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-L-5Sporządzanie kalkulacji kosztów jednostkowych
T-A-2Koszty w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie wykorzystania tradycyjnego rachunku kosztów na potrzeby zarządzania podmiotami gospodarczymi
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Laboratoria przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
5,0Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych oraz dbałości o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu