Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Towaroznawstwo zielarskie
Sylabus przedmiotu Uprawa i zbiór roślin leczniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo zielarskie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa i zbiór roślin leczniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z metodami uprawy, zbioru i suszenia roślin zielarskicch; biologią roślin oraz prawnymi aspektami zbioru ziół ze stanowisk nauralnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody i miejsce produkcji rozsady roślin zielarskich w uprawach wielkotowarowych. Ocena jakości rozsady. | 4 |
T-A-2 | Zasady projektowania gospodarstwa zielarskiego. | 6 |
T-A-3 | Identyfikacja oraz rozpoznawanie roślin i surowców zielarskich. | 4 |
T-A-4 | Rośliny trujące i ich wykorzystanie w fitoterapii - identyfikacja roślin i surowców. | 2 |
T-A-5 | Nawożenie i zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin zielarskich. | 4 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Ocena stanowisk naturalnego występowania roślin leczniczych. | 5 |
T-T-2 | Wizyta w gospodarstwie ogrodniczo - zielarskim. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne. Stan i perspektywy rozwoju upraw zielarskich w Polsce. Rodzaje surowca zielarskiego. Rozmnażanie roślin leczniczych, wybór stanowiska pod uprawę, zabiegi specjalne w uprawie roślin leczniczych, zasady BHP przy uprawie ziół. | 4 |
T-W-2 | Biologia, zmienność w obrębie gatunku, uprawa roślin zawierających olejki eteryczne, alkaloidy, glikozydy itp. | 14 |
T-W-3 | Ochrona przyrody a zbiór roślin ze stanowisk naturalnych, zasady zbioru. | 4 |
T-W-4 | Rośliny przyprawowe i ich zastosowanie. | 4 |
T-W-5 | Suszarnictwo ziół - przygotowanie surowców do suszenia, warunki i metody suszenia, typy suszarni. Adjustacja surowców zielarskich oraz wpływ suszenia na zawartość i aktywność związków biologicznie czynnych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-4 | przygotowanie projektu gospodarstwa zielarskiego | 8 |
A-A-5 | konsultacje związane z projektem gospodarstwa | 4 |
50 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | przygotowanie się do zajęć terenowych | 8 |
A-T-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-3 | przygotowanie do zaliczenia zajęć | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | przygotwanie do zaliczenia | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-5 | konsultacje | 6 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i konwersatoryjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | zajęcia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian obejmujący zakres tematyki wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń i zajęć terenowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-06_W01 Słuchacz ma wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskich oraz czynników środowiska mających wpływ na wielkość plonów i jakośc surowca. Jest zaznajomiony z zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, metodami suszenia surowca. | TOZ_10-_W02, TOZ_10-_W03, TOZ_10-_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-06_U01 Student praktycznie stosuje zdobytą wiedzę prawidłowo dobierając metody uprawy, zbiioru, suszenia surowca do konkretnej grupy roślin. Potrafi zaprojektowań gospodarstwo zajmujące się uprawą ziół. | TOZ_10-_U02, TOZ_10-_U03, TOZ_10-_U04 | — | C-1 | T-W-2, T-T-2, T-A-2, T-W-4, T-T-1, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-06_K01 Słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności. W sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | TOZ_10-_K02, TOZ_10-_K03, TOZ_10-_K04, TOZ_10-_K05 | — | C-1 | T-T-1, T-A-4, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-T-2, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-06_W01 Słuchacz ma wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin zielarskich oraz czynników środowiska mających wpływ na wielkość plonów i jakośc surowca. Jest zaznajomiony z zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, metodami suszenia surowca. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę na temat uprawy oraz wpływu czynników środowiska na plon i jakość omawianych surowców zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-06_U01 Student praktycznie stosuje zdobytą wiedzę prawidłowo dobierając metody uprawy, zbiioru, suszenia surowca do konkretnej grupy roślin. Potrafi zaprojektowań gospodarstwo zajmujące się uprawą ziół. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada omawianee umiejętności w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-06_K01 Słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności. W sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności. W sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010
- Antkowiak L., Rośliny lecznicze, AR Poznań, Poznań, 1998
Literatura dodatkowa
- Panacea, leki ziołowe, Labofarm, Starogard Gdański