Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Towaroznawstwo zielarskie
Sylabus przedmiotu Zastosowanie leków roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo zielarskie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie leków roślinnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość związków biologicznie czynnych w roślinach zielarskich, surowców stosowanych w fitoterapii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z lekami roślinnymi stosowanymi w leczeniu różnych chorób i dolegliwości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Fitoterapia schorzeń ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego oraz układu krążenia. | 4 |
T-W-2 | Fitoterapia zaburzeń metabolicznych. | 2 |
T-W-3 | Fitoterapia układu oddechowego i pokarmowego. | 4 |
T-W-4 | Fitoterapia chorób wątroby, dróg żółciowych i układu moczowego. | 2 |
T-W-5 | Fitoterapia chorób reumatycznych i ginekologicznych. | 4 |
T-W-6 | Leki roślinne stosowane w dermatologii i okulistyce. | 4 |
T-W-7 | Zastosowanie leków roślinnych w geriatrii i pediatrii. | 4 |
T-W-8 | Interakcje surowców zielarskich z lekami syntetycznymi. Toksyczność leków roślinnych. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć i sprawdzianów | 22 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 26 |
A-W-5 | studiowanie nowości objętych literaturą przedmiotu | 14 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-03_W01 Słuchacz ma wiedzę na temat leków roślinnych i możliwości ich stosowania w różnych dolegliwościach zdrowotnych. | TOZ_10-_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-03_U01 Potrafi wykorzystać praktycznie zdobytą wiedzę na temat stosowania leków ziołowych w fitoterapii. | TOZ_10-_U05 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-03_K01 Zdaje sobie sprawę z ryzyka zawodowego i widzi potrzębę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i doskonalenia zdobytych umiejętnosci z zakresu fitoterapii. | TOZ_10-_K01, TOZ_10-_K03, TOZ_10-_K02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-03_W01 Słuchacz ma wiedzę na temat leków roślinnych i możliwości ich stosowania w różnych dolegliwościach zdrowotnych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz opanował wymaganą wiedzę w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-03_U01 Potrafi wykorzystać praktycznie zdobytą wiedzę na temat stosowania leków ziołowych w fitoterapii. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w stopniu podstawowym opanował wymaganą umiejętność. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOZ_10-_SP-TOZ-03_K01 Zdaje sobie sprawę z ryzyka zawodowego i widzi potrzębę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i doskonalenia zdobytych umiejętnosci z zakresu fitoterapii. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie przedmiotu na ocenę dostateczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Wawrzyniak E., Leczenie ziołami - kompendium fitoterapii.
Literatura dodatkowa
- Samochowiec L., Kompendiom ziołolecznictwa., Wyd. Medyczne Urban & Partner., Wrocław, 2002