Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Statystyka stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teoretycznych z zakresu statystyki stosowanej i podstawowej umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań2
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników1
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych2
T-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej2
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych1
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności1
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji2
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych2
T-A-9Narzędzia analizy wariancji2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje2
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_W01
Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
TZZ_2A_W02C-1T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_U01
Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
TZZ_2A_U01C-1T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_K01
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej.
TZZ_2A_K04C-1T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_W01
Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
2,0
3,0Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_U01
Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
2,0
3,0Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_K01
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej.
2,0
3,0Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki przyrodników, PWN, Warszawa, 2011
  2. Regel W., Podstawy statystyki w Excelu, Wydawnictwo Naukowe, PWN/MIKOM, 2007
  3. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 2002
  4. Sadowski W., Statystyka na co dzień, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników, Exit, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań2
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników1
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych2
T-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej2
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych1
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności1
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji2
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych2
T-A-9Narzędzia analizy wariancji2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje2
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B2_W01Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych
T-A-9Narzędzia analizy wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B2_U01Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych
T-A-9Narzędzia analizy wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobierać i stosować właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B2_K01Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-4Praktyczne zastosowanie narzędzi statystyki opisowej
T-A-7Narzędzia wyznaczania równań regresji i współczynników korelacji
T-A-2Oprogramowanie stosowane w analizie statystycznej wyników
T-A-5Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-1Wykorzystanie technik obliczeniowych w planowaniu doświadczeń i badań
T-A-3Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-6Praktyczne wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-8Narzędzia weryfikacji hipotez statystycznych
T-A-9Narzędzia analizy wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0