Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Akwakultura śródlądowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwakultura śródlądowa
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury8
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych6
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury6
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury6
26
wykłady
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych4
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych4
T-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae4
T-W-5Chów zintegrowany2
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska2
T-W-7Technologia chowu tilapii2
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd2
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae2
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1wykonanie zadań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu64
A-L-2uczestnictwo w zajęciach26
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2przygotowanie do zajęć4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-6ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D15tzpw_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-W-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D15tzpw_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
TZiZ_1A_U28R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U04, InzA_U07C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D15tzpw_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-W-2, T-L-3, T-L-4M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D15tzpw_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D15tzpw_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D15tzpw_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
  2. A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  4. J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu akwakultura śródlądowa
  5. M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury8
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych6
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury6
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury6
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych4
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych4
T-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae4
T-W-5Chów zintegrowany2
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska2
T-W-7Technologia chowu tilapii2
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd2
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae2
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1wykonanie zadań, prezentacji i projektów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu64
A-L-2uczestnictwo w zajęciach26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2przygotowanie do zajęć4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D15tzpw_W01ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-5Chów zintegrowany
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska
T-W-7Technologia chowu tilapii
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie akwakultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie akwakultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z akwakulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie akwakultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D15tzpw_U01potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach akwakultury, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli stawowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-6ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełnieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D15tzpw_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury
Treści programoweT-W-4Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae
T-W-5Chów zintegrowany
T-L-2Obliczenia i projektowanie obiegów zamkniętych do chowu ryb śródlądowych
T-W-1Akwakultura śródlądowa - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-3Technologia produkcji ryb łososiowatych
T-W-6Tradycyjna polikultura chińska
T-W-7Technologia chowu tilapii
T-W-8Technologia chowu ryb w Ameryce Pd
T-W-9Technologia chowu ryb z rodziny Ictaluridae
T-W-10Technologia chowu ryb z rodziny Clariidae i Pangasiidae
T-L-1Wybrane zagadnienia z projektowania stawowych obiektów akwakultury
T-W-2Technologia produkcji ryb w stawach karpiowych
T-L-3Obliczenia i projektowanie sadzowych obiektów akwakultury
T-L-4Wizytacja z zapoznaniem się z technologią chowu w wybranych obiektach akwakultury
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie akwakultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym