Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Systematyka ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systematyka ryb | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami ryb ważnymi gospodarczo, o cennych włanościach technologicznych surowców |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zapoznanie się z budową ryb i ich najważniejszymi cechami taksonomicznymi. Zapoznanie się z gatunkami ryb z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei) | 3 |
T-L-2 | Praktyczne zapoznanie się z gatunkami z rzędów: Anguilliformes, Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes i Salmoniformes. | 3 |
T-L-3 | Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb z rzędów: Perciformes i pleuronectiformes | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa ryb i ich cechy taksonomiczne. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich surowcami na rynku polskim i światowym. Zapoznanie z najważniejszymi gatunkami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków. | 3 |
T-W-2 | Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu płastugokształtnych | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w zajeciach | 16 |
A-L-2 | uczestniczenie w konsultacjach | 6 |
A-L-3 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w zajęciach | 8 |
A-W-2 | uczestniczenie w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-W-4 | studiowanie literatury | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja multimedialna |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D5tzpw_W01 Student ma wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych | TZiZ_1A_W10, TZiZ_1A_W15 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D5tzpw_U01 Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej | TZiZ_1A_U17 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D5tzpw_K01 Student potrafi dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego | TZiZ_1A_K04 | R1A_K06 | — | C-1 | T-W-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D5tzpw_W01 Student ma wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych | |
3,5 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych | |
4,0 | Student ma wiedzę na dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych | |
4,5 | Student ma wiedzę na dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na bardzo dobrym poziomie na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych | |
5,0 | Student ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D5tzpw_U01 Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej | 2,0 | Student nie potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej | |
3,5 | Student potrafi właściwie zakwalifikować większość gatunków ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej | |
4,0 | Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, nie potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej | |
4,5 | Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej | |
5,0 | Student potrafi bardyo dobrze zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D5tzpw_K01 Student potrafi dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego | 2,0 | Student nie potrafi dobierać właściwych gatunków ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego |
3,0 | Student potrafi w minimalnym stopniu dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego | |
3,5 | Student potrafi dobierać w dostatecznym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego | |
4,0 | Student potrafi dobierać w dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego | |
4,5 | Student potrafi dobierać w bardzo dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego | |
5,0 | Student potrafi dobierać w bardzo dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu ich maksymalnego wykorzystania gospodarczego |
Literatura podstawowa
- krzykawski S., Więcaszek B., Keszka s., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
- Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, warszawa, 2000
- Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Morskie, Gdańsk, 1982
Literatura dodatkowa
- Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
- Nelson J., Fishes of the World, John Wiley & Sons, Singapoe - New York, 2006