Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Biologia zakażeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia zakażeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: podstawy mikrobiologii, mikrobiologii lekarskiej oraz żywności, patofizjologii, parazytologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie biologii zakażeń i inwazji pasożytniczych |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie metod i technik badawczych stosowanych w przypadku chorób zakażnych i pasożytniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zasad pobierania, przesyłania i postępowania z krwią, lub płynem mózgowo-rdzeniowym w laboratorium w kontekście szkoleń personelu przez mikrobiologa szpitalnego. Omówienie i/lub wykonanie szybkich testów diagnostycznych: lateksowych, serologicznych itp. Omówienie przebiegu niektórych chorób ze zwróceniem uwagi na antybiotykoterapię modyfikującą wyniki. Raportowanie do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych wyników zakażenia szczepami alarmowymi. Postępowanie w ognisku zakażenia. | 2 |
T-L-2 | Praktyczne pobieranie wymazów z gardła. Jak prawidłowo pobrać wymaz od dziecka? Omówienie pobierania wymazów od noworodków. Interpretacja wyników. Kiedy można pominąć badanie mikrobiologiczne? Nosicielstwo, czy zakażenie dwoinkami zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, czyli zasady stosowania poprawnej chemioprofilaktyki. | 2 |
T-L-3 | Omówienie wartości pobierania plwociny na badania w kierunku zapalenie oskrzeli, lub płuc. Co to jest BAL- film z Internetu. Omówienie wartości dodatnich wyników ze zwróceniem uwagi na florę fizjologiczną górnych dróg oddechowych oraz odróżnienie kolonizacji od zakażenia drobnoustrojami. Omówienie specyfiki zakażeń górnych dróg oddechowych u dzieci (kiedy antybiotykoterapia jest zbędna?). Omówienie wartości posiewów krwi w przebiegu zakażeń układu oddechowego. Szpitalne i pozaszpitalne zapalenia płuc-zasady izolacji zakażonych. | 2 |
T-L-4 | Badanie kału w kierunku występowania flory patogennej ze zwróceniem uwagi na udział flory fizjologicznej i możliwość zmiany proporcji pomiędzy drobnoustrojami na skutek antybiotykoterapii. Omówienie roli zakażeń wirusowych u małych dzieci i dorosłych, zwłaszcza z niedoborami odporności. Clostridium difficile nowym zagrożeniem epidemiologicznym w szpitalach(szczep 027/NAP1/B1)-omówienie występowania, diagnostyki, postępowania poekspozycyjnego, zasad zapobiegania zakażeniu w warunkach szpitalnych. | 2 |
T-L-5 | Omówienie immunodiagnostyki żółtaczek zakaźnych, wartości szczepień, ewentualnych powikłań, nosicielstwa. Wieloetapowość procesu sterylizacji. Czy wolno resterylizować przeterminowany sprzęt jednorazowego użytku? | 2 |
T-L-6 | Prezentacja multimedialna typowych objawów w przebiegu chorób wieku dziecięcego-na podstawie atlasu dermatologicznego. Omówienie diagnostyki serologicznej, laboratoryjnej, immunoprofilaktyki. | 3 |
T-L-7 | Omówienie antropozoonoz w kontekście szybkiej diagnostyki metodami biologii molekularnej. Pokaz przykładowych wyników różnicowania w obrębie laseczek tlenowych. Rola mikrobiologa w masowych zakażeniach, lub zatruciach. | 2 |
T-L-8 | Omówienie sposobów i metod rozpoznawania chorób bakteryjnych; rozpoznawanie obrazowe, stany naglące w parazytologii klinicznej | 2 |
T-L-9 | Omówienie metod i technik zbioru i konserwacji pasożytów zewnętrznych | 1 |
T-L-10 | Parazytologiczne badania koproskopowe - ogólne zasady pobieranie próbek i wstępne obserwacje preparatów świeżych, preparaty utrwalane, metody larwoskopowe i hodowlane, metody wzbogacające, preparaty trwałe | 4 |
T-L-11 | Mikroskopowe i serologiczne badania krwi, interpretacja wyników | 2 |
T-L-12 | Metody pobierania i techniki badania płynów ciała i tkanek | 2 |
T-L-13 | metody hodowlane stosowane w badaniach parazytologicznych: podłoża do hodowli, pasażowanie | 2 |
T-L-14 | Następstwa immunopatologiczne inwazji pasożytniczych, immunomodulacja nową perspektywą leczenia chorób pasożytniczych, szczepionki przeciwpasożytnicze | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie bakteriemii i sepsy. | 2 |
T-W-2 | Borelioza i odkleszczowe choroby OUN. | 2 |
T-W-3 | Wirusowe i bakteryjne zapalenie gardła. | 2 |
T-W-4 | Czym różnią się grypy? Szczepionki. | 2 |
T-W-5 | Typowe i atypowe zapalenia płuc. | 2 |
T-W-6 | Żółtaczki zakaźne. Immunoprofilaktyka. | 2 |
T-W-7 | Opryszczka i inne choroby układu moczowo-płciowego. | 1 |
T-W-8 | Niektóre choroby zakaźne okresu dziecięcego: odra, ospa, świnka, różyczka, mononukleoza zakaźna. | 2 |
T-W-9 | Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się chorób pasożytniczych, pasożytnicze antropozoonozy | 4 |
T-W-10 | Parazytozy przewodu pokarmowego, biegunki pochodzenia pasożytniczego | 3 |
T-W-11 | Inwazje pasożytów do tkanki mięśniowej, zmiany hematologiczne w chorobach pasożytniczych | 2 |
T-W-12 | Parazytozy układu nerwowego, zaburzenia widzenia | 1 |
T-W-13 | Objawy parazytoz układu oddechowego, zmiany skórne | 1 |
T-W-14 | Układ rozrodczy a inwazje pasożytnicze, choroby pasozytnicze wieku dziecięcego | 2 |
T-W-15 | Immunologia inwazji pasożytniczych, parazytozy w stanach osłabionej odporności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-L-4 | konsultacje z nauczycielem | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | konsultacje z nauczycielem. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, krótkie filmy tematyczne |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny kończący przedmiot |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B3_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka. | MS_2A_W03, MS_2A_W04, MS_2A_W06 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-12 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B3_U01 Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników. | MS_2A_U04, MS_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-L-10, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-8, T-L-14 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B3_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-W-11 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B3_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikroorganizmów patogennych. Zna wybrane choroby wywoływane przez bakterie. Potrafi scharakteryzować działanie i skutki inwazji pasożytów na organizm człowieka. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B3_U01 Student posiada umiejętność: stosowania specjalistycznej terminologii parazytologicznej i mikrobiologicznej w formie werbalnej, pisemnej , graficznej przeprowadzenia prostych zadań badawczych, prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków wyszukiwania, weryfikacji i wykorzystywania przydatnych informacji pochodzących z różnych źródeł, doboru odpowiednich badań mikrobiologicznych, wirusologicznych, serologicznych i parazytologicznych oraz interpretacji wyników. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią. |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczna terminologię. | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B3_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Dzierżanowska D., Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
- Prokopowicz D., Zakażenia - obraz kliniczny, rozpoznanie, leczenie, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2004, wyd. 2
- Dziubek Z.(red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012, wyd. 5
Literatura dodatkowa
- Gabriel Virella (red. Piotr Heczko), Mikrobiologia i choroby zakaźne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 1999, wyd. 1