Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Korozja mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Korozja mikrobiologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia ogólna
W-2Mikrobiologia szczegółowa
W-3Mikologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykrywanie i identyfikacja bakterii uczestniczących w procesach korozji15
T-L-2Wykrywanie i identyfikacja grzybów odpowiedzlnych za korozję15
30
wykłady
T-W-1Rodzaje korozji3
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów3
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch3
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia3
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotawywanie sprawozdań15
A-L-3Przygotowanie do zalicznia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B4_W01
Student posiądzie widzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznej korozji materiałów, metod ich wykrywania i zwalcznia
MS_2A_W04, MS_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B4_U01
W efekcie kształcenia student umieć analizować oraz dobrać właściwe metody oceny zagrożenia korozją
MS_2A_U01, MS_2A_U02P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B4_K01
Student rozumie i ma kompetencje do stosowania nabytej wiedzy
MS_2A_K01P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B4_W01
Student posiądzie widzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznej korozji materiałów, metod ich wykrywania i zwalcznia
2,0
3,0Student ma podstawową więdzę dotyczącą korozji mikrobiologicznej oraz podstawowe umiejętności jej wykrywania i zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B4_U01
W efekcie kształcenia student umieć analizować oraz dobrać właściwe metody oceny zagrożenia korozją
2,0
3,0Student zna podstawowe metody wykrywania o oceny korozji mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B4_K01
Student rozumie i ma kompetencje do stosowania nabytej wiedzy
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę i umiejętność wykorzystania kilku narzędzi badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strzelczyk A.B., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2004
  2. Syska B., Katastrofy, awarie i zagrożenia mikrobiologiczne w przemyśle i budownictwie, Wydwanictwo politechniki Łódzkiej, Łódź, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykrywanie i identyfikacja bakterii uczestniczących w procesach korozji15
T-L-2Wykrywanie i identyfikacja grzybów odpowiedzlnych za korozję15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje korozji3
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów3
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch3
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia3
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotawywanie sprawozdań15
A-L-3Przygotowanie do zalicznia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B4_W01Student posiądzie widzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznej korozji materiałów, metod ich wykrywania i zwalcznia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej
Treści programoweT-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch
T-W-1Rodzaje korozji
T-L-1Wykrywanie i identyfikacja bakterii uczestniczących w procesach korozji
T-L-2Wykrywanie i identyfikacja grzybów odpowiedzlnych za korozję
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową więdzę dotyczącą korozji mikrobiologicznej oraz podstawowe umiejętności jej wykrywania i zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B4_U01W efekcie kształcenia student umieć analizować oraz dobrać właściwe metody oceny zagrożenia korozją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej
Treści programoweT-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej
T-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody wykrywania o oceny korozji mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B4_K01Student rozumie i ma kompetencje do stosowania nabytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką korozji mikrobiologicznej
Treści programoweT-W-2Mechanizm korozji mikrobiologicznej materiałów
T-W-4Drobnoustroje niszczące zabytki i archiwalia
T-W-1Rodzaje korozji
T-W-5Zwalcznie korozji mikrobiologicznej
T-W-3Korozja mikrobilologiczna metali, drewna, materiałów budowalnch
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę i umiejętność wykorzystania kilku narzędzi badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0