Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Bakteryjne grzybicze i wirusowe choroby roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakteryjne grzybicze i wirusowe choroby roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej oraz mikologii i mikrobiologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi fitopatogenami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi |
C-2 | Zapoznanie studentów mechanizmem zakażeń przez fitopatogeny oraz z symptomami zewnętrznymi i wewnętrznymi w efekcie patogenezy |
C-3 | Zapoznanie studentów z formami inwazyjnymi i przetrwalnikowymi różnych grup fitopatogenów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wirusy wywołujące choroby roślin | 2 |
T-L-2 | Bakterie wywołujące choroby roślin | 3 |
T-L-3 | Przegląd organizmów grzybopodobnych - przyczyn ważniejszych chorób roślin użytkowych i dziko rosnących | 4 |
T-L-4 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-3 | 1 |
T-L-5 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.1. przedstawiciele klas: Taphrinomycetes i Dothideomycetes | 4 |
T-L-6 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.2. przedstawiciele klasy: Leotiomycetes wytwarzający owocniki typu klejstotecjum | 4 |
T-L-7 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.3. przedstawiciele klasy Leotiomycetes wytwarzajacy owocniki typu apotecjum | 4 |
T-L-8 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 5-7 | 1 |
T-L-9 | Workowce (Ascomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz.4. przedstawiciele klasy Sordariomycetes, wytwarzajace owocniki typu perytecjum | 4 |
T-L-10 | Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin - rodzaje grup hyphomycestes (np.Botrytis, Cladosporium, Epicoccum, Ramularia, Alternaria, Acremonium, Fusarium) | 4 |
T-L-11 | Stadia anamorficzne workowców wywołujące choroby roślin -rodzaje grup coelomycetes (np.Stagonospora, Septoria, Ascochyta, Phoma, Colletotrichum ...) | 4 |
T-L-12 | Sprawdzian pisemny zakres ćwiczeń 9-11 | 1 |
T-L-13 | Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 1. Przedstawiciele klasy Ustilaginomycetes | 4 |
T-L-14 | Podstawczaki (Basidiomycota) jako przyczyny chorób roślin. Cz. 2. Przedstawiciele klasy Pucciniomycetes | 4 |
T-L-15 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 13-14 | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fitopatologia jako nauka o infekcyjnych chorobach roślin. Działy fitopatologii i badacze przyczyniający się do rozwoju tej nauki w świecie i Polsce. | 2 |
T-W-2 | Historyczny przegląd osiągnięć w poznawaniu patogenów wywołujących choroby wirusowe, bakteryjne i grzybowe roślin | 2 |
T-W-3 | Znaczenie patogenów wywołujacych choroby roślin: skutki ekonomiczne chorób wywoływanych przez te patogeny na przestrzeni wieków. Choroby roślin a problemy związane z wyżywieniem ludności | 2 |
T-W-4 | Istota i definicja choroby, identyfikacja czynników chorobotwórczych. Szkodliwość chorób roślin. | 2 |
T-W-5 | Symptomatologia i etiologia. Pasożytnictwo i patogeniczność: cechy pasożytów rośiln, rodzaje pasożytnictwa, zakres i specjalizacja pasożytnicza | 2 |
T-W-6 | Zmienność wirusowych, bakteryjnych i grzybowych patogenów roślinnych | 2 |
T-W-7 | Infekcja - zakażenia roślin przez wirusy, mikoplazmy i bakterie | 1 |
T-W-8 | Wirusy roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji | 1 |
T-W-9 | Zewnętrzne i wewnętrzne symptomy zakażeń roślin przez wirusy i bakterie. Sposoby zwalczania wiroz i bakterioz roślinnych | 2 |
T-W-10 | Infekcja - zakażenia roślin przez grzyby (kiełkowanie zarodników, struktury infekcyjne, sposoby wnikania pasożytniczych grzybów do rośliny) | 2 |
T-W-11 | Nawiązanie kontaktu pasożytniczego i rozwój patogenów w roślinie. | 2 |
T-W-12 | Rola enzymów, toksyn i innych związków w patogenezie oraz wpływ choroby na procesy fizjologiczne rośln. | 2 |
T-W-13 | Odporność czynna i bierna roślin. | 2 |
T-W-14 | Rola patogena w występowaniu epidemii chorób: wirulencja, rozprzestrzenianie się patogenów roslin, potencjał infekcyjny i agresywność patogena. | 2 |
T-W-15 | Bakterie roślinne i sposoby ich rozprzestrzeniania i identyfikacji | 1 |
T-W-16 | Egzamin pisemny | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie referatu i amodzielnei studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie zielnika z chorobami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybowymi roślin | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału roślinnego porażonego przez patogeny wirusowe, bakteryjne i grzybowe |
M-3 | Obserwacja i szkice symptomów chorobowych wywoływanych przez poszczególne grupy patogenów |
M-4 | Identyfikacja mikroskopowa najważniejszych rodzajów fitopatogenów grzybowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza ustnie lub pisemnie teoretyczny materiał, który ma być przedmiotem praktycznego ćwiczenia |
S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z właściwym opisem rysunków z preparatów mikroskopowych oraz praktycznym wyszukiwaniem fitopatogeneów i rozpoznawaniem chorób roślin przez nie wywoływanych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji referatu |
S-4 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów, które były tematem zajęć |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych oraz wykładów |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów |
S-7 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowa poznanych gatunków fitopatogenów oraz symptomów chorobowych przez nie wywoływanych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B5_W01 Student definiuje i objaśnia podsatwowe pojęcia mikologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów | MS_2A_W16, MS_2A_W10, MS_2A_W06, MS_2A_W18 | P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-12 | M-1, M-2 | S-6, S-7, S-5, S-1, S-2, S-4, S-3 |
MS_2A_B5_W02 Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli wystepujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania. | MS_2A_W10, MS_2A_W18, MS_2A_W04, MS_2A_W06 | P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-2, C-3, C-1 | T-L-10, T-L-12, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-15, T-L-8, T-L-13, T-L-9, T-L-14, T-L-11, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-3, S-5, S-1, S-7, S-4, S-2, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B5_U01 Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i wystepowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców | MS_2A_U03, MS_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04 | C-2, C-3, C-1 | T-L-8, T-L-15, T-L-14, T-L-11, T-L-5, T-L-13, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-12, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-10 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-7, S-2, S-3, S-6, S-4, S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B5_K01 Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku | MS_2A_K01, MS_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K07 | C-3, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-L-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-15, T-W-2, T-L-11, T-L-10, T-L-14, T-L-13 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-6, S-3, S-5, S-4, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B5_W01 Student definiuje i objaśnia podsatwowe pojęcia mikologiczne i fitopatologiczne, charakteryzuje specyfikę i mechanizmy zakażeń roślin przez różne grupy fitopatogenów | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie i objasnia podstawowe pojecia z zakresu miikologii i fitopatologii, potrafi scharakteryzować specyfike mechanizmów zakażeń roślin wywołanych przez różne grupy fitopatogenów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_B5_W02 Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne fitopatogenów i ich przedstawicieli wystepujących na różnych gatunkach roślin oraz charakteryzuje sposoby i miejsca zimowania fitopatogenów i formy ich rozprzestrzeniania. | 2,0 | |
3,0 | Nazywa i rozpoznaje choroby wywoływane przez ważniejsze fitopatogeny a gatunki tych patogenów nazywa w języku łacińskim | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B5_U01 Na podstawie symptomów zewnętrznych student analizuje, ocenia i interpretuje rozwój patogenezy i wystepowanie fitopatogenów w roślinie żywicielskiej (gospodarzu) oraz dobiera ich sprawców | 2,0 | |
3,0 | Student ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza i diagnozuje stopień zmian wywołanych przez fitopatogeny w roślinie żywicielskiej, potrafi nazwać sparwców tych zmian chorobowych oraz scharakteryzować ich rozwój | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B5_K01 Student ma świadomość stałego uzupełniania wiedzy o fitopatogenach, także tych "zawleczonych" oraz możliwościach ich zwalaczania. Zdobytą wiedzę potrafi przekazać i popularyzować w swoim środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych w zakresie poznawania fitopatogenów wywołujących choroby różnych grup roślin użytkowych i dziko rosnacych , jest świadomy konieczności propagowania i upowszechniania tej wiedzy i odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.1. Podstawy fitopatologii, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010630
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia t.2. Choroby roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2011, 9788309010777
- Kryczyński S., Wirusologia roślinna, PWN S.A, 2010, 9788301161958
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW?., 2003
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii, PWRiL, Warszawa, 2012
- Paduch-Cichal E., Szyndel M,S., Szcholloenberger M., Wakuliński W. (reds.), Fitopatologia szczegółowa. Choroby roślin ogrodniczych ., Wydawnictwo SGGW, 2010
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wyd. SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Mańka M., Sobiczewski P., Słownik fitopatologiczny., Hortpress, Warszawa, 2002
- Sobiczewski P., Schollenberger M., Bakteryjne choroby roślin ogrodniczych., PWRiL, Warszawa, 2002
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW., 2003
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów ważnych organizmów fitopatogenicznych (Fungi, Oomycota, Plasmodiophorida), Wydawnictwo SGGW., 2010