Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Czynniki zagrożenia biologicznego stwarzane przez hydrobionty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Czynniki zagrożenia biologicznego stwarzane przez hydrobionty
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie biologii, ze szczególnym uwzględnieniem zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
C-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów - makrelowce Scombroidei3
T-L-2Rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów.3
T-L-3Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów.5
T-L-4Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska.5
T-L-5Ryby panalergiczne - określenie czynników zagrożenia na przykladzie ryb (dorsz Gadus morhua) i fauny bezkręgowej.4
T-L-6Sprecyzowanie zagrożenia ze strony bezkręgowców wodnych - niebezpiecznych dla życia ludzkiego: Cnidaria - parzydełkowce; Molusca - mięczaki; Echinodermata - szkarłupnie.7
T-L-7Plazy wodne i gady wodne: określenie czynników zagrożenia ze strony gatunków z tych gromad.3
30
wykłady
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.2
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.2
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.2
T-W-4Czynniki zagrożenia biologicznego w gromadzie ryb Chondrostei (chrzęstnoszkieletowe) i Actinopterygii (promieniopłetwych): gatunki trujące, jadowite, alergizujące, niestrawialne, wymagające szybkiego zabezpieczenia surowca technologicznego.5
T-W-5Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea).3
T-W-6Czynniki zagrożenia biologicznego dla zdrowia ludzkiego w kęgowcach wodnych - płazach (Amphibia) i gadach (Reptilia), ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń w strefie tropikalnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Pzrygotowanie prezentacji multimedialnych5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-2_W01
Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
MS_2A_W17P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1S-3, S-1
MS_2A_PO3-2_W02
Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
MS_2A_W17P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-2_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
MS_2A_U01, MS_2A_U05P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U08, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO3-2_K01
Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
MS_2A_K05, MS_2A_K01P2A_K01, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K07C-1T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-L-2M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-2_W01
Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o wpływie hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,0Student ma podstawową wiedzę o wpływie niektórych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma szeroką wiedzę o wpływie wszystkich najważniejszych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
MS_2A_PO3-2_W02
Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
2,0Student nie zna żadnych czynników zagrożenia ani możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,0Student zna niewielką liczbę czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student rozpoznaje wszystkie najważniejsze czynniki zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-2_U01
Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
2,0Student nie ma umiejętności określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, ani zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,0Student ma bardzo ograniczoną umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu wszystkich ważnych gospodarczo i biologicznie hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO3-2_K01
Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego ani czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości niektórych wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i nielicznych czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym

Literatura podstawowa

  1. Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wyd. Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  2. Wolska-Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Część I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Knowlton N., Citizens of the Sea. Wondrous Creatures From the Census of Marine Life, National Geographic, Washington D.C., 2010

Literatura dodatkowa

  1. Halstead B.W., Auerbach P.S., Campbell D., Dangerous marine animals. A Color Atlas., CRC Press, Inc. Boca raton, Florida, Ipswich, england, 1990
  2. Błaszak Cz., Zoologia - Bezkręgowce T.1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Pigulayevskii S.W., Ryby opasnyie dla cheloveka, Izdatelstvo Meditsina, Leningrad, 1964

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów - makrelowce Scombroidei3
T-L-2Rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów.3
T-L-3Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów.5
T-L-4Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska.5
T-L-5Ryby panalergiczne - określenie czynników zagrożenia na przykladzie ryb (dorsz Gadus morhua) i fauny bezkręgowej.4
T-L-6Sprecyzowanie zagrożenia ze strony bezkręgowców wodnych - niebezpiecznych dla życia ludzkiego: Cnidaria - parzydełkowce; Molusca - mięczaki; Echinodermata - szkarłupnie.7
T-L-7Plazy wodne i gady wodne: określenie czynników zagrożenia ze strony gatunków z tych gromad.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.2
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.2
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.2
T-W-4Czynniki zagrożenia biologicznego w gromadzie ryb Chondrostei (chrzęstnoszkieletowe) i Actinopterygii (promieniopłetwych): gatunki trujące, jadowite, alergizujące, niestrawialne, wymagające szybkiego zabezpieczenia surowca technologicznego.5
T-W-5Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea).3
T-W-6Czynniki zagrożenia biologicznego dla zdrowia ludzkiego w kęgowcach wodnych - płazach (Amphibia) i gadach (Reptilia), ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń w strefie tropikalnej.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Pzrygotowanie prezentacji multimedialnych5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_W01Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W17Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
C-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka
Treści programoweT-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja multimedialna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy o wpływie hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,0Student ma podstawową wiedzę o wpływie niektórych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma szeroką wiedzę o wpływie wszystkich najważniejszych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_W02Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W17Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka
C-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
Treści programoweT-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów - makrelowce Scombroidei
T-L-3Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów.
T-L-4Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska.
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
T-W-5Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych czynników zagrożenia ani możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,0Student zna niewielką liczbę czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student rozpoznaje wszystkie najważniejsze czynniki zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_U01Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka
Treści programoweT-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-W-2Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, ani zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,0Student ma bardzo ograniczoną umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma umiejętność określania wpływu wszystkich ważnych gospodarczo i biologicznie hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO3-2_K01Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi
Treści programoweT-W-3Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych.
T-L-1Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów - makrelowce Scombroidei
T-W-1Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego.
T-L-2Rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych kompetencji w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego ani czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości niektórych wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i nielicznych czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym