Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Choroby tropikalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby tropikalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologii, mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentom zagrożeń związanych z zakażeniami patogenami występującymi w środowisku, w kontakcie ze zwierzętami i pokarmem w klimacie tropikalnym |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami profilaktyki chorób tropikalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie inwazji pasożytniczych w skali globalnej. Medycyna tropikalna i zdrowie międzynarodowe. Ocena sytuacji epidemiologicznej | 2 |
T-A-2 | Tropikalne inwazje i choroby wywołane przez pierwotniaki. | 4 |
T-A-3 | Inwazje nicieni pasożytujących u człowieka. Zespół larwy migrującej | 4 |
T-A-4 | Zakażenia robakami płaskimi | 2 |
T-A-5 | Drogi szerzenia się pasożytniczych chorób tropikalnych. Profilaktyka zdrowotna przed wyjazdem do krajów tropikalnych | 3 |
T-A-6 | Bakteryjne antropozoonozy: bruceloza, dżuma, melioidoza, bartoneloza, dur brzuszny i dury rzekome | 2 |
T-A-7 | Wirusowe antropozoonozy: wścieklizna, polio, żółta gorączka itd.-profilaktyka zakażeń. | 2 |
T-A-8 | Zakażenia prątkami i bakteriami wysokoopornymi (operacje plastyczne): tbc, tbc MDR owrzodzenie Buruli, trąd, pałeczki G(-) New Delhi itd. | 2 |
T-A-9 | Krętkowice: Pinta, Frambezja. Błonica i tężec jako choroby tropikalne–przebieg, zapobieganie, leczenie | 2 |
T-A-10 | Cholera i inne zakażenia przenoszone przez wodę. | 2 |
T-A-11 | Gorączki krwotoczne. SARS. Ptasia grypa. | 2 |
T-A-12 | Chlamydiozy, AIDS | 2 |
T-A-13 | Choroby prionowe –czy tylko w tropikach? | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca wyrywkowa ocena pracy studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie: patogenów stref tropikalnych, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm, zródła zarażenia i drogi transmisji | MS_2A_W06 | P2A_W05, P2A_W07 | C-2, C-1 | T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-13, T-A-5, T-A-7, T-A-12, T-A-1, T-A-2, T-A-9, T-A-11, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-1_U01 Student posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią oraz wyszukiwania, analizy i wykorzystywania informacji, pochodzących z fachowych źródeł | MS_2A_U03 | P2A_U02, P2A_U03 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-1_K01 Student ma świadomość: wagi i konieczności korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń chorobowych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem w tropikach | MS_2A_K05 | P2A_K03, P2A_K07 | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-1_W01 Student posiada wiedzę w zakresie: patogenów stref tropikalnych, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm, zródła zarażenia i drogi transmisji | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-1_U01 Student posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią oraz wyszukiwania, analizy i wykorzystywania informacji, pochodzących z fachowych źródeł | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią dotyczącą chorób tropikalnych |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu chorób tropikalnych | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu chorób tropikalnych, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu chorób tropikalnych, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia opisujące choroby tropikalne, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu owiększość wybranych przez nauczyciela przykładów | |
5,0 | Student właściwie interpretuje wiekszość pojęć z zakresu programu nauczania, potrafi je wykorzystać. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-1_K01 Student ma świadomość: wagi i konieczności korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń chorobowych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem w tropikach | 2,0 | Student wykazuje brak zainteresowania przedmiotem |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie wagi posiadanej wiedzy w zapobieganiu zagrożeniom związanym z kontaktem z patogenami w tropikalnej strefie klimatycznej | |
3,5 | Student przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | Student w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu, wykazuje zainteresowanie przedmiotem | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy,wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela | |
5,0 | Student wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu. Wykazuje inicjatywę, kierując sie przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela |
Literatura podstawowa
- Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012, IV
Literatura dodatkowa
- Pawłowski Z.S. i Stefaniak J., Parazytologia kliniczna, wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 2004, 1