Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena podróżnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i higiena podróżnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: mikrobiologia, biologia zakażeń, patofizjologia, mikrobiologia lekarska, parazytologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie higieny i bezpieczeństwa podróżnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ryzyko podróży lotniczych. | 2 |
T-A-2 | Ryzyko podróży morskich. | 2 |
T-A-3 | Zespoły gorączkowe, biegunki, śmiertelność jako ryzyko podróży. | 2 |
T-A-4 | Szczepionki i surowice. | 2 |
T-A-5 | Szczepienia przed podróżą. | 2 |
T-A-6 | Zapobieganie powikłaniom cukrzycy w podróży | 2 |
T-A-7 | Zapobieganie uogólnionym odczynom alergicznym w podróży. | 2 |
T-A-8 | Zapobieganie konsekwencjom pogryzienia przez żmije. | 1 |
T-A-9 | Kosmopolityczne i tropikalne inwazje i choroby pasożytnicze. | 1 |
T-A-10 | Inwazje pierwotniaków przewodu pokarmowego. | 3 |
T-A-11 | Inwazje pierwotniaków krwi i tkanek. Inwazje pełzaków pierwotnie wolno żyjących. | 3 |
T-A-12 | Inwazje obleńców pasożytujących u człowieka. | 3 |
T-A-13 | Inwazje robaków płaskich - tasiemczyce i przywrzyce. | 4 |
T-A-14 | Choroba wysokościowa, wychłodzenie i odmrożenie, udar cieplny, apteczka turysty | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Analiza wskazanej literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związna z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_W01 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie mikroorganizmów, ich specyfiki i wpływie na zdrowie człowieka.Student definiuje i charakteryzuje najczęściej występujące w podróży choroby pasożytnicze, ich źródła i sposoby zapobiegania. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie prawidłowych zachowań człowieka w kontekście wybranych obszarów aktywności w tym podróży. | MS_2A_W04 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-14, T-A-11, T-A-12, T-A-9, T-A-13 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_U01 Student potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka. Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. | MS_2A_U02, MS_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U07, P2A_U08 | C-1 | T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-14, T-A-10, T-A-12, T-A-9, T-A-11, T-A-13 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma odpowiedzialność za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | MS_2A_K01, MS_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-11, T-A-10, T-A-12, T-A-9, T-A-14, T-A-13 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_W01 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie mikroorganizmów, ich specyfiki i wpływie na zdrowie człowieka.Student definiuje i charakteryzuje najczęściej występujące w podróży choroby pasożytnicze, ich źródła i sposoby zapobiegania. Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie prawidłowych zachowań człowieka w kontekście wybranych obszarów aktywności w tym podróży. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błedy. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_U01 Student potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka. Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. | 2,0 | Nie posiada umiejetności zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie posiada umiejętności prawidłowej interpretacji wyników i wyciągania wniosków. |
3,0 | Posiada dostateczną umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków. | |
3,5 | Posiada dostateczną umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków. | |
4,0 | Posiada dobrą umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie popełnia błedów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem. | |
4,5 | Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Nie popełnia błedów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wnioskowaniu. | |
5,0 | Posiada umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa osobom podróżującym. Potrafi wykorzystać poszerzoną poza ramy programu wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma odpowiedzialność za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania sie, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania sie, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004
- Cianciara J., Juszczyk J., Choroby zakaźne i pasożytnicze, Lublin, 2007
Literatura dodatkowa
- Virella G./tłum. Piotr Heczko, Mikrobiologia i choroby zakaźne, Wrocław, 1999
- Pawłowski S., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004, 1