Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Immunopatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunopatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: chemia ogólna, techniki mikrobiologiczne, mikrobiologia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mechanizmów odporności człowieka i diagnostyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie metod diagnozowania wybranychchorób, z uwzględnieniem możliwości powikłań w postaci zakażeń o różnej etiologii. Filmy pokazowe. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Immunologiczne mechanizmy chorób z autoagresji | 2 |
T-W-2 | Choroby narządowo swoiste | 2 |
T-W-3 | Choroby układowe | 2 |
T-W-4 | Diagnostyka i terapia chorób autoimmunizacyjnych w sensie terapii biologicznej | 2 |
T-W-5 | Wrodzone niedobory odporności | 2 |
T-W-6 | Nabyte niedobory odporności. | 2 |
T-W-7 | Powikłania potransfuzyjne | 2 |
T-W-8 | Immunologia transplantacyjna. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 15 |
A-L-4 | konsultacje z nauczycielem prowadzącym | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielny przegląd literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO9-1_W01 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie niedoborów immunologicznych w wybranych chorobach. Ma wiedzę z zakresu wpływu patogenów na układ immunologiczny człowieka. Posiada wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych służących wykrywaniu drobnoustrojów. | MS_2A_W04, MS_2A_W06, MS_2A_W16 | P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO9-1_U01 Posiada umiejetność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników. | MS_2A_U03, MS_2A_U04, MS_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04 | C-1 | T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO9-1_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | MS_2A_K01, MS_2A_K03, MS_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO9-1_W01 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie niedoborów immunologicznych w wybranych chorobach. Ma wiedzę z zakresu wpływu patogenów na układ immunologiczny człowieka. Posiada wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych służących wykrywaniu drobnoustrojów. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO9-1_U01 Posiada umiejetność doboru właściwych procedur i metod w zakresie oceny odporności swoistej i nieswoistej, prwidłowej interpretacji wyników. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczna terminologię | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu epidemiologii zakażeń, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO9-1_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gołab J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010