Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Menadżer hotelarstwa i gostronomii

Sylabus przedmiotu Fizjologia hydrobiontów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia hydrobiontów
Specjalność Towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 29 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy różnych typów komórek, budowy bezkręgowców i kręgowców wodnych, podstaw biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w organizmach kręgowców i bezkręgowców wodnych wolnożyjących i w warunkach hodowlanych.
C-2Uświadomienie roli hodowcy w utrzymaniu dobrostanu zwierząt, a także jego wpływu na jakość surowców i produktów spożywczych
C-3Zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową fizjologią organizmu z uwzględnieniem różnic strukturalnych t.j. traktowanych porównawczo. Tak postrzegana wiedza wzbogacona o topografię narządów będzie użyteczna dla rozumienia procesów ewolucyjnych i wpływu środowiska na prawidłowe funkcjonowania organizmu ryb i bezkręgowców wodnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni4
T-L-2Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego.4
T-L-3Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego.3
T-L-4Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia.4
T-L-5Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych.6
T-L-6Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi.5
T-L-7Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów2
T-L-8Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny1
29
wykłady
T-W-1Istota procesów fizjologicznych. Omówienie homeostazy, osmotycznej równowagi elektrolitycznej, wymiany gazowej, fizjologii przewodu pokarmowego i układu nerwowego, odbierania bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz smakowych. Budowa linii nabocznej ryb, jej znaczenie i funkcja. Narządy elektryczne, odpowiedź organizmu na stres.8
T-W-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach hydrobiontów2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury dotyczacej przedmiotu29
A-L-3Przygotowanie się do zajęć16
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej7
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych10
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie wiedzy dotyczącej przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint” oraz kilkuminutowych filmów
M-2ćwiczenia połaczone z dyskusją dydaktyczną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z przedmiotu w formie testowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-3tz_W01
Student powinien znać istotę i prawodłowo objaśnić fizjologię omawianych hydrobiontów. Powinien zrozumieć strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii. Rozumie rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego. Zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.
TOW_2A_W02, TOW_2A_W05S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-3tz_U01
Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę. Potrafi analizować dane literaturowe, interpretować wyniki badań.
TOW_2A_U01S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-3tz_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K05S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2
TOW_2A_PO4-3tz_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
TOW_2A_K03S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-3tz_W01
Student powinien znać istotę i prawodłowo objaśnić fizjologię omawianych hydrobiontów. Powinien zrozumieć strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii. Rozumie rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego. Zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat fizjologii hydrobionów.
3,0Student powinien umieć wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów.
3,5Student powinien umieć wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów.
4,0Student powinien umieć objaśnić proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów.
4,5Student powinien umieć objaśnić proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.
5,0Student powinien umieć objaśnić strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-3tz_U01
Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę. Potrafi analizować dane literaturowe, interpretować wyniki badań.
2,0Student nie posiadł żadnej umiejetności z dziedziny fizjologii hydrobiontów
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi.
3,5Student potrafi porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi.
4,0Student potrafi porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi..
4,5Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę.
5,0Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-3tz_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
TOW_2A_PO4-3tz_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Randall, D. J., Burggren, W. W., French, K., Eckert, R., Eckert animal physiology: Mechanisms and adaptations., W.H. Freeman and Co., New York, 2002, VI
  2. Schmidt-Nielsen, K., Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 2008
  3. red. Zawadzki Wojciech, Zięba Dionizy, Dejneka Józef, Fizjologia zwierząt. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2001, wyd. 1

Literatura dodatkowa

  1. Supin, Alexander Ya., Popov, Vladimir V., Mass, Alla M, The Sensory Physiology of Aquatic Mammals, Kluwer Academic Publisher, Boston, 2001, pp.344

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni4
T-L-2Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego.4
T-L-3Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego.3
T-L-4Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia.4
T-L-5Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych.6
T-L-6Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi.5
T-L-7Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów2
T-L-8Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny1
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota procesów fizjologicznych. Omówienie homeostazy, osmotycznej równowagi elektrolitycznej, wymiany gazowej, fizjologii przewodu pokarmowego i układu nerwowego, odbierania bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz smakowych. Budowa linii nabocznej ryb, jej znaczenie i funkcja. Narządy elektryczne, odpowiedź organizmu na stres.8
T-W-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach hydrobiontów2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury dotyczacej przedmiotu29
A-L-3Przygotowanie się do zajęć16
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej7
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych10
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie wiedzy dotyczącej przedmiotu20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3tz_W01Student powinien znać istotę i prawodłowo objaśnić fizjologię omawianych hydrobiontów. Powinien zrozumieć strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii. Rozumie rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego. Zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w organizmach kręgowców i bezkręgowców wodnych wolnożyjących i w warunkach hodowlanych.
C-2Uświadomienie roli hodowcy w utrzymaniu dobrostanu zwierząt, a także jego wpływu na jakość surowców i produktów spożywczych
Treści programoweT-W-1Istota procesów fizjologicznych. Omówienie homeostazy, osmotycznej równowagi elektrolitycznej, wymiany gazowej, fizjologii przewodu pokarmowego i układu nerwowego, odbierania bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz smakowych. Budowa linii nabocznej ryb, jej znaczenie i funkcja. Narządy elektryczne, odpowiedź organizmu na stres.
T-W-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach hydrobiontów
T-L-1Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni
T-L-2Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego.
T-L-3Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego.
T-L-4Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia.
T-L-5Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych.
T-L-6Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi.
T-L-7Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów
T-L-8Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint” oraz kilkuminutowych filmów
M-2ćwiczenia połaczone z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z przedmiotu w formie testowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat fizjologii hydrobionów.
3,0Student powinien umieć wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów.
3,5Student powinien umieć wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów.
4,0Student powinien umieć objaśnić proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów.
4,5Student powinien umieć objaśnić proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.
5,0Student powinien umieć objaśnić strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3tz_U01Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę. Potrafi analizować dane literaturowe, interpretować wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w organizmach kręgowców i bezkręgowców wodnych wolnożyjących i w warunkach hodowlanych.
C-2Uświadomienie roli hodowcy w utrzymaniu dobrostanu zwierząt, a także jego wpływu na jakość surowców i produktów spożywczych
C-3Zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową fizjologią organizmu z uwzględnieniem różnic strukturalnych t.j. traktowanych porównawczo. Tak postrzegana wiedza wzbogacona o topografię narządów będzie użyteczna dla rozumienia procesów ewolucyjnych i wpływu środowiska na prawidłowe funkcjonowania organizmu ryb i bezkręgowców wodnych.
Treści programoweT-L-1Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni
T-L-2Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego.
T-L-3Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego.
T-L-4Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia.
T-L-5Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych.
T-L-6Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi.
T-L-7Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów
T-L-8Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint” oraz kilkuminutowych filmów
M-2ćwiczenia połaczone z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z przedmiotu w formie testowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł żadnej umiejetności z dziedziny fizjologii hydrobiontów
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi.
3,5Student potrafi porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi.
4,0Student potrafi porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi..
4,5Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę.
5,0Student potrafi ocenić stan fizjologiiczny mięśni, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia, porównać siłę skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego, zanalizować skurcz pojedynczego mięśnia, potrafi scharakteryzować działanie narządów zmysłu hydrobiontów, przeprowadzić analizę preparatów krwi różnych kręgowców, obliczyć ilość wybranych elementów morfotycznych krwi, ilościowo oznaczyć hemoglobinę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3tz_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K05Umie i chce podejmować ryzyko i brać odpowiedzialność za inicjowanie zmian. Rozumie znaczenie i wie jak wychować swoich następców.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w organizmach kręgowców i bezkręgowców wodnych wolnożyjących i w warunkach hodowlanych.
C-2Uświadomienie roli hodowcy w utrzymaniu dobrostanu zwierząt, a także jego wpływu na jakość surowców i produktów spożywczych
C-3Zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową fizjologią organizmu z uwzględnieniem różnic strukturalnych t.j. traktowanych porównawczo. Tak postrzegana wiedza wzbogacona o topografię narządów będzie użyteczna dla rozumienia procesów ewolucyjnych i wpływu środowiska na prawidłowe funkcjonowania organizmu ryb i bezkręgowców wodnych.
Treści programoweT-W-1Istota procesów fizjologicznych. Omówienie homeostazy, osmotycznej równowagi elektrolitycznej, wymiany gazowej, fizjologii przewodu pokarmowego i układu nerwowego, odbierania bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz smakowych. Budowa linii nabocznej ryb, jej znaczenie i funkcja. Narządy elektryczne, odpowiedź organizmu na stres.
T-W-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach hydrobiontów
T-L-1Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni
T-L-2Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego.
T-L-3Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego.
T-L-4Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia.
T-L-5Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych.
T-L-6Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi.
T-L-7Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów
T-L-8Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint” oraz kilkuminutowych filmów
M-2ćwiczenia połaczone z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z przedmiotu w formie testowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-3tz_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w organizmach kręgowców i bezkręgowców wodnych wolnożyjących i w warunkach hodowlanych.
C-2Uświadomienie roli hodowcy w utrzymaniu dobrostanu zwierząt, a także jego wpływu na jakość surowców i produktów spożywczych
C-3Zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową fizjologią organizmu z uwzględnieniem różnic strukturalnych t.j. traktowanych porównawczo. Tak postrzegana wiedza wzbogacona o topografię narządów będzie użyteczna dla rozumienia procesów ewolucyjnych i wpływu środowiska na prawidłowe funkcjonowania organizmu ryb i bezkręgowców wodnych.
Treści programoweT-W-1Istota procesów fizjologicznych. Omówienie homeostazy, osmotycznej równowagi elektrolitycznej, wymiany gazowej, fizjologii przewodu pokarmowego i układu nerwowego, odbierania bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz smakowych. Budowa linii nabocznej ryb, jej znaczenie i funkcja. Narządy elektryczne, odpowiedź organizmu na stres.
T-W-2Zaprezentowanie najnowszej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach hydrobiontów
T-L-1Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni
T-L-2Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego.
T-L-3Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego.
T-L-4Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia.
T-L-5Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych.
T-L-6Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi.
T-L-7Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów
T-L-8Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint” oraz kilkuminutowych filmów
M-2ćwiczenia połaczone z dyskusją dydaktyczną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z przedmiotu w formie testowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym