Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Menadżer hotelarstwa i gostronomii

Sylabus przedmiotu Woda a żywność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Woda a żywność
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 16 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy z zakresu chemii, biochemii, chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy z zakresu znaczenia wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w przemyśle spożywczym i bezpośrednio w żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie, na podstawie danych źródłowych sposobu uzdatniania wody do produkcji żywności. Przygotowanie kompleksowego opracowania.7
T-L-2Oznaczanie wybranych wskaźników chemicznych w wodzie przeznaczonej do spożycia z uwzględnieniem wód mineralnych.9
16
wykłady
T-W-1Woda - zasoby, znaczenie wody w produkcji żywności.4
T-W-2Metody oczyszczania wody do picia i na potrzeby przemysłu spożywczego (chemiczne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekcji wody oraz procesów membranowych)4
T-W-3Rodzaje wody w żywności i jej znaczenie (woda strukturalna, woda związana w postaci monowarstwy, woda związana w dalszych kilku warstwach, woda niezwiązana, woda uwięziona).4
T-W-4Metody określania zawartości wody w żywności.4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-L-3Przygotowanie kompleksowego opracowania dotyczącego metody uzdatniania wody w wybranym przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego.28
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia końcowego22
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu końcowego10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego
M-2ćwiczenia z elementami projektowymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja ciągła
S-2Ocena formująca: ocena wykonanego opracowania - projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe z laboratoryjnej formy zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy z wykładowej formy zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-4mhig_W01
Student posiada wiedzę z zakresu roli wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w produkcji żywności.
TOW_2A_W09S2A_W01InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-4mhig_U01
Student potrafi wybrać optymalną dla danej gałęzi przemysłu spożywczego metodę uzdatniania wody. Potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną wody z uwzględnieniem wód mineralnych.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-4mhig_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami zdobytej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji swojej działalności dla człowieka i potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-4mhig_W01
Student posiada wiedzę z zakresu roli wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w produkcji żywności.
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu roli wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-4mhig_U01
Student potrafi wybrać optymalną dla danej gałęzi przemysłu spożywczego metodę uzdatniania wody. Potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną wody z uwzględnieniem wód mineralnych.
2,0
3,0Student potrafi wybrać optymalną dla danej gałęzi przemysłu spożywczego metodę uzdatniania wody. Potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną wody z uwzględnieniem wód mineralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-4mhig_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami zdobytej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji swojej działalności dla człowieka i potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami zdobytej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji swojej działalności dla człowieka i potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A.L., Oczysczanie wody, PWN, Warszawa, 1996
  2. Chełmicki W., Woda (Zasoby, degradacja, ochrona), PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie, na podstawie danych źródłowych sposobu uzdatniania wody do produkcji żywności. Przygotowanie kompleksowego opracowania.7
T-L-2Oznaczanie wybranych wskaźników chemicznych w wodzie przeznaczonej do spożycia z uwzględnieniem wód mineralnych.9
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Woda - zasoby, znaczenie wody w produkcji żywności.4
T-W-2Metody oczyszczania wody do picia i na potrzeby przemysłu spożywczego (chemiczne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekcji wody oraz procesów membranowych)4
T-W-3Rodzaje wody w żywności i jej znaczenie (woda strukturalna, woda związana w postaci monowarstwy, woda związana w dalszych kilku warstwach, woda niezwiązana, woda uwięziona).4
T-W-4Metody określania zawartości wody w żywności.4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-L-3Przygotowanie kompleksowego opracowania dotyczącego metody uzdatniania wody w wybranym przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego.28
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia końcowego22
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu końcowego10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-4mhig_W01Student posiada wiedzę z zakresu roli wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy z zakresu znaczenia wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w przemyśle spożywczym i bezpośrednio w żywności.
Treści programoweT-W-1Woda - zasoby, znaczenie wody w produkcji żywności.
T-W-2Metody oczyszczania wody do picia i na potrzeby przemysłu spożywczego (chemiczne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekcji wody oraz procesów membranowych)
T-W-3Rodzaje wody w żywności i jej znaczenie (woda strukturalna, woda związana w postaci monowarstwy, woda związana w dalszych kilku warstwach, woda niezwiązana, woda uwięziona).
T-W-4Metody określania zawartości wody w żywności.
T-L-1Określenie, na podstawie danych źródłowych sposobu uzdatniania wody do produkcji żywności. Przygotowanie kompleksowego opracowania.
T-L-2Oznaczanie wybranych wskaźników chemicznych w wodzie przeznaczonej do spożycia z uwzględnieniem wód mineralnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja ciągła
S-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy z wykładowej formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu roli wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-4mhig_U01Student potrafi wybrać optymalną dla danej gałęzi przemysłu spożywczego metodę uzdatniania wody. Potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną wody z uwzględnieniem wód mineralnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy z zakresu znaczenia wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w przemyśle spożywczym i bezpośrednio w żywności.
Treści programoweT-W-1Woda - zasoby, znaczenie wody w produkcji żywności.
T-W-2Metody oczyszczania wody do picia i na potrzeby przemysłu spożywczego (chemiczne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekcji wody oraz procesów membranowych)
T-W-3Rodzaje wody w żywności i jej znaczenie (woda strukturalna, woda związana w postaci monowarstwy, woda związana w dalszych kilku warstwach, woda niezwiązana, woda uwięziona).
T-W-4Metody określania zawartości wody w żywności.
T-L-1Określenie, na podstawie danych źródłowych sposobu uzdatniania wody do produkcji żywności. Przygotowanie kompleksowego opracowania.
T-L-2Oznaczanie wybranych wskaźników chemicznych w wodzie przeznaczonej do spożycia z uwzględnieniem wód mineralnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia z elementami projektowymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja ciągła
S-2Ocena formująca: ocena wykonanego opracowania - projektu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe z laboratoryjnej formy zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać optymalną dla danej gałęzi przemysłu spożywczego metodę uzdatniania wody. Potrafi przeprowadzić analizę laboratoryjną wody z uwzględnieniem wód mineralnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-4mhig_K01Student postępuje zgodnie z zasadami zdobytej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji swojej działalności dla człowieka i potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy z zakresu znaczenia wody w życiu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w przemyśle spożywczym i bezpośrednio w żywności.
Treści programoweT-W-1Woda - zasoby, znaczenie wody w produkcji żywności.
T-W-2Metody oczyszczania wody do picia i na potrzeby przemysłu spożywczego (chemiczne, fizyczne ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekcji wody oraz procesów membranowych)
T-W-3Rodzaje wody w żywności i jej znaczenie (woda strukturalna, woda związana w postaci monowarstwy, woda związana w dalszych kilku warstwach, woda niezwiązana, woda uwięziona).
T-W-4Metody określania zawartości wody w żywności.
T-L-1Określenie, na podstawie danych źródłowych sposobu uzdatniania wody do produkcji żywności. Przygotowanie kompleksowego opracowania.
T-L-2Oznaczanie wybranych wskaźników chemicznych w wodzie przeznaczonej do spożycia z uwzględnieniem wód mineralnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego
M-2ćwiczenia z elementami projektowymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami zdobytej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji swojej działalności dla człowieka i potrafi ponosić odpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0