Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Menadżer hotelarstwa i gostronomii

Sylabus przedmiotu Walory krajoznawcze rzeki Odry , pojezierze i pobrzeża Bałtyku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Walory krajoznawcze rzeki Odry , pojezierze i pobrzeża Bałtyku
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii, geografii i biologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania turystycznego zlewni rzek, na przykładzie rzeki Odry i jej ujscia, rzek przymorskich i pobrzeża Bałtyku.
C-2Zapoznanie studentów z niekonwencjonalnymi typami turystyki - turystyka ekologiczna, turystyka edukacyjna, turystyka rekreacyjna (zorganizowana i nie, masowa i indywidualna), turystyka kulturowa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia terenowe z przygotowaniem projektu wykorzystania zarówno rzeki Odry, obszarów przymorskich, estuarium i morza Bałtyckiego jak i jej obszarów chronionych w celach turystycznych16
16
wykłady
T-W-1Historia elementam atrakcyjnościturystycznej: Rys historyczny związany z rolą rzeki Odry w czasach prehistorycznych jako osią osadnictwa i wpływów kulturowych. Odra jako oś transferowa w czasach nowożytnych. Zrównoważone zagospodarowanie Odry szansą na rozwój transgraniczny. Zabudowa antropogeniczna rzek przymorza - hydroelektrownie, przepławki dla ryb, rola estuarium i kanałow łączących jeziora z morzem.8
T-W-2Geografia i bioróżnorodność atutami turystycznymi rzeki Odry: - Środowisko geograficzne rzeki Odry - położenie i naturalne krainy geograficzne, budowa geologiczna i rozwój krajobrazu, warunki klimatyczne. - Bioróżnorodność świata roślinnego i zwierzęcego. - Parki, rezerwaty, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne bezpośrednio związane z rzeką Odry. - Elementy biologicznych i fizykochemicznych walorów wód przybrzeżnych Południowego Bałtyku - flora i fauna morza słonawego. - Rola wybrzeża piaszczystego, klifowego i żwirowo-kamienistego dla bioróżnorodności awifauny, ssaków morskich i ichtiofauny.8
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach10
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-4przygotowanie projektu20
A-L-5wyszukiwanie i gromadzenie informacji, danych na podstawie których student sporządzi prezentację/sprawozdanie10
A-L-6Ustne zaliczenie przedmiotu3
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu1
A-W-4udział w konsultacjach1
A-W-5pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwencjonalny
M-2Obserwacje terenowe
M-3Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceana aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu na koniec całego cyklu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-5mhig_W01
Student zna obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE umożliwiające uprawianie turystyki na obszarach chronionych
TOW_2A_W10, TOW_2A_W11S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-5mhig_U01
Student posiada umiejętność wykonania inwentaryzacji środowiska, prawidłowej interpretacji wyników i obserwacji
TOW_2A_U01, TOW_2A_U03, TOW_2A_U09S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO4-5mhig_K01
Dostrzega potrzebę ustawicznego dokształcania się
TOW_2A_K01, TOW_2A_K06S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-5mhig_W01
Student zna obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE umożliwiające uprawianie turystyki na obszarach chronionych
2,0Student nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i kilka na świecie
4,0Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
4,5Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
5,0Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna i stosuje w praktyce podstawy programu Natura 2000

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-5mhig_U01
Student posiada umiejętność wykonania inwentaryzacji środowiska, prawidłowej interpretacji wyników i obserwacji
2,0
3,0student potrafi dokonać inwentaryzacji środowiska ale nie potrafi wyciągnąć na podstawie zgromagonych informacji wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO4-5mhig_K01
Dostrzega potrzebę ustawicznego dokształcania się
2,0
3,0Student ma świadomość zasad zrównoważonego rozwoju ale nie potrafi ich wykorzystać w zarządzaniu ruchem turystycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotla R., Atrakcje turystyczne Pomorza Zachodniego., Forum Turystyki Regionów, Gdańsk, 2007
  2. Jasnowska J. (red.), Dolina DOlnej Odry. Monografia przyrodnicza parku krajobrazowego., ZAPOL/STN, Szczecin, 2002, 1
  3. Borówka r., friedrich S., Hesse T., Jasnowska J. i in., Przyroda Pomorza Zachodniego, Wyd. Oficyna in Plus, Szczecin, 2002
  4. Furmańczyk K., Brzeg morski zrównoważony. Zintegrowane zarządzanie obszarami przybrzeżnymi w Polsce - stan obecny i perspektywy, Uniw. Szczec., Szczecin, 2006
  5. Filipiak J., Raczyński M., Jeziora Zachodniopomorskie (zarys faktografii), AR w Szczecinie, Szczecin, 2000
  6. Gołęmbski G., Kompedium wiedzy o turystyce, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2002
  7. Horoszko S., Muller B., Schmook R., Odra jako krajobraz kulturowy. Historia i codzienność na polsko-niemieckim pograniczu, Wyd. Muz. Narod. Szczec. Muz. Archeolog. Potsdam, Com. Graph, Szczecin, 1997
  8. Rabski K. (ed.), Connecting science and management in the coastal zone, EUCC - Poland, Szczecin, 1999, Materiały 7 konferencji EUCC w Międzyzdrojach "Coastlines 99'
  9. Wesołowska A (red.), Stan i perspektywy badań hydrobiologicznych i rybackich w estuarium Odry., MIR, Świnoujście, 1993, S
  10. Domian G., Ziarnek K., Księga Puszczy Bukowej, ZAPOL/RDOŚ w Szczecinie, Szczecin, 2010, Tom I: Środowisko przyrodnicze

Literatura dodatkowa

  1. Schlogel K., Halicka B., Odra - Oder. Panorama europejskiej rzeki., Wyd. Instytutowe., Skórzyn, 2008
  2. Rembas M., Zachodniopomorskie tajemnice, Wyd. Muzeum Narodowe, Szczecin, 2010
  3. Meyer A.K., Zanieczyszczenie rzeki Odry, Univ. Hamburg, Hamburg, 2002, Wyniki Miedzynarodowego Projektu Odra (JOP)
  4. Jasnowska J., Stan środowiska miasta i rejonu Szczecina, STN/ESOFT, Szczecin, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia terenowe z przygotowaniem projektu wykorzystania zarówno rzeki Odry, obszarów przymorskich, estuarium i morza Bałtyckiego jak i jej obszarów chronionych w celach turystycznych16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia elementam atrakcyjnościturystycznej: Rys historyczny związany z rolą rzeki Odry w czasach prehistorycznych jako osią osadnictwa i wpływów kulturowych. Odra jako oś transferowa w czasach nowożytnych. Zrównoważone zagospodarowanie Odry szansą na rozwój transgraniczny. Zabudowa antropogeniczna rzek przymorza - hydroelektrownie, przepławki dla ryb, rola estuarium i kanałow łączących jeziora z morzem.8
T-W-2Geografia i bioróżnorodność atutami turystycznymi rzeki Odry: - Środowisko geograficzne rzeki Odry - położenie i naturalne krainy geograficzne, budowa geologiczna i rozwój krajobrazu, warunki klimatyczne. - Bioróżnorodność świata roślinnego i zwierzęcego. - Parki, rezerwaty, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne bezpośrednio związane z rzeką Odry. - Elementy biologicznych i fizykochemicznych walorów wód przybrzeżnych Południowego Bałtyku - flora i fauna morza słonawego. - Rola wybrzeża piaszczystego, klifowego i żwirowo-kamienistego dla bioróżnorodności awifauny, ssaków morskich i ichtiofauny.8
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2uczestnictwo w konsultacjach10
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu20
A-L-4przygotowanie projektu20
A-L-5wyszukiwanie i gromadzenie informacji, danych na podstawie których student sporządzi prezentację/sprawozdanie10
A-L-6Ustne zaliczenie przedmiotu3
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu1
A-W-4udział w konsultacjach1
A-W-5pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5mhig_W01Student zna obowiązujące narzędzia prawne i sozologiczne oraz dyrektywy środowiskowe UE umożliwiające uprawianie turystyki na obszarach chronionych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) wpływających na sposób organizacji przedsiębiorstw i rządzących nimi prawidłowościami (ich źródeł, natury, zmian i sposobów działania).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania turystycznego zlewni rzek, na przykładzie rzeki Odry i jej ujscia, rzek przymorskich i pobrzeża Bałtyku.
C-2Zapoznanie studentów z niekonwencjonalnymi typami turystyki - turystyka ekologiczna, turystyka edukacyjna, turystyka rekreacyjna (zorganizowana i nie, masowa i indywidualna), turystyka kulturowa.
Treści programoweT-W-1Historia elementam atrakcyjnościturystycznej: Rys historyczny związany z rolą rzeki Odry w czasach prehistorycznych jako osią osadnictwa i wpływów kulturowych. Odra jako oś transferowa w czasach nowożytnych. Zrównoważone zagospodarowanie Odry szansą na rozwój transgraniczny. Zabudowa antropogeniczna rzek przymorza - hydroelektrownie, przepławki dla ryb, rola estuarium i kanałow łączących jeziora z morzem.
T-W-2Geografia i bioróżnorodność atutami turystycznymi rzeki Odry: - Środowisko geograficzne rzeki Odry - położenie i naturalne krainy geograficzne, budowa geologiczna i rozwój krajobrazu, warunki klimatyczne. - Bioróżnorodność świata roślinnego i zwierzęcego. - Parki, rezerwaty, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne bezpośrednio związane z rzeką Odry. - Elementy biologicznych i fizykochemicznych walorów wód przybrzeżnych Południowego Bałtyku - flora i fauna morza słonawego. - Rola wybrzeża piaszczystego, klifowego i żwirowo-kamienistego dla bioróżnorodności awifauny, ssaków morskich i ichtiofauny.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwencjonalny
M-2Obserwacje terenowe
M-3Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceana aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu na koniec całego cyklu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i kilka na świecie
4,0Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
4,5Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
5,0Student zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna i stosuje w praktyce podstawy programu Natura 2000
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5mhig_U01Student posiada umiejętność wykonania inwentaryzacji środowiska, prawidłowej interpretacji wyników i obserwacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania turystycznego zlewni rzek, na przykładzie rzeki Odry i jej ujscia, rzek przymorskich i pobrzeża Bałtyku.
Treści programoweT-W-1Historia elementam atrakcyjnościturystycznej: Rys historyczny związany z rolą rzeki Odry w czasach prehistorycznych jako osią osadnictwa i wpływów kulturowych. Odra jako oś transferowa w czasach nowożytnych. Zrównoważone zagospodarowanie Odry szansą na rozwój transgraniczny. Zabudowa antropogeniczna rzek przymorza - hydroelektrownie, przepławki dla ryb, rola estuarium i kanałow łączących jeziora z morzem.
T-W-2Geografia i bioróżnorodność atutami turystycznymi rzeki Odry: - Środowisko geograficzne rzeki Odry - położenie i naturalne krainy geograficzne, budowa geologiczna i rozwój krajobrazu, warunki klimatyczne. - Bioróżnorodność świata roślinnego i zwierzęcego. - Parki, rezerwaty, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne bezpośrednio związane z rzeką Odry. - Elementy biologicznych i fizykochemicznych walorów wód przybrzeżnych Południowego Bałtyku - flora i fauna morza słonawego. - Rola wybrzeża piaszczystego, klifowego i żwirowo-kamienistego dla bioróżnorodności awifauny, ssaków morskich i ichtiofauny.
T-L-1Zajęcia terenowe z przygotowaniem projektu wykorzystania zarówno rzeki Odry, obszarów przymorskich, estuarium i morza Bałtyckiego jak i jej obszarów chronionych w celach turystycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwencjonalny
M-2Obserwacje terenowe
M-3Zajęcia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu na koniec całego cyklu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dokonać inwentaryzacji środowiska ale nie potrafi wyciągnąć na podstawie zgromagonych informacji wniosków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO4-5mhig_K01Dostrzega potrzebę ustawicznego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania turystycznego zlewni rzek, na przykładzie rzeki Odry i jej ujscia, rzek przymorskich i pobrzeża Bałtyku.
C-2Zapoznanie studentów z niekonwencjonalnymi typami turystyki - turystyka ekologiczna, turystyka edukacyjna, turystyka rekreacyjna (zorganizowana i nie, masowa i indywidualna), turystyka kulturowa.
Treści programoweT-W-1Historia elementam atrakcyjnościturystycznej: Rys historyczny związany z rolą rzeki Odry w czasach prehistorycznych jako osią osadnictwa i wpływów kulturowych. Odra jako oś transferowa w czasach nowożytnych. Zrównoważone zagospodarowanie Odry szansą na rozwój transgraniczny. Zabudowa antropogeniczna rzek przymorza - hydroelektrownie, przepławki dla ryb, rola estuarium i kanałow łączących jeziora z morzem.
T-W-2Geografia i bioróżnorodność atutami turystycznymi rzeki Odry: - Środowisko geograficzne rzeki Odry - położenie i naturalne krainy geograficzne, budowa geologiczna i rozwój krajobrazu, warunki klimatyczne. - Bioróżnorodność świata roślinnego i zwierzęcego. - Parki, rezerwaty, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne bezpośrednio związane z rzeką Odry. - Elementy biologicznych i fizykochemicznych walorów wód przybrzeżnych Południowego Bałtyku - flora i fauna morza słonawego. - Rola wybrzeża piaszczystego, klifowego i żwirowo-kamienistego dla bioróżnorodności awifauny, ssaków morskich i ichtiofauny.
T-L-1Zajęcia terenowe z przygotowaniem projektu wykorzystania zarówno rzeki Odry, obszarów przymorskich, estuarium i morza Bałtyckiego jak i jej obszarów chronionych w celach turystycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład konwencjonalny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceana aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu na koniec całego cyklu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zasad zrównoważonego rozwoju ale nie potrafi ich wykorzystać w zarządzaniu ruchem turystycznym
3,5
4,0
4,5
5,0