Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Menadżer hotelarstwa i gostronomii

Sylabus przedmiotu Wyroby dietetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wyroby dietetyczne
Specjalność Menadżer hotelarstwa i gostronomii
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: towaroznawstwo żywności, ogólna technologia żywności, analiza żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności dietetycznej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie zasad stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wartość odżywcza wybranych produktów dietetycznych.2
T-L-2Opracowanie diety dla otyłych z wykorzystaniem produktów dietetycznych.2
T-L-3Opracowanie diety dla sporotwców z wykorzystaniem produktów dietetycznych.2
T-L-4Opracowanie diet dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów dietetycznych.2
T-L-5Opracowanie diet dla osób z aergią pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.2
T-L-6Opracowanie diet dla osób z nietolerancją pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.2
T-L-7Opracowanie diet dla osób z miadżycą z zastosowaniem preparatów dietetycznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.2
16
wykłady
T-W-1Diety odchudzajace i ich skutki.2
T-W-2Żywność niskoenergrtyczna.2
T-W-3Żywność i napoje dla sportowców.2
T-W-4Technologie kulinarne, a wartość energetyczna potraw.2
T-W-5Żywność a cukrzyca.2
T-W-6Dobór produktow w alergiach pokarmowych.2
T-W-7Dobór produktow w nietolerancjach pokarmowych.2
T-W-8Składniki żywności a leki.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Analiza wskazanej literatury.15
A-L-3Konultacje z nauczycielem.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.15
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Konsultacje z nauczycielem.15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejetności oceny przydatności produktów dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów.
M-5Opanowanie podstaw posługiwania sie specjalistycznym programem komputerowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-6mhig_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat przydatności stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W04, TOW_2A_W05, TOW_2A_W09S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-6mhig_U01
Posiada umiejetność projektowania diet z wykorzystaniem produktów dietetycznych i oceny ich wartości odżywczej.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U02, TOW_2A_U03, TOW_2A_U06, TOW_2A_U09, TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-6mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-6mhig_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat przydatności stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-6mhig_U01
Posiada umiejetność projektowania diet z wykorzystaniem produktów dietetycznych i oceny ich wartości odżywczej.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej diety. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywcza diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-6mhig_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciagłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Świderski H. (red.), Żywność wygodna i funkcjonalna, Warszawa, 2003
  2. Ciborowska H., Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa, 2010
  3. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B., Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób zakaźnych, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej produktów spożywczych, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wartość odżywcza wybranych produktów dietetycznych.2
T-L-2Opracowanie diety dla otyłych z wykorzystaniem produktów dietetycznych.2
T-L-3Opracowanie diety dla sporotwców z wykorzystaniem produktów dietetycznych.2
T-L-4Opracowanie diet dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów dietetycznych.2
T-L-5Opracowanie diet dla osób z aergią pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.2
T-L-6Opracowanie diet dla osób z nietolerancją pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.2
T-L-7Opracowanie diet dla osób z miadżycą z zastosowaniem preparatów dietetycznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Diety odchudzajace i ich skutki.2
T-W-2Żywność niskoenergrtyczna.2
T-W-3Żywność i napoje dla sportowców.2
T-W-4Technologie kulinarne, a wartość energetyczna potraw.2
T-W-5Żywność a cukrzyca.2
T-W-6Dobór produktow w alergiach pokarmowych.2
T-W-7Dobór produktow w nietolerancjach pokarmowych.2
T-W-8Składniki żywności a leki.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Analiza wskazanej literatury.15
A-L-3Konultacje z nauczycielem.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Analiza wskazanej literatury15
A-W-3Konsultacje z nauczycielem.15
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-6mhig_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat przydatności stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W04Ma poszerzoną wiedzę z zakresu jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego surowców i produktów oraz zagospodarowania odpadów poprodukcyjnych.
TOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
TOW_2A_W09Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu żywienia człowieka, jego potrzeb oraz profilaktyki skutków współczesnego stylu życia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności dietetycznej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie zasad stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.
Treści programoweT-W-1Diety odchudzajace i ich skutki.
T-W-2Żywność niskoenergrtyczna.
T-W-3Żywność i napoje dla sportowców.
T-W-4Technologie kulinarne, a wartość energetyczna potraw.
T-W-5Żywność a cukrzyca.
T-W-6Dobór produktow w alergiach pokarmowych.
T-W-7Dobór produktow w nietolerancjach pokarmowych.
T-W-8Składniki żywności a leki.
T-L-2Opracowanie diety dla otyłych z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-1Wartość odżywcza wybranych produktów dietetycznych.
T-L-3Opracowanie diety dla sporotwców z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-4Opracowanie diet dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-5Opracowanie diet dla osób z aergią pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
T-L-6Opracowanie diet dla osób z nietolerancją pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
T-L-7Opracowanie diet dla osób z miadżycą z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejetności oceny przydatności produktów dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów.
M-5Opanowanie podstaw posługiwania sie specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciaga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat przydatności stosowania żywności dietetycznej w żywieniu człowieka zdrowego i chorego. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-6mhig_U01Posiada umiejetność projektowania diet z wykorzystaniem produktów dietetycznych i oceny ich wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U06Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań związanych z żywieniem człowieka i jego potrzebami.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności dietetycznej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie zasad stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.
Treści programoweT-W-1Diety odchudzajace i ich skutki.
T-W-2Żywność niskoenergrtyczna.
T-W-3Żywność i napoje dla sportowców.
T-W-4Technologie kulinarne, a wartość energetyczna potraw.
T-W-5Żywność a cukrzyca.
T-W-6Dobór produktow w alergiach pokarmowych.
T-W-7Dobór produktow w nietolerancjach pokarmowych.
T-W-8Składniki żywności a leki.
T-L-2Opracowanie diety dla otyłych z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-1Wartość odżywcza wybranych produktów dietetycznych.
T-L-3Opracowanie diety dla sporotwców z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-4Opracowanie diet dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-5Opracowanie diet dla osób z aergią pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
T-L-6Opracowanie diet dla osób z nietolerancją pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
T-L-7Opracowanie diet dla osób z miadżycą z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejetności oceny przydatności produktów dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów.
M-5Opanowanie podstaw posługiwania sie specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej diety. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywcza diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-6mhig_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów dietetycznych. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności dietetycznej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji w zakresie zasad stosowania wyrobów dietetycznych w żywieniu ludzi zdrowych i chorych.
Treści programoweT-W-1Diety odchudzajace i ich skutki.
T-W-2Żywność niskoenergrtyczna.
T-W-3Żywność i napoje dla sportowców.
T-W-4Technologie kulinarne, a wartość energetyczna potraw.
T-W-5Żywność a cukrzyca.
T-W-6Dobór produktow w alergiach pokarmowych.
T-W-7Dobór produktow w nietolerancjach pokarmowych.
T-W-8Składniki żywności a leki.
T-L-2Opracowanie diety dla otyłych z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-1Wartość odżywcza wybranych produktów dietetycznych.
T-L-3Opracowanie diety dla sporotwców z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-4Opracowanie diet dla cukrzyków z wykorzystaniem produktów dietetycznych.
T-L-5Opracowanie diet dla osób z aergią pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
T-L-6Opracowanie diet dla osób z nietolerancją pokarmową z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
T-L-7Opracowanie diet dla osób z miadżycą z zastosowaniem preparatów dietetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejetności oceny przydatności produktów dietetycznych w żywieniu indywidualnym i zbiorowym osób zdrowych i chorych, oraz układania jadłospisów z wykorzystaniem tych produktów.
M-5Opanowanie podstaw posługiwania sie specjalistycznym programem komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciagłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.