Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i toksykologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Chemia ogólna i nieorganiczna,Chemia organiczna, Ekologia i ochrona środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej | 3 |
T-L-2 | Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych | 6 |
T-L-3 | Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności | 15 |
T-L-4 | Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych | 12 |
T-L-5 | Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych | 6 |
T-L-6 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie | 4 |
T-W-2 | Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności | 4 |
T-W-3 | Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia | 4 |
T-W-4 | Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności | 2 |
T-W-5 | Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności | 2 |
T-W-6 | Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności | 4 |
T-W-7 | Skażenia radioaktywne żywności | 2 |
T-W-8 | Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności | 5 |
T-W-9 | Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności | 2 |
T-W-10 | Naturalne substancje szkodliwe i toksyczne w żywności | 2 |
T-W-11 | Wpływ procesów uprawowych, hodowlanych i przetwórczych na stopień skażenia żywności | 1 |
T-W-12 | Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową | 1 |
33 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotowanie teoretyczne | 45 |
A-L-3 | Konsultacje | 10 |
A-L-4 | przygotowanie pracy kontrolnej | 20 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 33 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 22 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C2_W01 Student potrafi dobierać i opisać wyniki analiz metodami analizy matematycznej | TZiZ_1A_W02 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-12, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6 | M-2, M-4 | S-2 |
TZiZ_1A_C2_W02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności | TZiZ_1A_W05 | R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_W03 Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie metody badawcze w celu oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności | TZiZ_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-L-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_W04 Potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji | TZiZ_1A_W11 | R1A_W06 | InzA_W03 | C-1 | T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_W05 Potrafi opisać przebieg procesów pobierania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim | TZiZ_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_W06 Jest w stanie objaśnić zależności zachodzące między stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności | TZiZ_1A_W22 | R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C2_U01 Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U02 Umie zaprojektować i wykonać pracę indywidualną lub zespołową | TZiZ_1A_U02 | R1A_U02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U03 Umie ocenić i opracować wyniki badań jakości zdrowotnej żywności oraz przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim | TZiZ_1A_U03 | R1A_U08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U04 Umie korzystać z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności | TZiZ_1A_U05 | R1A_U07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U05 Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności | TZiZ_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U06 Umie kontrolować i zapewnić odpowiednią jakość prozdrowotną żywności | TZiZ_1A_U08 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U07 Umie zaprojektować i przeprowadzić badania zmian substancji niebezpiecznych w czasie przechowywania | TZiZ_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U08 Umie oszacować potencjalne pobranie ksenobiotyków z dietą oraz zagrożenie zdrowia ludzkiego | TZiZ_1A_U16 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U09 Umie wdrażać wyniki badań higieniczno-toksykologicznych w procesie przetwórstwa żywności | TZiZ_1A_U20 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U10 Umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym | TZiZ_1A_U23 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U11 Umie stosować zasady bhp w badaniach toksykologicznych i związanych z ogólną higieną żywności | TZiZ_1A_U24 | R1A_U01 | InzA_U03 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U12 Umie dobierać i stosować metody analityczne do badań surowców i półproduktów na różnych etapach procesu technologicznego w celu zabezpieczenia jakości prozdrowotnej żywności | TZiZ_1A_U26 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_U13 Umie stosować metody informatyczne do przetwarzania zebranych informacji i danych badawczych | TZiZ_1A_U30 | R1A_U03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C2_K01 Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z zabezpieczeniem właściwej jakości zdrowotnej żywności | TZiZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_K02 Wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad bezpieczeństwa zdrowotnego w produkcji żywności | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_K03 Wykazuje zdolność do pracy zespołowej, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów | TZiZ_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05 | InzA_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_K04 Ma świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki w jej produkcji | TZiZ_1A_K04 | R1A_K06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_K05 Wykazuje aktywną postawę w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności | TZiZ_1A_K05 | R1A_K08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
TZiZ_1A_C2_K06 Jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności. Ma świadomość roli lidera w zespole i jest do niej przygotowany | TZiZ_1A_K06 | R1A_K04 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C2_W01 Student potrafi dobierać i opisać wyniki analiz metodami analizy matematycznej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań |
3,0 | Student prezentuje wyniki badań bez ich analizy | |
3,5 | Student prezentuje i analizuje wyniki badań | |
4,0 | Student prezentuje i analizuje wyniki badań, a także potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych rezultatach | |
4,5 | Student prezentuje i analizuje wyniki badań, a także potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych rezultatach i oszacować błędy | |
5,0 | Student prezentuje i analizuje wyniki badań, a także potrafi prowadzić dyskusję o osiągniętych rezultatach i oszacować błędy, potrafi też proponować rozwiązania w celu ich usunięcia | |
TZiZ_1A_C2_W02 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, nie potrafi scharakteryzować organizmów i substancji niebezpiecznych oraz metod zapobiegania bezpieczeństwu żywności |
3,0 | Student zna niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać podstawową charakterystykę niektórych organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz na poziomie podstawowym okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu | |
3,5 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać podstawową charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz ogólnie okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu | |
4,0 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu. Potrafi porównywać stopień zagrożenia zdrowia konsumenta w zależności od występujących w żywności substancji obcych oraz organizmów | |
4,5 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu. Potrafi porównywać stopień zagrożenia zdrowia konsumenta w zależności od występujących w żywności substancji obcych oraz organizmów, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu | |
5,0 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu. Potrafi porównywać stopień zagrożenia zdrowia konsumenta w zależności od występujących w żywności substancji obcych oraz organizmów, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu i przedstawić uzasadnienie wyboru | |
TZiZ_1A_C2_W03 Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie metody badawcze w celu oceny bezpieczeństwa higieniczno-toksykologicznego żywności | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności | |
4,0 | Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje | |
4,5 | Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wybrać odpowiednie metody badawcze do oceny stopienia zagrożenia bezpieczeństwa żywności | |
5,0 | Student posiada roszerzoną wiedzę o surowcach, produktach i metodach badawczych stosowanych w ocenie bezpieczeństwa żywności i poprawnie ją wykorzystuje. Potrafi wybrać odpowiednie metody badawcze do oceny stopień zagrożenia bezpieczeństwa żywności, ocenić zagrożenie i zarekomendować metody przeciwdziałania | |
TZiZ_1A_C2_W04 Potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować zanieczyszczeń żywności, które są wynikiem antropopresji |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji i je scharakteryzować | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji, scharakteryzować je i omówić źródła, z których pochodzą | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji, scharakteryzować je i przedstawić źródła, z których pochodzą oraz omówić metody przeciwdziałania | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować zanieczyszczenia żywności, które są wynikiem antropopresji, scharakteryzować je i przedstawić źródła, z których pochodzą oraz omówić metody przeciwdziałania z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru jednej z nich | |
TZiZ_1A_C2_W05 Potrafi opisać przebieg procesów pobierania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim | 2,0 | Student nie zna przebiegu procesów poberania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim |
3,0 | Student w ogólnym zarysie zna przebieg procesów poberania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim | |
3,5 | Student zna przebieg procesów poberania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim | |
4,0 | Student zna przebieg procesów poberania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim. Zna też efekty ich działania, | |
4,5 | Student zna przebieg procesów poberania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim. Zna też efekty ich działania, potrafi omówić czynniki decydujące o przebiegu tych procesów | |
5,0 | Student zna przebieg procesów poberania, rozmieszczenia, przemian i wydalania substancji niebezpiecznych w organizmie ludzkim. Zna też efekty ich działania, potrafi omówić czynniki decydujące o przebiegu tych procesów oraz wskazać efektywny sposób zmniejszenia skutków obecności ksenobiotyków w żywności | |
TZiZ_1A_C2_W06 Jest w stanie objaśnić zależności zachodzące między stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności | 2,0 | Student nie zna zależności miedzy stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności |
3,0 | Student zna zależności miedzy stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności | |
3,5 | Student zna zależności miedzy stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności oraz potrafi wyjaśnić jakie czynniki, poza stężeniem substancji w środowisku, decydują o stopniu skażenia żywności | |
4,0 | Student zna zależności miedzy stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności, potrafi wyjaśnić jakie czynniki, poza stężeniem substancji w środowisku, decydują o stopniu skażenia żywności | |
4,5 | Student zna zależności miedzy stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności, potrafi wyjaśnić jakie czynniki, poza stężeniem substancji w środowisku, decydują o stopniu skażenia żywności oraz potrafi zidentyfikować te, których wpływ jest największy | |
5,0 | Student zna zależności miedzy stanem zanieczyszczenia środowiska, a stopniem skażenia żywności, potrafi wyjaśnić jakie czynniki, poza stężeniem substancji w środowisku, decydują o stopniu skażenia żywności oraz potrafi zidentyfikować te, których wpływ jest największy, a jednocześnie umie wskazać i uzasadnić sposób ograniczenia wpływu tych czynników |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C2_U01 Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski | 2,0 | Student nie umie wyszukiwać informacji źródłowych |
3,0 | Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, jednak nie potrafi weryfikować ich przydatności | |
3,5 | Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność oraz przeprowadzać ich analizę, jednak nie potrafi formułować wniosków | |
4,0 | Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę, formułować wnioski jednak nie potrafi ich uzasadnić | |
4,5 | Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę, formułować oraz uzasadnić wnioski | |
5,0 | Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę, formułować oraz uzasadnić wnioski, a także przeprowadzić dyskusję krytyczną materiąłów | |
TZiZ_1A_C2_U02 Umie zaprojektować i wykonać pracę indywidualną lub zespołową | 2,0 | Student nie umie zaprojektować i wykonać pracy badawczej |
3,0 | Student umie zaprojektować pracę badawczą lecz nie potrafi jej wykonać | |
3,5 | Student umie zaprojektować i wykonać pracę badawczą | |
4,0 | Student umie zaprojektować i wykonać pracę badawczą, potrafi wykonać podstawowe obliczenia wyników | |
4,5 | Student umie zaprojektować i wykonać pracę badawczą, potrafi wykonać podstawowe obliczenia i analizę statystyczną wyników | |
5,0 | Student umie zaprojektować i wykonać pracę badawczą, potrafi wykonać podstawowe obliczenia i analizę statystyczną wyników oraz sformułować wnioski wstepne | |
TZiZ_1A_C2_U03 Umie ocenić i opracować wyniki badań jakości zdrowotnej żywności oraz przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim | 2,0 | Student nie umie ocenić i opracować wyników |
3,0 | Student umie ocenić i opracować wyniki jednak nie potrafi przedstawić ich w formie pisemnej | |
3,5 | Student umie ocenić i opracować wyniki, potrafi przedstawić je formie pisemnej w języku polskim, nie potrafi przedstawić w formie ustnej | |
4,0 | Student umie ocenić i opracować wyniki, potrafi przedstawić je formie pisemnej i ustnej, ale tylko w języku polskim | |
4,5 | Student umie ocenić i opracować wyniki, potrafi przedstawić je formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim | |
5,0 | Student umie ocenić i opracować wyniki, potrafi przedstawić je formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim oraz dyskutować o osiągniętych wynikach | |
TZiZ_1A_C2_U04 Umie korzystać z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności | 2,0 | Student nie umie korzystać z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy |
3,0 | Student umie korzystać na poziomie podstawowym z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy | |
3,5 | Student umie korzystać na poziomie średnim z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy | |
4,0 | Student umie korzystać na poziomie wysokim z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy | |
4,5 | Student umie korzystać na poziomie wysokim z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy, potrafi je analizować i dyskutować na ich temat | |
5,0 | Student umie korzystać na poziomie wysokim z dostępnych informacji w celu rozszerzenia swojej wiedzy, potrafi je analizować i dyskutować na ich temat oraz formułować wnioski krytyczne | |
TZiZ_1A_C2_U05 Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej zywności | 2,0 | Student nie stosuje poprawnej terminologii |
3,0 | Student stosuje poprawną terminologię, nie potrafi dobrać wiarygodnych metod badawczych | |
3,5 | Student stosuje poprawną terminologię i potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności | |
4,0 | Student stosuje poprawną terminologię, potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności oraz umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej | |
4,5 | Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności | |
5,0 | Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności. Umie zaprezentować i dyskutować o osiągniętych wynikach | |
TZiZ_1A_C2_U06 Umie kontrolować i zapewnić odpowiednią jakość prozdrowotną żywności | 2,0 | Student nie umie kontrolować i zapewniać bezpieczeństwa żywności |
3,0 | Student umie kontrolować i zapewnić bezpieczeństwo żywności na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student umie kontrolować i zapewnić bezpieczeństwo żywności na poziomie odpowiednim do wymaganych przepisami | |
4,0 | Student umie kontrolować i zapewnić bezpieczeństwo żywności na poziomie odpowiednim do wymaganych przepisami | |
4,5 | Student umie kontrolować i zapewnić bezpieczeństwo żywności na poziomie odpowiednim do wymaganych przepisami. Na podstawie badań umie oszacować potencjalne zagrożenia | |
5,0 | Student umie kontrolować i zapewnić bezpieczeństwo żywności na poziomie odpowiednim do wymaganych przepisami. Na podstawie badań umie oszacować potencjalne zagrożenia i zaplanować działania w celu ich uniknięcia | |
TZiZ_1A_C2_U07 Umie zaprojektować i przeprowadzić badania zmian substancji niebezpiecznych w czasie przechowywania | 2,0 | Student nie umie zaprojektować i przeprowadzić badań |
3,0 | Student umie zaprojektować badania lecz nie umie ich przeprowadzić | |
3,5 | Student umie zaprojektować badania i umie je przeprowadzić | |
4,0 | Student umie zaprojektować badania, umie je przeprowadzić oraz potrafi opracować wyniki | |
4,5 | Student umie zaprojektować badania, umie je przeprowadzić, potrafi opracować wyniki oraz sformułować wnioski | |
5,0 | Student umie zaprojektować badania, umie je przeprowadzić, potrafi opracować wyniki, sformułować wnioski oraz przeprowadzić dyskusję | |
TZiZ_1A_C2_U08 Umie oszacować potencjalne pobranie ksenobiotyków z dietą oraz zagrożenie zdrowia ludzkiego | 2,0 | Student nie umie oszacować pobrania ksenobiotyków z dietą oraz określić stopnia zagrożenia dla zdrowia ludzkiego |
3,0 | Student umie oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą lecz nie umie określić stopnia zagrożenia dla zdrowia ludzkiego | |
3,5 | Student umie oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą i określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego | |
4,0 | Student umie oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą, określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz zaprojektować dodatkowe badania aby na ich podstawie obliczyć trendy zmian stopnia zagrożenia | |
4,5 | Student umie oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą, określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, zaprojektować dodatkowe badania i na ich podstawie obliczyć trendy zmian stopnia zagrożenia oraz podjąć działania naprawcze | |
5,0 | Student umie oszacować pobranie ksenobiotyków z dietą, określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, zaprojektować dodatkowe badania i na ich podstawie obliczyć trendy zmian stopnia zagrożenia oraz podjąć działania naprawcze i przeprowadzić dyskusję uzasadniającą proponowane zmiany | |
TZiZ_1A_C2_U09 Umie wdrażać wyniki badań higieniczno-toksykologicznych w procesie przetwórstwa żywności | 2,0 | Student nie umie projektować badań i wdrażać ich wyników do procesu przetwórstwa |
3,0 | Student umie zaprojektować badania lecz nie umie wdrożać ich wyników do procesu przetwórstwa | |
3,5 | Student umie zaprojektować badania i wdrożać ich wyniki do procesu przetwórstwa | |
4,0 | Student umie zaprojektować badania i wdrożać ich wyniki do procesu przetwórstwa, a w razie potrzeby zaprojektować badania dodatkowe | |
4,5 | Student umie zaprojektować badania oraz wdrożać wyniki badań podstawowych i dodatkowych do procesu przetwórstwa | |
5,0 | Student umie zaprojektować badania, wdrożać wyniki badań podstawowych i dodatkowych do procesu przetwórstwa i sormułować wnioski na przyszłóść | |
TZiZ_1A_C2_U10 Umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym | 2,0 | Student nie umie oszacować wpływu procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym |
3,0 | Student umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym | |
3,5 | Student umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym i określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego | |
4,0 | Student umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym, określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz zaprojektować dodatkowe badania aby na ich podstawie ustalić punkty krytyczne | |
4,5 | Student umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym, określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, zaprojektować dodatkowe badania, na ich podstawie ustalić punkty krytyczne oraz podjąć działania naprawcze | |
5,0 | Student umie oszacować wpływ procesów technologicznych na zawartość substancji szkodliwych i niebezpiecznych w produkcie końcowym, określić stopień zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, zaprojektować dodatkowe badania, na ich podstawie ustalić punkty krytyczne, podjąć działania naprawcze i przeprowadzić dyskusję uzasadniającą proponowane zmiany | |
TZiZ_1A_C2_U11 Umie stosować zasady bhp w badaniach toksykologicznych i związanych z ogólną higieną żywności | 2,0 | Student nie umie stosować zasad bhp obowiązujących w laboratorium, w którym są prowadzone badania z zakresu toksykologii i higieny ogólnej |
3,0 | Student stosuje na poziomie podstawowym zasady bhp obowiązujące w laboratorium, w którym są prowadzone badania z zakresu toksykologii i higieny ogólnej | |
3,5 | Student stosuje na poziomie ponadpodstawowym zasady bhp obowiązujące w laboratorium, w którym są prowadzone badania z zakresu toksykologii i higieny ogólnej | |
4,0 | Student umie stosować wszystkie zasady bhp obowiązujące w laboratorium, w którym są prowadzone badania z zakresu toksykologii i higieny ogólnej | |
4,5 | Student umie wdrożyć wszystkie zasady bhp obowiązujące w laboratorium, w którym są prowadzone badania z zakresu toksykologii i higieny ogólnej | |
5,0 | Student umie wdrożyć wszystkie zasady bhp obowiązujące w laboratorium, w którym są prowadzone badania z zakresu toksykologii i higieny ogólnej, umie zinterpretować ich znaczenie i kontrolować przestrzeganie | |
TZiZ_1A_C2_U12 Umie dobierać i stosować metody analityczne do badań surowców i półproduktów na różnych etapach procesu technologicznego w celu zabezpieczenia jakości prozdrowotnej żywności | 2,0 | Sudent nie umie dobierać i stosować metody analityczne do badań |
3,0 | Sudent umie dobierać metody analityczne do badań lecz nie umie ich stosować | |
3,5 | Sudent umie dobierać i stosować metody analityczne do badań lecz nie umie określić punktów krytycznych procesu technologicznego, w których należy pobrać próbki do badań | |
4,0 | Sudent umie dobierać i stosować metody analityczne do badań oraz potrafi określić punkty krytyczne procesu technologicznego, w których należy pobrać próbki do badań | |
4,5 | Sudent umie dobierać i stosować metody analityczne do badań oraz potrafi określić punktów krytyczne procesu technologicznego, w których należy pobrać próbki do badań, a także umie sformułować wnioski służące zapewnieniu bezpieczeństwa żywności | |
5,0 | Sudent umie dobierać i stosować metody analityczne do badań oraz potrafi określić punktów krytyczne procesu technologicznego, w których należy pobrać próbki do badań, a także umie sformułować wnioski służące zapewnieniu bezpieczeństwa żywności. Potrafi też opracować zalecenia, które pozwolą w przyszłości zapewnić jakość prozdrowotną żywności | |
TZiZ_1A_C2_U13 Umie stosować metody informatyczne do przetwarzania zebranych informacji i danych badawczych | 2,0 | Student nie zna i nie umie stosować metody informatyczne |
3,0 | Student zna i umie stosować podstawowe metody informatyczne | |
3,5 | Student zna i umie stosować metody informatyczne niezbędne do przetwarzania informacji i danych badawczych | |
4,0 | Student zna i umie stosować metody informatyczne niezbędne do przetwarzania informacji i danych badawczych oraz potrafi sformułować wnioski | |
4,5 | Student zna i umie stosować metody informatyczne niezbędne do przetwarzania informacji i danych badawczych, potrafi sformułować wnioski, a także przedstawić opracowanie w formie pisemnej w języku polskim i angielskim | |
5,0 | Student zna i umie stosować metody informatyczne niezbędne do przetwarzania informacji i danych badawczych, potrafi sformułować wnioski, przedstawić opracowanie w formie pisemnej i ustnejw języku polskim i angielskim oraz przeprowadzić dyskusję |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C2_K01 Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z zabezpieczeniem właściwej jakości zdrowotnej żywności | 2,0 | Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie rozwija swoją wiedzę i umiejętności | |
3,5 | Student w ograniczonym zakresie rozwija swoją wiedzę i umiejętności lecz robi to bezkrytycznie | |
4,0 | Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji | |
4,5 | Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności | |
5,0 | Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję | |
TZiZ_1A_C2_K02 Wykazuje dbałość o przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad bezpieczeństwa zdrowotnego w produkcji żywności | 2,0 | Student nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, nie ma świadomości zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności lecz nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej | |
3,5 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej i ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia | |
4,0 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze | |
4,5 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia i formułuje wnioski na przyszłość | |
5,0 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia, formułuje wnioski na przyszłość, potrafi w dyskusji udowodnić słuszność swojego zdania | |
TZiZ_1A_C2_K03 Wykazuje zdolność do pracy zespołowej, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole, nie jest kreatywny |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole jednak nie jest kreatywny | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole i jest kreatywny | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny i potrafi inicjować nowe działania | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, potrafi inicjować nowe działania, potrafi podejmować dyskusję w celu obrony swojego zdania | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole, jest kreatywny, potrafi inicjować nowe działania, potrafi podejmować dyskusję w celu obrony swojego zdania, jest otwarty na głosy członków zespołu | |
TZiZ_1A_C2_K04 Ma świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki w jej produkcji | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP) |
3,0 | Student ma znikomą świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP) | |
3,5 | Student ma pełną świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP) | |
4,0 | Student ma świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP) i przestrzega tych zasad | |
4,5 | Student ma świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP), przestrzega tych zasad i zwraca uwagę na ich przestrzegania przez innych członków zespołu | |
5,0 | Student ma świadomość zagrożenia bezpieczeństwa żywności w przypadku naruszenia zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP), przestrzega tych zasad i zwraca uwagę na ich przestrzegania przez innych członków zespołu, a w razie potrzeby podejmuje działania zaradcze | |
TZiZ_1A_C2_K05 Wykazuje aktywną postawę w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności | 2,0 | Student wykazuje brak aktywnej postawy w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności |
3,0 | Student wykazuje znikomą aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | Student wykazuje dużą indywidualną aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności | |
4,0 | Student wykazuje dużą aktywność indywidualną i zachęca innych członków zespołu do działań w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności | |
4,5 | Student wykazuje dużą aktywność indywidualną i zachęca innych członków zespołu do działań w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, podejmuje działania uświadamiające o potrzebie stosowania zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP) | |
5,0 | Student wykazuje dużą aktywność indywidualną i zachęca innych członków zespołu do działań w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, podejmuje działania uświadamiające o potrzebie stosowania zasad dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP), a w razie potrzeby podejmuje działania zaradcze | |
TZiZ_1A_C2_K06 Jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności. Ma świadomość roli lidera w zespole i jest do niej przygotowany | 2,0 | Student nie spełnia wymienionych warunków |
3,0 | Student spełnia warunki w zakresie podstawowym - ma ograniczoną wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności nie jest przygotowany do roli lidera w zespole | |
3,5 | Student spełnia warunki w zakresie ponadpodstawowym - może przekazywać niektóre elementy wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności nie jest przygotowany do roli lidera w zespole | |
4,0 | Student może popularyzować wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności nie jest przygotowany do roli lidera w zespole | |
4,5 | Student może popularyzować wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności jest w stopniu dostatecznym przygotowany do roli lidera w zespole | |
5,0 | Student może popularyzować wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności jest bardzo dobrze przygotowany do roli lidera w zespole |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
- Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, arszawa, 1987, I
- Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I
Literatura dodatkowa
- Protasowicki M., M. Kurpios, A. Chodyniecki, Higiena w przemyśle rybnym, Wyd. Akdemii Rolniczej, Szczecin, 1984, I
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, I (1990), II (1994), III (2002)
- Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2011