Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Surowce rzeźne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce rzeźne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 35 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Surowce Rzeźne powinien znać podstwy biologii, chemii i biochemii
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń2
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych6
T-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras13
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych2
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych3
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych3
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej2
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych2
T-L-9Podsumowanie2
35
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych4
T-W-3Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych9
T-W-4Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz2
T-W-5Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych1
T-W-6Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej4
T-W-7Skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis4
T-W-8Odchylenia jakościowe i wady mięsa3
T-W-9Podsumowanie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury30
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń20
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
89
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)12
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
M-3Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D3tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1
TZiZ_1A_D3tiz_W02
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W22R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D3tiz_U01
Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-L-3, T-L-2M-2S-2
TZiZ_1A_D3tiz_U02
Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
TZiZ_1A_U17, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-5, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D3tiz_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7M-3, M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D3tiz_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
2,0student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,5student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
TZiZ_1A_D3tiz_W02
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa
2,0student nie ma podstawowej wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,5student opanował większość zagadnień związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D3tiz_U01
Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech
2,0student nie potrafi dobrać programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, nie zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związanez doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
TZiZ_1A_D3tiz_U02
Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D3tiz_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  3. praca zbiorowa pod red. Litwińczuka Z., Surowce zwierzęce. Ocena i wykorzystanie, PWRiL, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, 2011
  2. Trzoda chlewna, 2011
  3. Przegląd hodowlany, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń2
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych6
T-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras13
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych2
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych3
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych3
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej2
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych2
T-L-9Podsumowanie2
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych4
T-W-3Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych9
T-W-4Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz2
T-W-5Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych1
T-W-6Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej4
T-W-7Skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis4
T-W-8Odchylenia jakościowe i wady mięsa3
T-W-9Podsumowanie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach35
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury30
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń20
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego materiału30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)12
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D3tiz_W01Ma wiedzę w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
Treści programoweT-W-3Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych
T-W-4Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
3,5student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z charakterystyką typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotem przedubojowego, metodami klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowymi technologiami uboju oraz wykorzystaniem czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D3tiz_W02Ma wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowego składu chemicznego i przemian biochemicznych oraz odchyleń jakościowych i wad mięsa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi
Treści programoweT-W-5Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych
T-W-6Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej
T-W-9Podsumowanie
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-8Odchylenia jakościowe i wady mięsa
T-W-7Skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
3,5student opanował większość zagadnień związanych z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę związaną z anatomią i histologią różnych gatunków zwierząt rzeźnych, podstawowym składem chemicznym, przemianami biochemicznymi oraz odchyleniami jakościowymi i wadami mięsa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D3tiz_U01Student potrafi dobrać programy selekcyjne do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zana mechanizmy dziedziczenia tych cech
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
Treści programoweT-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, nie zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związanez doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z doborem programów selekcyjnych do uzyskania określonych cech jakościowych i ilościowych surowca rzeźnego, zna mechanizmów dziedziczenia tych cech
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D3tiz_U02Student potrafi sklasyfikować surowce rzeźne, rozpoznać elementy układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz zna i rozumie działanie narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi
Treści programoweT-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
T-L-9Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych; potrafi dokonać oceny uzyskanych wyników z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z klasyfikacją surowców rzeźnych, rozpoznawaniem elementów układu szkieletowego, mięśniowego i tkanki mięśniowej różnych gatunków zwierząt rzeźnych oraz z działaniem narządu ruchu i układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D3tiz_K01Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności i konieczności samokształcenia się, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić; potrafi być członkiem lub liderem zespołu; myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozmuie rolę społeczną absolwenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych, obrotu przedubojowego, metod klasyfikacji i oceny wartości rzeźnej zwierząt, szczegółowych technologii uboju oraz wykorzystania czynników genetycznych i środowiskowych do utrwalania pożądanych cech surowców rzeźnych
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z anatomią i histologią zwierząt rzeźnych, składem chemicznym, procesami biochemicznymi zachodzącymi w mięsie
C-3Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z oceną sanitarno-weterynaryjną mięsa, odchyleniami jakościowymi
Treści programoweT-L-3Programy selekcyjne. Krzyżowanie ras
T-L-4Anatomia narządu ruchu i mechanizm ruchu zwierząt rzeźnych
T-L-7Struktura tkanki mięśniowej
T-L-8Anatomia i fizjologia układu pokarmowego zwierząt rzeźnych
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Cechy jakościowe oraz ilościowe zwierząt rzeźnych, mechanizmy dziedziczenia cech. Rasy użytkowe zwierząt rzeźnych
T-L-5Charakterystyka układu szkieletowego zwierząt rzeźnych
T-L-6Charakterystyka układu mięśniowego zwierząt rzeźnych
T-W-3Wykorzystanie czynników genetycznych i środowiskowych do kształtowania pożądanych cech surowców rzeźnych
T-W-4Ubój i obrót okołoubojowy, klasyfikacja tusz
T-W-5Podział i wykorzystanie surowców rzeźnych
T-W-6Anatomia, histologia organizmów zwierzęcych. Struktura tkanki mięśniowej
T-W-9Podsumowanie
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Charakterystyka typów użytkowych i ras zwierząt rzeźnych
T-W-8Odchylenia jakościowe i wady mięsa
T-W-7Skład chemiczny, budowa i funkcje podstawowych składników mięsa oraz przemiany biochemiczne w mięśniach w stanach pre i rigor mortis
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe - projekt, pokaz, dyskusja
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.