Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo mleka w gospodarstwach agroturystycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo mleka w gospodarstwach agroturystycznych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biochemia, mikrobiologia, chłodnictwo i przechowalnictwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP. | 1 |
T-L-2 | Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego. | 4 |
T-L-3 | Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami | 4 |
T-L-4 | Produkcja i ocena masła smakowego | 2 |
T-L-5 | Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego | 4 |
T-W-2 | Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych | 2 |
T-W-3 | Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw. | 4 |
T-W-4 | Technologia produkcji masła i masła smakowego | 2 |
T-W-5 | Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 17 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_Po3-4tiz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. | TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W16 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_Po3-4tiz_U01 Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje. oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | TZiZ_1A_U17 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_Po3-4tiz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, . Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_Po3-4tiz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, ani najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Nie zna i nie rozumie zasad wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz najprostszych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. W niewielkim stopniu zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory | |
3,5 | Ma niepełną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod przetwórstwa mleka oraz wpływu procesów technologucznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. W niewielkim stopniu zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. | |
4,0 | Ma wystarczającą wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. | |
4,5 | Ma rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. | |
5,0 | Ma bardzo dużą wiedzę w zakresie pozyskiwania i utrwalania mleka, najprostszych metod jego przetwórstwa oraz wpływu procesów technologicznychna jakość i trwałość wyrobów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rrozumie zasady wpływu środowiska na mleko i jego przetwory. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_Po3-4tiz_U01 Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje. oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | 2,0 | Nie posiada umiejętności samokształcenia ani ykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nie potrafi pracować w zespole, opracować stosownych dokumentacji ani rozwiązywać problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania. |
3,0 | W niewielkim stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzaąych z różnych źródeł. Wykazuje małe zaangażowanie w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje. W ograniczonym stopniu potrafi rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | |
3,5 | NIe w pełni posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzacych z różnych źródeł. Jest średnio zaangażowany w pracę zespołową. Nie w pełni samodzielnie potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | |
4,0 | Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | |
4,5 | Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzących z różnych źródeł. Wykazuje się dużą aktywnością w pracy zespołowej. Potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. | |
5,0 | Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje w sposób profesjonalny oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_Po3-4tiz_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę, . Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | 2,0 | Nie ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie myśli i działa przedsiębiorczo, nie postępuje w sposób profesjonalny. Nie ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni. |
3,0 | Ma niewielką świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. W ograniczonym stopniu potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie w pełni myśli i działa przedsiębiorczo, nie zawsze postępuje w sposób profesjonalny. Ma niewielką świadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | |
3,5 | Nie w pełni jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania., a takżę odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób nie w pełni profesjonalny. Ma ograniczoną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | |
4,0 | Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz koniecznośći dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedfsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | |
4,5 | Ma dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być zaangażowanym członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma duzą świadomość rroli społecznej absolwenta uczelni. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być bardzo aktywnym członkiem lub lidertem zespołu. Myśli dziala przedsiębiorczo, postępuje w sposób bardzo profesjonalny. Ma bardzo dużą świadomość roli społecznej absolwenta uczellni. |
Literatura podstawowa
- Dzwolak W., Ziajka S., Chmura S., Baranowska M., Produkcja mlecznych napojów fermentowanych, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000
- Carroll R., Domowy wyrób serów, RM, Warszawa, 2010