Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i toksykologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Chemia ogólna i nieorganiczna,Chemia organiczna, Ekologia i ochrona środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej | 2 |
T-L-2 | Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych | 6 |
T-L-3 | Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności | 8 |
T-L-4 | Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych | 6 |
T-L-5 | Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych | 6 |
T-L-6 | Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania substancji szkodliwych w organizmie człowieka oraz czynniki decydujące o efekcie zatrucia | 1 |
T-W-4 | Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności | 1 |
T-W-5 | Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności | 1 |
T-W-6 | Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności | 2 |
T-W-7 | Skażenia radioaktywne żywności | 1 |
T-W-8 | Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności | 2 |
T-W-9 | Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności | 2 |
T-W-10 | Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie teoretyczne | 15 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
A-L-4 | przygotowanie pracy kontrolnej | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O12-2_W02 Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać i zastosować metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka. | MS_1A_W01, MS_1A_W04, MS_1A_W05, MS_1A_W11, MS_1A_W12, MS_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-10 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O12-2_U05 Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do przeprowadzenia badań i oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne do analizy zebranych danych. | MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U07, MS_1A_U08, MS_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-10 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O12-2_K02 Wykazuje dbałość o samokształcenie, przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiazywaniu problemów, ma swiadomość potrzeby popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności. | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-10 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O12-2_W02 Student posiada podstawową wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności, portrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać i zastosować metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, potrafi opisać przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy |
3,0 | Student zna niektóre pojęcia z zakresu przedmiotu, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student potrafi wymienić i podać podstawową charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz ogólnie okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu | |
4,0 | Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu | |
4,5 | Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu | |
5,0 | Student potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych wpływających negatywnie na jakość zdrowotną żywności oraz okreslić metody przeciwdziałania zagrożeniu, potrafi też zaproponować sposób rozwiązania problemu i przedstawić uzasadnienie wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O12-2_U05 Umie stosować własciwą terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, dobrać wiarygodne metody badawcze do przeprowadzenia badań i oceny jakości zdrowotnej zywności. Umie stosować metody informatyczne do analizy zebranych danych. | 2,0 | Student nie stosuje poprawnej terminologii |
3,0 | Student stosuje poprawną terminologię, nie potrafi dobrać wiarygodnych metod badawczych | |
3,5 | Student stosuje poprawną terminologię i potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności | |
4,0 | Student stosuje poprawną terminologię, potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności oraz umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej | |
4,5 | Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności | |
5,0 | Student stosuje poprawną terminologię,potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, umie poddać wyniki badań podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie sformułować wnioski odnośnie do oceny jakości zdrowotnej żywności. Umie zaprezentować i dyskutować o osiągniętych wynikach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O12-2_K02 Wykazuje dbałość o samokształcenie, przestrzeganie zasad etyki zawodowej producenta żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad GHP i GMP w produkcji żywności, wykazuje aktywność w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa żywności, jest zdolny do pracy zespołowej i kreatywny w rozwiazywaniu problemów, ma swiadomość potrzeby popularyzacji wiedzy w zakresie higieny i toksykologii żywności. | 2,0 | Student nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, nie ma świadomości zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności |
3,0 | Student ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania przepisów dotyczących produkcji żywności lecz nie wykazuje dbałości o przestrzeganie zasad etyki zawodowej | |
3,5 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej i ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia | |
4,0 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze | |
4,5 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia i formułuje wnioski na przyszłość | |
5,0 | Student dba o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, ma świadomość zagrożeń zdrowia konsumenta żywności w wypadku ich naruszenia i w przypadku naruszenia przepisów dotyczących produkcji żywności podejmuje działania naprawcze, analizuje przyczyny powstania zagrożenia, formułuje wnioski na przyszłość, potrafi w dyskusji udowodnić słuszność swojego zdania |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
- Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, arszawa, 1987, I
- Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I
Literatura dodatkowa
- Protasowicki M., M. Kurpios, A. Chodyniecki, Higiena w przemyśle rybnym, Wyd. Akdemii Rolniczej, Szczecin, 1984, I
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, I (1990), II (1994), III (2002)
- Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2011