Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka mikrobiologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 45 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, mikrobiologia lekarska, żywności i przemysłowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych - analiza przypadków.6
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypadków. Mechanizmy oporności.9
T-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypadków.6
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.6
T-L-5Woda, ścieki i gleba jako źródło mikroorganizmów.9
T-L-6Diagnostyka mikroorganzmów izolowanych z żywności.9
45
wykłady
T-W-1Walidacja i weryfikacja metod i testów diagnostycznych.2
T-W-2Diagnostyka zakażeń układu oddechowego.2
T-W-3Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego.2
T-W-4Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych2
T-W-5Diagnostyka zakażeń ran i skóry.2
T-W-6Diagnostyka mikroorganizmów izolowanych z żywności.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C16_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W07, MS_1A_W11, MS_1A_W12C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C16_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
MS_1A_U02, MS_1A_U06, MS_1A_U07C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C16_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C16_U01
Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2005
  2. Przondo-Mordarska A., Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych., Continuo, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Przondo-Mordarska A., Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej, PZWL, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych - analiza przypadków.6
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypadków. Mechanizmy oporności.9
T-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypadków.6
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.6
T-L-5Woda, ścieki i gleba jako źródło mikroorganizmów.9
T-L-6Diagnostyka mikroorganzmów izolowanych z żywności.9
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Walidacja i weryfikacja metod i testów diagnostycznych.2
T-W-2Diagnostyka zakażeń układu oddechowego.2
T-W-3Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego.2
T-W-4Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych2
T-W-5Diagnostyka zakażeń ran i skóry.2
T-W-6Diagnostyka mikroorganizmów izolowanych z żywności.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C16_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą mikroorganizmów oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych
Treści programoweT-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypadków.
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych - analiza przypadków.
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypadków. Mechanizmy oporności.
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C16_U01Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych
Treści programoweT-L-3Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypadków.
T-L-1Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych - analiza przypadków.
T-L-2Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypadków. Mechanizmy oporności.
T-L-4Diagnostyka zakażeń ran i skóry, analiza przypadków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C16_K01Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych
Treści programoweT-W-4Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych
T-W-5Diagnostyka zakażeń ran i skóry.
T-W-6Diagnostyka mikroorganizmów izolowanych z żywności.
T-W-3Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego.
T-W-1Walidacja i weryfikacja metod i testów diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków.
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie