Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia lekarska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia lekarska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, podstawy fizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ziarniaki G+ Gronkowce. Posiewy wymazów z gardła. Podstawowe testy diagnostyczne dla gronkowców. | 4 |
T-L-2 | Ziarniaki G+ paciorkowce - diagnostyka. Ziarniaki G-. | 4 |
T-L-3 | Antybiogramy - sposób wykonania, pożywki, wykonanie antybiogramów gronkowców i paciorkowców wyizolowanych z gardła, wytyczne EUCAST. | 5 |
T-L-4 | Badanie bakteriologiczne krwi. Preparatyka. | 2 |
T-L-5 | Pałeczki G + Testy CAMP | 2 |
T-L-6 | Pałeczki G-. Posiewy moczu i kału. Podstawowe testy wykorzystywane w identyfikacji pałeczek G-. | 5 |
T-L-7 | Mechanizmy oporności Enterobacteriaceae. Wykonanie antybiogramów. | 6 |
T-L-8 | Laseczki tlenowe i beztlenowe. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologiczna flora człowieka | 2 |
T-W-2 | Microbiom | 2 |
T-W-3 | Fizjologiczne podstawy różnicowania bakterii | 2 |
T-W-4 | Niszczenie bakterii poza ustrojem-dezynfekcja, sterylizacja | 2 |
T-W-5 | Antybiotyki B-laktamowe-sposoby nabywania oporności przez bakterie | 2 |
T-W-6 | Inne grupy antybiotyków- mechanizmy wytwarzania oporności przez bakterie | 2 |
T-W-7 | Ziarniaki G+ (głównie paciorkowce i gronkowce) | 2 |
T-W-8 | Pałeczki G- (duże) | 2 |
T-W-9 | Pałeczki G- (małe) | 2 |
T-W-10 | Pałeczki G+, prątki, promieniowce | 2 |
T-W-11 | Laseczki tlenowe i beztlenowe | 2 |
T-W-12 | Bakterie spiralne, riketsje, chlamydie, mykoplazmy | 2 |
T-W-13 | Zakażenia szpitalne- szczepy alertowe | 3 |
T-W-14 | Zakażenia szpitalne- rola mikrobiologa | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów. | 6 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-5 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. | MS_1A_W02, MS_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_U01 Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. | MS_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C15_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_U01 Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy. |
3,0 | Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C15_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004, wyd III
- Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M. A.[red. wyd. pol.] Anna Przondo-Mordarska, Mikrobiologia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, wyd. 1
- Danuta Dzierżanowska, Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2
Literatura dodatkowa
- Andrzej Denys, Zakażenia szpitalne, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
- Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2001, wyd. 1