Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Mykologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mykologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii i wybranych działów mykologii na poziomie szkoły średniej oraz mikrobiologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością |
C-2 | Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota. | 3 |
T-L-2 | Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa. | 4 |
T-L-3 | Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2) | 1 |
T-L-4 | Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych. | 4 |
T-L-5 | Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium. | 4 |
T-L-6 | Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4) | 1 |
T-L-7 | Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium. | 4 |
T-L-8 | Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji. | 4 |
T-L-9 | Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie | 2 |
T-L-10 | Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP | 4 |
T-W-2 | Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów. | 2 |
T-W-3 | Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach | 2 |
T-W-4 | Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie | 2 |
T-W-5 | Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych | 2 |
T-W-7 | Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym | 2 |
T-W-8 | Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie | 4 |
T-W-9 | Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów. | 2 |
T-W-10 | Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie | 2 |
T-W-11 | Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane | 2 |
T-W-12 | Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze | 2 |
T-W-13 | Egzamin pisemny | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć | 10 |
A-L-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 35 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 25 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
M-3 | Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych |
M-4 | Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych |
S-3 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C5_W01 Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej | MS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
MS_1A_C5_W02 Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów | MS_1A_W03 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
MS_1A_C5_W03 Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka | MS_1A_W04, MS_1A_W08, MS_1A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C5_U01 Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej | MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-5, S-6 |
MS_1A_C5_U02 Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP | MS_1A_U01, MS_1A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C5_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać | MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
MS_1A_C5_K02 Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami. | MS_1A_K01, MS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-L-9, T-L-8 | M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C5_W01 Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii |
3,0 | Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, nie potrafi ich jednak dostosować do konkretnych obiektów i przykładów | |
3,5 | Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, potrafi je odnieść dostosować do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów; nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować | |
4,0 | Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty | |
4,5 | Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, nie zna jednak mykologicznych określeń w języku łacińskim | |
5,0 | Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, zna większość mikologicznych określeń w języku łacińskim | |
MS_1A_C5_W02 Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych grzybów i OGP, nie zna ich przedstawicieli ani specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologicznej oraz fizjologii |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy ani kryteriów podziału taksonomicznego | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wskazuje na specyfikę ich budowy rozróżnia kryteria podziału taksonomicznego | |
4,0 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wymienia i wskazuje na podanych przez siebie przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego | |
4,5 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP, zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz w 60% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego | |
5,0 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP; zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz 90% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego | |
MS_1A_C5_W03 Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka | 2,0 | Student nie potrafi wymienić grup troficznych grzybów; nie rozpoznaje ich przedstawicieli; nie zna ich nazewnictwa polskiego i łacińskietgo |
3,0 | Student jedynie wymienia grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, ogólnikowo wymienia znaczenie grup troficznych w ekosystemie i gospodarce człowieka, nie potrafi wyjaśnić mechanizmu ich aktywności | |
3,5 | Student wymienia i ogólnikowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP | |
4,0 | Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać jednostkowe przykłady gatunków ( w języku polskim znając ok. 60% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP | |
4,5 | Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać większość przykładów gatunków ( w języku polskim znając ok. 90% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP | |
5,0 | Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, swobodnie nazwa większość (ponad 90%) przykładowych gatunków, w języku polskim i łacińskim nomenklatury) , wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C5_U01 Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej | 2,0 | Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu mykologii |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęciai specjalistyczne z zakresu mykologii | |
3,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka (podanych przez nauczyciela)przykłady | |
4,5 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów. Umie wykorzystać nazewnictwop łacińskie w terminologii mykologicznej | |
MS_1A_C5_U02 Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka |
3,0 | Student bardzo ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza obserwację miejsc występowania grzybów, wymienia, ale nie rozumie, związków i skutków środowiskowych i gospodarczych, tego występowania ze specyfiką aktywności biochemicznej tych organizmów człowieka | |
3,5 | Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami | |
4,0 | Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków | |
4,5 | Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki | |
5,0 | Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C5_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, nie jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym nie jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania |
3,0 | Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_1A_C5_K02 Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami. | 2,0 | Student nie ma świadomości roli społecznej, nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami. |
3,0 | Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bujakiewicz A., Lisiewska M., Mikologia.Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2003, ISBN 83-89290-24-3
- Dynowska M., Ejdys E. (red.), Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego, Olsztyn, 2011, ISBN 978-83-7299-722-7
- Grajewski J. (red.)., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. UKW. Bydgoszcz, Bydgoszcz, 2006
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW Warszawa., Warszawa., 2003, ISBN 83-7274-056-9
- Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników, PWRiL, Warszawa, 1987, ISBN 83-09-01137-7
Literatura dodatkowa
- Bilai V.I., Antibiotic-producing microscopic fungi, Elevier Publishing Company, Amsterdam/London/New York, 1963
- Butt C.W., Jackson C.W., Magan N., Fungi as biocontrol agents. Progress, Problems and potential, CABI Publishing, Oxon UK, New York USA, 2001, ISBN 0 85199 356 7
- Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983, ISBN 83-09-00714-5