Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Bakteriologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakteriologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii |
W-2 | podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomośc łacińskiego i polskiego nazewnictwa ważnych przedstawicieli róznych znaczeniowo grup bakterii |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji dotyczących róźnic w budowie, fizjologii i metaboliżmie bakterii |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących uwarunkowań srodowiskowych aktywności bakterii |
C-4 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie roli jaką odgrywac moga bakterie |
C-5 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących specyfiki narzędzi i badawczych technik mikrobiologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bakterie w środowisku życia człowieka | 4 |
T-L-2 | Mikroflora powietrza jako źródło drobnoustrojów. Metoda sedymentacyjna Kocha i aspiracyjna. | 4 |
T-L-3 | Mikroflora powierzchni roboczych. Metody odciskowe, ilościowe i jakościowe badanie powierzchni. | 4 |
T-L-4 | Mikroflora wody. Różne metody izolowania mikroorganizmów z naturalnego zbiornika wodnego. | 4 |
T-L-5 | Rzędy biochemiczne. | 4 |
T-L-6 | Mikroflora gleby. | 6 |
T-L-7 | Wpływ czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych na wzrost drobnoustrojów. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czym zajmuje sie bakteriologia, rys historyczny. Podstawy klasyfikacji bakterii. | 2 |
T-W-2 | Morfologia bakterii - kształty, formy skupisk; rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych, rodzaje i funkcje struktur zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych. | 8 |
T-W-3 | Bakterie sporotwórcze: proces sporulacji i kiełkowania | 2 |
T-W-4 | Różnorodność świata bakterii; bakterie właściwe, blisko spokrewnione z bakteriami właściwymi i zasadniczo rózniące się od bakterii własciwych | 3 |
T-W-5 | Taksonomia i nomenklatura bakterii | 2 |
T-W-6 | Fizjologia bakterii. Róznice w wymogach srodowiskowych bakterii | 4 |
T-W-7 | Wzrost bakterii | 2 |
T-W-8 | metabolizm bakterii; podstawowe szlaki metaboliczne | 3 |
T-W-9 | Rózne znaczeniowo grupy bakterii; bakterie pozyteczne i szkodliwe | 2 |
T-W-10 | Bakterie chorobotwórcze; cechy chorobotwórczości, toksynotwórczość. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | praktyczna umiejętnosć roznicowania bakterii | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie materiałów źródłowych | 30 |
A-W-3 | przygotowanie sie do egzaminu | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach |
M-3 | dyskusja tematyczna; interpretacja wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności i biegłości w wykorzystywaniu narzędzi do izolacji i identyfikacji bakterii |
S-3 | Ocena formująca: bieżąca ocena stanu przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C4_W05 Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności | MS_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
MS_1A_C4_W07 student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii | MS_1A_W03, MS_1A_W04, MS_1A_W07 | — | — | C-5, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-10, T-W-9, T-W-4 | M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C4_U02 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych | MS_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
MS_1A_C4_U05 Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka | MS_1A_U05 | — | — | C-5, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-L-1, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C4_K03 Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | MS_1A_K03 | — | — | C-5, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C4_W05 Student ma podstawowa wiedzę na temat bakterii, ich specyfiki i róznorodności | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_1A_C4_W07 student ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii bakteriologicznej oraz znajomość rozwoju bakteriologii | 2,0 | Nie zna terminologii, nie ma wiedzy na temat rożnic miedzy bakteriami |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | zna i poprawnie stosuje nazewnictwo bakterii, ma wiedzę na temat specyfiki wybranych grup bakterii, zna podstawy róznicowania bakterii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C4_U02 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami badawczymi w analizach bakteriologicznych | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie kategorii pojeciowych i terminologii bakteriologicznej oraz na temat bakterii ich specyfiki i różnorodności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_1A_C4_U05 Student potrafi roznicować bakterie szkodliwe i korzystne dla człowieka | 2,0 | nie umie zastosowac poznanych technik i narzędzi w analizach bakteriologicznych |
3,0 | zna niektóre z poznanych narzędzi /technik badawczych umozliwiających róznicowanie bakterii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | zna i potrafi posługiwac się poznanymi narzedziami i technikami badawczymi stosowanymi w bakteriologii. Umie poprawnie interpretować wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C4_K03 Student ma swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych | 2,0 | nie ma świadomości zagrożeń związanych z praca na żywym materiale |
3,0 | jest świadom zagrożeń, bez umiejętności wskazania z czego może wynikać zagrożenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ma świadomośc odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, wie z czego wynika i jak im skutecznie przeciwdziałac |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, W-wa, 1998
- Baj J., Z. Markiewicz, Biologia molekularna bakterii, PWN, W-wa, 2007
- Singleton P, Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, W-wa, 2000
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
Literatura dodatkowa
- Przondo-Mordarska A, Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej, PZWL, 2010