Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie bioprocesów w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie bioprocesów w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z chemii, biochemii i ekologii w zakresie studiowanego kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)5
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe5
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym5
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.4
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy4
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.3
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literarury przedmiotu10
A-W-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
M-3Pogadanka i metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_W01
Student zna podstawowe procesy przetwarzania odpadów metodami biologicznymi. Zna procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozkładu związków organicznych. Student rozumie podstawy modelowania oparte na stałych biokinetycznych. Zna równania stechiometryczne i kinetyczne do prowadzenia obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów - zużywania substratów i tworzenia produktów. Student zna cel i zasady wykonania eksperymentów realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
MS_1A_W03, MS_1A_W10C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_U01
Student potrafi opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych, współczynniki wydajności, oraz bilanse masy i energii dla wybranych bioprocesów w ochronie środowiska. Potrafi stosować bilanse masy i energii w analizie zgodności danych doświadczalnych. Student potrafi przeprowadzić zadany eksperyment, poddać analizie uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski końcowe.
MS_1A_U04, MS_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
MS_1A_K03, MS_1A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_W01
Student zna podstawowe procesy przetwarzania odpadów metodami biologicznymi. Zna procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozkładu związków organicznych. Student rozumie podstawy modelowania oparte na stałych biokinetycznych. Zna równania stechiometryczne i kinetyczne do prowadzenia obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów - zużywania substratów i tworzenia produktów. Student zna cel i zasady wykonania eksperymentów realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_U01
Student potrafi opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych, współczynniki wydajności, oraz bilanse masy i energii dla wybranych bioprocesów w ochronie środowiska. Potrafi stosować bilanse masy i energii w analizie zgodności danych doświadczalnych. Student potrafi przeprowadzić zadany eksperyment, poddać analizie uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski końcowe.
2,0Student nie potrafi prawidłowo opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Nie potrafi opisać bilanse masy i energii omawianych w ramach przedmiotu bioprocesów. Student nie potrafi przeprowadzić zadanych doświadczeń eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi przedstawić stechiometrię i kinetykę wybranych reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Ma problemy z wpełni samodzielnym wykonaniem doświadczeń eksperymentalnych i nie potrafi samodzielnie sformułować wniosków końcowych.
3,5Student bez problemu potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, z niewielką pomocą prowadzącego dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,5Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale takze przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
5,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale także przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje i wskazuje kierunki działań mogących zminimalizować skutki antropopresji na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
2,0Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,0Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,5Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje.
5,0Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego.

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007, 1
  2. Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  3. Rehm H.J., Reed G., Puehler A., Stadler P., Biotechnology II Ed. Bioprocessing. Eds. G. Stephanopoulos, vol. 3, VCH, Wienheim, 1993, 2

Literatura dodatkowa

  1. Flickinger M.C., Drew S.W., Encyclopoedia of Bioprocess Technology: Fermentation, Biocatalysis, and Bioseparation, JohnWiley&Sons Inc., New York, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)5
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe5
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.4
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy4
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.3
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literarury przedmiotu10
A-W-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-1_W01Student zna podstawowe procesy przetwarzania odpadów metodami biologicznymi. Zna procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozkładu związków organicznych. Student rozumie podstawy modelowania oparte na stałych biokinetycznych. Zna równania stechiometryczne i kinetyczne do prowadzenia obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów - zużywania substratów i tworzenia produktów. Student zna cel i zasady wykonania eksperymentów realizowanych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.
Treści programoweT-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-1_U01Student potrafi opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych, współczynniki wydajności, oraz bilanse masy i energii dla wybranych bioprocesów w ochronie środowiska. Potrafi stosować bilanse masy i energii w analizie zgodności danych doświadczalnych. Student potrafi przeprowadzić zadany eksperyment, poddać analizie uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski końcowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posiada podstawową umiejętność oceny jakości surowców, produktów i materiałów technicznych oraz wyboru właściwego oprzyrządowania, technik biotechnologicznych oraz przeprowadzania bioprocesów.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.
Treści programoweT-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo opisać stechiometrię i kinetykę reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Nie potrafi opisać bilanse masy i energii omawianych w ramach przedmiotu bioprocesów. Student nie potrafi przeprowadzić zadanych doświadczeń eksperymentalnych.
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi przedstawić stechiometrię i kinetykę wybranych reakcji komórkowych i przemian komórkowych. Ma problemy z wpełni samodzielnym wykonaniem doświadczeń eksperymentalnych i nie potrafi samodzielnie sformułować wniosków końcowych.
3,5Student bez problemu potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, z niewielką pomocą prowadzącego dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,5Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale takze przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
5,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale także przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje i wskazuje kierunki działań mogących zminimalizować skutki antropopresji na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-1_K01Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami przebiegu wybranych bioprocesów w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi, w tym ze stechiometrią rerakcji komórkowych, modelowaniem opartym na stałych biokinetycznych, zasadach zużywania substratów i tworzenia produktów.
Treści programoweT-L-1Zasady opracowywania równań stechiometrycznych i kinetycznych stosowanych w obliczeniach szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy
Metody nauczaniaM-3Pogadanka i metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ptrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,0Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,5Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje.
5,0Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego.