Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Biopreparaty w biotechnologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biopreparaty w biotechnologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii i biotechnologii |
W-2 | Podstawy genetyki bakterii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z możliwościami zastowania mikroorganizmów i pochodzących z nich prodktów aktywnych do tworzenia biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody ilościowo-jakościowe oznaczania mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów | 12 |
T-L-2 | Wykorzystanie metod biologii molekularnej w oznaczaniu przydatności drobnoustrojów wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów | 4 |
T-L-3 | Kontrola jakości mikrobiologicznej biopreparatów | 4 |
T-L-4 | Techiki otrzymywania biopreparatów | 6 |
T-L-5 | Kryteria wyboru i zastosowanie metod przechowywania biopreparatów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akty prawne regulujące zatwierdzanie i wykorzystanie biopreparatów | 1 |
T-W-2 | Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów | 2 |
T-W-3 | Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu | 2 |
T-W-4 | Podział biopreparatów | 2 |
T-W-5 | Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów | 2 |
T-W-6 | Biopreparaty nowej generacji | 2 |
T-W-7 | Techniki otrzymywania biopreparatów | 2 |
T-W-8 | Metody przechowywania biopreparatów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studentów w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie publikacji naukowych | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia części laboratoryjnej | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielny przegląd literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej zajęć | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O11-2_W01 Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia. | MS_1A_W03, MS_1A_W04, MS_1A_W09, MS_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O11-2_U01 Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania. | MS_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O11-2_K01 Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu. | MS_1A_K01, MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O11-2_W01 Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu kryteriów selekcji mikroorganzimów wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów oraz mozliwości ich zastosowania w róznych sektorach przemysłu |
3,0 | Student na poziomie dostatecznym potrafi sprecyzować kryteria selekcji mikroorganzimów wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów oraz zna jedynie podstawowe możliwości ich zastosowania w róznych sektorach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma wiedzę z zakresu selekcji mikroorganzimów wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów oraz możliwości ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu. Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi zaprojektować proste doświadczenie, omówić uzyskane z wyniki i zaproponować ewentualne zmiany |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O11-2_U01 Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania. | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać przekazanej mu wiedzy z zakresu kryteriów selekcji mikroorganzimów wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów oraz możliwości ich zastosowania w róznych sektorach przemysłu |
3,0 | student w zakresie podstawowym potrafi wykorzystać wiedzę na temat biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu ale nie potrafi samodzielnie zinterpretować efektów wynikających z ich zastosowania | |
3,5 | student efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy ale samodzielnie nie przeprowadza dyskusji z uzyskanych wyników | |
4,0 | student efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje | |
4,5 | student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy. Potrafi zaproponowąc modyfikacje metodyczne w celu rozwiązania problemu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O11-2_K01 Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu. | 2,0 | Student nie ma świadomości roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat możliwości tworzenia i wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu |
3,0 | Student ma podstawową świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat możliwości tworzenia i wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość roli społecznej w propagowaniu wiedzy na temat możliwości tworzenia i wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu oraz na podstawie zdobytej wiedzy i umiejętności potrafi przeprowadzic dyskusję na ten temat |
Literatura podstawowa
- Libudzisz L., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiolgia techniczna. Mikroorganizmy i środowiska ich wystepowania. tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2009
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Seidman L.A., Moore C.J., Basic Laboratory Methods for Biotechnology, Prentice-Hall, Londyn, 2000