Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna drobnoustrojów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia molekularna drobnoustrojów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biochemii |
W-2 | znajomość podstaw genetyki, i technik mikrobiologicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Spodziewanym celem jest zrozumieniem przez studentów podstaw genetyki i biologii molekularnej bakterii w zakresie pozwalającym na planowanie manipulacji genetycznych z bakteriami i optymalizację procesów biotechnologicznych z użyciem bakterii. |
C-2 | Spodziewanym efektem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik genetyki, genetyki molekularnej oraz biotechnologii molekularnej bakterii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mutacje spontaniczne, transformacje, koniugacja. | 3 |
T-A-2 | Klonowanie molekularne | 3 |
T-A-3 | Wektory bakteryjne | 3 |
T-A-4 | Metody wprowadzania obcego DNA - od wektora do „konstruktu” | 3 |
T-A-5 | Drobnoustroje transgeniczne | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii | 2 |
T-L-2 | Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis) | 6 |
T-L-3 | Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcje komórki bakteryjnej | 6 |
T-W-2 | Chromosom bakteryjny | 6 |
T-W-3 | Ekspresja genów | 6 |
T-W-4 | Ruchome elementy genetyczne bakterii i horyzontalny transfer genów | 6 |
T-W-5 | Bakteriofagi | 4 |
T-W-6 | Molekularne podstawy bakteryjnej patogenezy | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie i omówienie zagadnień audytoryjnych | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych | 9 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie sie teoretyczne do ćwiczeń | 9 |
A-L-5 | Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych. | 9 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów | 11 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie literatury | 18 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów | 10 |
A-W-6 | Egzamin pisemny | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O7-1_W01 student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy przekazywania genów u drobnoustrojów | MS_1A_W01, MS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3 |
MS_1A_O7-1_W02 Student posiada wiedzę dotyczacą współczesnych metod badawczych stosowanych w laboratoriach biologii molekularnej | MS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O7-1_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej. | MS_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O7-1_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O7-1_W01 student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy przekazywania genów u drobnoustrojów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swojej wiedzy |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. | |
MS_1A_O7-1_W02 Student posiada wiedzę dotyczacą współczesnych metod badawczych stosowanych w laboratoriach biologii molekularnej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swojej wiedzy |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O7-1_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia,dzieki posiadanej wiedzy i umiejetnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O7-1_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej |
3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu biologii molekularnej dla efektywności realizacji powierzonych zadań. | |
3,5 | Dostrzega w średnim stopniu potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce i poszerzenia zakresu zdobytych informacji | |
4,0 | Wykazuje w stopniu dobrym dbałość o właściwą realizację powierzonych zadań. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia i posiada dobrą zdolność oceny sytuacji i wykorzystania własnej wiedzy i umiejetności w realizowaniu powierzonych zadań. | |
5,0 | Może być liderem zespołu, pracującego nad powierzonym projektem, wykazuje sie dobrą organizacją pracy swojej jak i zespołu. Dba o prawidłowy przebieg realizacji projektu. |
Literatura podstawowa
- Baj J., Markiewicz Z. (red.), Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2006
- Węgleński P. (red)., Genetyka Molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, Wydanie VI zmienione
- Singleton P., Bakterie w Biologii, Biotechnologii i Medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Glick B. R., Pasternak J. J., Molecular biotechnology, ASM, 2003
Literatura dodatkowa
- Krystyna Skwarło-Sońta red. naczelna, KOSMOS - Problemy Nauk Biologiczncych (czasopismo), Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika, Kraków, 2011