Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia podstawowa |
W-2 | Podtawy chemii organicznej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z dywersyfikacja gatunkową i ilościową mikroorganizmów wodnych i ścieków |
C-2 | Uświadomienie studentom relacji pomiędzy mikroorganizmami a środowiskiem ich bytowania |
C-3 | Okreslenie zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Mikroorganizmy wskaźnikowe- charakterystyka, metody izolacji i identyfikacji | 4 |
T-L-2 | Charakterystka i metody oznaczania mikroorganizmów patogennych pochodzących ze ścieków | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie różnorodności mikrobiologicznej w ekosystemach wodnych | 4 |
T-L-4 | Wpływ czynników na rozmieszczenie mikrooganizmów wodnych | 3 |
T-L-5 | Udział grzybów jednokomórkowych w krążeniu materii w wodach | 4 |
T-L-6 | Rola mikroorgaznizmów wodnych w gospodarce | 4 |
T-L-7 | Wpływ czynników na aktywność metaboliczną mikroorganizmów wodnych | 3 |
T-L-8 | Metody eliminacji mikroorganizmów z uwzględnieniem wyznaczania MIC i MBC | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii wód i ścieków | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka mikroorganizmów występujących w ściekach | 4 |
T-W-3 | Zagrożenie epidemiologiczne mikroorganizmami pochodzących ze ścieków | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka mikroorganizmów i ich rola w środowisku wodnym | 4 |
T-W-5 | Metody eliminacji zagrożeń mkrobiologicznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie literatury | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury, przygotowanie do zalczenia przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem techniki multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_W01 Student potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Potrafi okreslić zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych oraz dobrac i zastosować metody ich eliminacji | MS_1A_W03, MS_1A_W07, MS_1A_W10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_U01 Student posiada umiejętność wskazania wpływu czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Rozumie potrzebe kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów | MS_1A_U02, MS_1A_U05, MS_1A_U06 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O9-2_K01 Student ma świadomośc wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych | MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_W01 Student potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój mikroorganizmów w środowisku wodnym i ściekach. Potrafi okreslić zagrożenia epidemiologiczne wynikające z obecności drobnoustrojów chorobotwórczych oraz dobrac i zastosować metody ich eliminacji | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojec, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojetnosc, popełnia bardzo duzo błedów merytorycznych. |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia błedy merytoryczne. | |
3,5 | - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna podstawowa literature przedmiotu - wykazuje srednie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błedy | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w duzej mierze przyswoił zasadnicze tresci programowe, zna literature przedmiotu - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błedy | |
4,5 | Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błedów merytorycznych, zna literature przedmiotu | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje duze zainteresowanie i ciekawosc poznawcza, zna literature przedmiotu - nie popełnia błedów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_U01 Student posiada umiejętność wskazania wpływu czynników środowiskowych na rozwój mikroorganizmów. Rozumie potrzebe kontroli wody i ścieków pod względem jakości mikrobiologicznej i zagrożeń wynikających z obecności patogenów | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią. |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię. | |
3,5 | Student własciwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać sie nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady. | |
4,0 | Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia z zakresu studiowanego przedmiotu, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów. | |
5,0 | Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania przedmiotu, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O9-2_K01 Student ma świadomośc wpływu mikroorganizmów na bezpieczeństwo środowiska oraz rozumie ich role w ekosystemach wodnych | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działan, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawe nieprzychylna wobec wszelkich poczynan nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojętna) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylna wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje sie spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Virella G., Mikrobiologia i choroby zakaźne, PZWL, Warszawa, 2011
- Zaremba, L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Jabłoński I., Korwat I., Podtsawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 2002
- Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2009