Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mokrobiologii
W-2zaliczony przedmiot "techniki mikroiologiczne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu30
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
MS_1A_W12C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
MS_1A_U07C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_K01
Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
MS_1A_K03C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat budowy, wyposazenia i organizacji pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
2,0
3,0potrafi w podstawowy sposob zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_K01
Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
2,0
3,0ma podstawowa swiadomośc swoich umiejetnosci i wiedzy dotyczacej funkcjonowania i pracy laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. vOrganizacja i zasady pracy w laboratorium chemicznym Do ... chemia-pwsz.sanok.pl/cwiczenia_ogolna/cwiczenia%201.pdf, Organizacja i zasady pracy w laboratorium chemicznym Do ... chemia-pwsz.sanok.pl/cwiczenia_ogolna/cwiczenia%201.pdf, 2011
  2. www.adm.uz.zgora.pl/docs/bhp/instrukcja_labchem.doc, www.adm.uz.zgora.pl/docs/bhp/instrukcja_labchem.doc, 2011
  3. www.nettax.pl/dzienniki/dumz/1999/1/poz.3.htm, www.nettax.pl/dzienniki/dumz/1999/1/poz.3.htm, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektu30
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-1_W01Student ma wiedzę dotyczącą budowy, wyposażenia i organizacji pracy w laboratoriach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę na temat budowy, wyposazenia i organizacji pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-1_U01Student ma umiejętność prawidłowego zorganizowania pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu na podstawie zdobytych wiadomosci
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w podstawowy sposob zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-1_K01Nabyta wiedza pozwoli na kreatywne wprowadzanie zmian w otaczającym go środowisku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawowa swiadomośc swoich umiejetnosci i wiedzy dotyczacej funkcjonowania i pracy laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0