Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Metody instrumentalne w analizie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody instrumentalne w analizie żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw fizyki, ze szczególnym uwzglednieniem zjawisk optycznych.
W-2Znajomośc podstaw chemii fizycznej
W-3Zaliczone zajęcia z chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
C-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające1
T-L-2Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.2
T-L-3Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.2
T-L-4Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-5Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-6Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p2
T-L-7Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.2
T-L-8Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.2
15
wykłady
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych2
T-W-3Etapy procesu analitycznego.2
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.3
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis1
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR1
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.3
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej
TZZ_1A_W07C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1, S-3
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01
Student ma a świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potrafai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01
Student ma a świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczepanik W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa, 2002, lub wydania nowsze
  2. Witkiewicz Z., Podstawy Chromatografii, WNT, 1995
  3. Cygański A., Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Trelecki J., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i ibiofizyki. Podręcznik dla studentów, PZLW, 1999
  2. Silverstein R.M i in., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  3. Najbar J., Turek A., Fotochemia i spektroskopia optyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające1
T-L-2Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.2
T-L-3Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.2
T-L-4Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.2
T-L-5Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych2
T-L-6Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p2
T-L-7Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.2
T-L-8Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?1
T-W-2Podział metod instrumentalnych2
T-W-3Etapy procesu analitycznego.2
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.3
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis1
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR1
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.3
T-W-8Chromatografia gazowa i HPLC2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Studiowanie literatury naukowej6
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury naukowej10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-3Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-4Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-6Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-5Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-8Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-7Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
Metody nauczaniaM-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potrafai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-3Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-4Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-6Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-5Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-8Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-7Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
Metody nauczaniaM-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_U02Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-3Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-4Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-6Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-5Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-8Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-7Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
Metody nauczaniaM-1Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne.
M-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-1tzpw_K01Student ma a świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów.
C-1Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych
Treści programoweT-W-8Chromatografia gazowa i HPLC
T-W-1Co to jest analiza instrumentalna ?
T-W-4Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii.
T-W-5Spektroskopia w zakresie UV Vis
T-W-6Spektroskopia emisyjna i IR
T-W-7Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne.
T-W-2Podział metod instrumentalnych
T-W-3Etapy procesu analitycznego.
T-L-3Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej.
T-L-4Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii.
T-L-6Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p
T-L-5Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych
T-L-8Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie.
T-L-7Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów.
T-L-2Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie w stopniu dostatecznym potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5
4,0
4,5
5,0